Sida 1 av 1
Saker är till för att byggas om.

Postat:
30 nov 2008, 13:28
av billierudeboy
Har precis renoverat första geväret ett bsa airsporter carbine .22 Det första jag fundrade på direkt var tyngden på kolven i geväret. Om man svarvar en ny kolv och fjäderguide i aluminium så måste ju rekylen minska o samtidigt bygga o kolven i framkant så det går o få dit en riktig tätning i stället för oringen som sitter där orginal.
Re: Saker är till för att byggas om.

Postat:
01 dec 2008, 23:02
av marhol
Såvitt jag förstår det hela så är pistongens/kolvens vikt en hel vetenskap. Det är mycket som ska stämma för att få mindre rekyl, och kolvens vikt är tydligen en av många parametrar. Men att svarva en kolv i aluminium tror jag inte på tyvärr. Dels för att jag tror att kolven kommer att få samma form i framkant efter ett litet tag som komptuben har i botten. Eftersom aluminium är för mjukt helt enkelt. I dom bössorna som jag har haft isär har pistongen varit stenhård = härdade Och dessutom tror jag att den blir för lätt om du använder aluminium eftersom man brukar montera pistongvikt om man vill ha lite mer power och lite mindre rekyl. Men som sagt det är en hel vetenskap som iaf inte jag kan mycket om tyvärr. Fjäderguid kan man svarva i aluminium om man vill det har jag själv gjort men jag tror att plast som Delrin eller Nylon är ett bättre mtl att göra guider av. (Nu menar jag den bakre guiden) Anledningen till att jag använde aluminium var av den enkla anledningen att jag inte trodde att plast skulle hålla för trycket från fjädern efter som guiden stödde mot splinten som håller ihop hela "innandömet" i bössan.
Här är en länk till ett av mina projekt:
viewtopic.php?f=34&t=1176Det finns säkert några fel i det som jag har skrivit och fel är till för att rättas

Re: Saker är till för att byggas om.

Postat:
02 dec 2008, 21:21
av billierudeboy
Ok då får man spana runt lite på o lika forum o se om nån har nån formel eller teori om kolv vikten. Ska väga orginal kolven så man vet hur mycket den väger så man har nått o gå efter.
Har en kompis som jobbar på inköp på Tibnor så jag hade inte tänkt o svarva kolven i vanlig alu utan lite starkare variant. Orginal på airsportern så är kolven i alu längst fram och på den sitter en o-ring som ska täta det hela och där skulle man ju villa ha en modernare tätning som troligen gör jobbet bättre än en o-ring.
Kollade på din tråd om ombyggnationen och det så riktigt bra ut lite sugen på en svarv blir man. Fjädet guiden ser lika dan ut på bsa´n så det kanske blir första projektet o greja en ny.
Re: Saker är till för att byggas om.

Postat:
06 dec 2008, 21:29
av trinitas
Du kan svarva en fjäderguide i nylon, funkar mycket bra
Re: Saker är till för att byggas om.

Postat:
06 dec 2008, 21:32
av ZanderMan
Ursäkta jag blandar mig i leken!!!
Såg att ni rekomenderade nylon för svarvning! Precis min plan! Går det att få tag i svart nylon eller går det färga den vita svart snyggt? Z
Re: Saker är till för att byggas om.

Postat:
06 dec 2008, 21:54
av scratch
Tror det blir svårt att färga nylon då det är ett syntet plastmaterial som färgas när det tillverkas. Dock så kan man ju måla på det.
Re: Saker är till för att byggas om.

Postat:
06 dec 2008, 23:29
av Patrik
ZanderMan skrev:Ursäkta jag blandar mig i leken!!!
Såg att ni rekomenderade nylon för svarvning! Precis min plan! Går det att få tag i svart nylon eller går det färga den vita svart snyggt? Z
Varför skall den vara svart den kommer ju inte synas ändå?
Re: Saker är till för att byggas om.

Postat:
07 dec 2008, 10:30
av billierudeboy
Det blir en ny fjäder guide i alu, lämnade iväg grejerna igår så förhoppningsvis får jag tillbaka dom nästa vecka för utvärdering.
Vad polerar man komptuben med, eller ska man hona den?