Mjo... jag gillar inte träd som material över huvudtaget. det är ett levande material som dels rör sig av fukt och temperaturer och sedan blir det väldigt lätt slagmärken i det , att renovera stockar med slagmärken blir aldrig lika bra som nytt.
En trä
stock är dessutom dyr och det känns dumt att ha trä
stock på ett vapen som skall användas , sen tycker jag helt enkelt att andra material är både snyggare och bättre än träd.
Och jag är precis likadan när det gäller möbler , har i princip inget i träd utan det är stål , järn , aluminium , glas och betong som gäller.
Ett trädbord blir ju förstört bara man trycker nageln i det , fyfasiken , många gillar slitna trädetaljer och kallar det för patina , jag vill ha det antingen helt i nyskick eller så får det bli slitet men då är trä ett träligt material.
Trästocken jag köpte av dig vart direkt blästrad och nerslipad , sen uppbyggd över den bortslipade nätskärningen med kompositspackel och på det ett lager grundfärg och sedan ytterliggare ett lager 2-k epoxylack. så den har träbitens bra egenskaper men tål endå att användas och åldras och slits på ett bättre sätt.
Men det känns dumt att göra så på en jättefin och helt ny dyr trä
stock , men hittar jag ingen med plaststock blir det en sprillans ny träbit rakt in i blästerskåpet och sen in i sprutboxen.
Brytpipa känner jag att konstruktionen är sådan att det kan skjuta lite sämre än med fast pipa , även om det nästan aldrig blir så i praktiken iaf. , och det skulle ju inte jag som är så dålig skytt märka endå

Sen gillar jag inte att utöva fysisk kraft på pipan , jag ser pipan som en vapendel som man aldrig skall påfresta mer än nödvändigt och absolut inte ha som hävstång , jag är väldigt pedant och rädd om pipor och även när det gäller krutvapen.
Men tillbaka till tråden , finns det några skapliga fjäderpangare med plaststock ? och om det inte göra det , vilka av HW bössorna med underspännare skulle man då välja ? som det är just NU så är det kanske inte värt att handla från England/Tyskland eftersom kronan är så lågt värderad... tänkte lite på
AA-ProSport...