Sida 1 av 1

Anti-diesling effekt?

InläggPostat: 05 nov 2008, 23:24
av Micke
Kul grej bara, som det kan vara kul att höra synpunkter på.

Grejen är den att jag köpte ett Diana 60 från Tyskland, och säljaren hävdade att packingarna var nya.

Skitbra tyckte jag, men när geväret kom orkade det inte skjuta ut en RWS Meisterkugeln (fastnade i pipan), men väl en Dogg Match, som blev lätt deformerad vid anslaget. Jag kunde åxå observera ett litet moln från pipan vid skott.

Så jag kontaktade säljaren och undrade (-vad i h-vete). Det visade sig att han droppat ner några droppar olja i cylindern (vilken olja frågade jag inte). Vad jag lärt mig nyligen är att om man gör det, får man en s.k. diesling-effekt, d.v.s. oljan exploderar p.g.a. kompressionen, vilket orsakar ett litet moln, högre V0, och taskig precision.

I detta fall verkar det precis som motsatsen har hänt. Oljan verkar inte explodera i cylindern, men har sänkt gevärets effekt betydligt.

Efter några skott (kanske 10), Dogg Match, försvann molnen, och det gick att skjuta RWS Meisterkugeln igen utan problem, och baserat på kuldeformationen, kunde man se att V0 hade ökat betydligt, dubblats är min gissning.

Alltså, detta måste vara någon skum anti-diesling effekt, och slutsatsen är att man ska inte droppa olja i cylindern, antingen blir det dieslingeffekt eller vapnet får urpissigt tryck.

/ Micke

Re: Anti-diesling effekt?

InläggPostat: 05 nov 2008, 23:47
av scratch
Jag har själv en Diana 50 som egentligen är farsans gamla. Denna hade stått i kanske 18 år innan jag plockade upp den igen, och det var lite pill innan jag fick igång den igen. Dock så fick även jag rådet att hälla lite motorolja i pipan. Anledningen var att jag inte orkade öppna upp den och byta packningen manuellt. I de gamla dianorna sitter det läderpackningar vilka skall vara i stort sett outslitliga. men för att få dem att gå tätt igen så kan man antingen ta ut dem och lägga dem i ett oljebad ett tag eller så tar man och häller i en tsked olja i pipan. Detta gjorde jag och nu ryker den som ett lokomotiv kan jag säga. Nu tror jag att jag råkade hälla i lite mer än en t-sked så jag får kanske stå ut med detta under 500 skott. Konstigt att din ger lägre effekt dock...min sparkar ganska fint och smäller en hel del. nu har jag inte mätt upp den...men den ger inga 200m/s vilket den egentligen skall göra :mrgreen:

Re: Anti-diesling effekt?

InläggPostat: 06 nov 2008, 00:51
av Micke
Ok, grejen är ju den att på min andra bössa fick jag just en diesling-effekt, p.g.a. en tunn vapenolja, effekten gick bort efter ett tag, och såvitt jag vet var det bara precisionen som blev direkt lidande. Kanske var V0 högre men jag vet inte.

Och i detta fall hävdade ju säljaren att "packningen" var bytt.
Detta föranledde mig till viss oro eftersom Diana 60 har två kolvpackningar, och jag tänkte att antingen har han lämnat bort bössan för att fixas, eller åxå ljuger han.

Jag ska skruva ner bössan i molekyler och gå igenom den i alla fall så får vi se.

Grejen kvarstår - han hade hällt i någon olja, och bössan var helt kass tryckmässigt i 10-20 skott, men blev bättre efterhand. Är dock inte uppe i normalprestanda än, och jag tror det är bättre att riva hela manicken och kolla. Det är kul åxå, att se hur prylarna är gjorda. :-)

/ Micke

Re: Anti-diesling effekt?

InläggPostat: 06 nov 2008, 21:14
av cossie_martin
på mitt hatsan ökade v0 med ca 50 m p s med diesling och träffbilden tja lika dålig som utan diesling

Re: Anti-diesling effekt?

InläggPostat: 06 nov 2008, 22:19
av Micke
Jäpp, och jag såg en tomte i USA på youtube som borrat hål i cylindern. Han tryckte ner acetylen/syrgas i hålet och fick en grym hastighet på bössan.

Men i mitt fall var det så att oljan inte exploderar, och då blev det en totalsunkig bössa. Börjar gå bort nu...ska gå och panga lite till så får vi se...

/ Micke