Teorier kring koning av transferport?

Postat:
23 sep 2009, 18:55
av Monoix
Jag har nu sett det nämnas på många ställen att man inte bör experimentera med koning av transferporten, för att det kan bli dåligt resultat. Inbegriper det både sämre precision och lägre hastighet? Kan det bli problem med precisionen därför att det kan bli så effektivt flöde att pistongen inte dämpas tillräckligt och fjädern bottnar hårt, eller något helt annat?
Re: Teorier kring koning av transferport?

Postat:
23 sep 2009, 20:28
av Micke
Huuu, om vi pratar om det lilla hålet som luften sticker iväg igenom för att pressa iväg kulan på en fjäderbössa, är det en grymt komplicerad historia. Det finns så många parametrar att det sannolikt inte ens går att räkna på.
Fjäder, kolvvikt, pistongvikt, luftflöden, volymer, luftkompression, energitillförsel till kulan, läckage rund kulan, piplängd/innerdiameter, och bergis en hög till.
Om fabrikerna kan det vet jag inte, men det kan nog lika gärna bli bättre som sämre om man micklar med det själv.
Precisionen blir nog inte lidande, men det kan nog lika gärna bli högre hastighet som lägre.
/ Micke
Re: Teorier kring koning av transferport?

Postat:
24 sep 2009, 15:09
av Monoix
Ja, fast jag tycker det borde bli så små skillnader med att bara ta bort skarpa hörn på porten om inte arean ökas. Kan det vara så enkelt att det funkar bra på hål som är små i förhållande till luftmängden och hastigheten på den, medan det kan bli problem med större?
Finns det någon som har tittat närmare på förhållandet mellan olika fjädrar, luftvolymer och transferportar för olika märken och modeller, och dragit några slutsatser av det?