Kulfång

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kulfång

Inläggav Airhunter 02 dec 2009, 20:48

Tips på hur man kan göra ett "tyst" kulfång? Det jag har är ett av tidigt datum med rejäl grov plåt. Inte som dagens som ger upp efter ett tag.
Problemet är att det smäller nåt så inihelsike förbannat i det när man skjuter inne så det känns i öronen! :| dessutom sprutar det blyfragement åt alla håll i lägenheten när diabolerna pulvriseras i det....obra det med... :cry: kan bara tänka mej vad grannarna ska höra....Det gör att man inte gärna skuter inne heller.
Vad kan man göra för att få ett tyst kulfång som håller tavlorna och samtidgt håller kvar diabolerna i det? Jag har förr testat lådor med hårt stoppade trasor o telefonkataloger i. Problemet är att sätta upp tavlorna på ett enkelt o bra sätt.
Senast redigerad av Airhunter 02 dec 2009, 20:59, redigerad totalt 2 gånger.
Alla bössor ger hål. Tänk på var du siktar
Användarvisningsbild
Airhunter

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Bollnäs skytteklubb
Luftvapen favorit: G-Sor HW97K

Re: Kulfång

Inläggav Kizmiaz 02 dec 2009, 21:00

Tja, vill du slippa kartong med trasor så är väl alternativet att fylla ditt befintliga med Uni-gum el.dyl.
My daddy drives a UFO
Användarvisningsbild
Kizmiaz

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Inläggav Oden 02 dec 2009, 21:02

Airhunter skrev:Tips på hur man kan göra ett "tyst" kulfång? Det jag har är ett av tidigt datum med rejäl grov plåt. Inte som dagens som ger upp efter ett tag.
Problemet är att det smället nåt så inihelsike förbannat i det när man skjuter inne i det så det känns i öronen! :| dessutom sprutar det blyfragement åt alla håll i lägenheten när diabolerna pulvriseras i det....obra det med... :cry: kan bara tänka mej vad grannarna ska höra....Det gör att man inte gärna skuter inne heller.
Vad kan man göra för att få ett tyst kulfång som håller tavlorna och samtidgt håller kvar diabolerna i det? Jag har förr testat lådor med hårt stoppade trasor o telefonkataloger i. Problemet är att sätta upp tavlorna på ett enkelt o bra sätt.

På skytteklubben kulfång sitter en vit mjuk skiva som dämpar rejält.Har aldrig forskat i vad det är men kan göra det dock inte förrän nästa vecka kan kolla vad det är för joule gräns på dom oxå.Ett alt är ju annars att ge alla grannar hörselskydd i julklapp :wink:
Användarvisningsbild
Oden

Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Inläggav Airhunter 02 dec 2009, 21:05

Kizmiaz skrev:Tja, vill du slippa kartong med trasor så är väl alternativet att fylla ditt befintliga med Uni-gum el.dyl.

Vad är Uni gum.......? :shock:
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav Kizmiaz 02 dec 2009, 21:12

Airhunter skrev:Vad är Uni gum.......? :shock:

Tätningsmassa som rörkrökare använder.

För att följa länken så måste du registera dig.

My daddy drives a UFO
Användarvisningsbild
Kizmiaz

Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Inläggav Airhunter 02 dec 2009, 21:17

Kizmiaz skrev:
Airhunter skrev:Vad är Uni gum.......? :shock:

Tätningsmassa som rörkrökare använder.

Ahaa!...ja då vet jag vad det är......kanske man ska testa det.
Helst i ett mordenare kulfång med dubbla vinklade plåtar vilket mitt gamla inte har. Probelemet är ju att dom blir slutskjutna ganska fort....buckliga o eländiga i glipar överallt :twisted:
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav guld 02 dec 2009, 22:35

Airhunter skrev:Tips på hur man kan göra ett "tyst" kulfång? Det jag har är ett av tidigt datum med rejäl grov plåt. Inte som dagens som ger upp efter ett tag.
Problemet är att det smäller nåt så inihelsike förbannat i det när man skjuter inne så det känns i öronen! :| dessutom sprutar det blyfragement åt alla håll i lägenheten när diabolerna pulvriseras i det....obra det med... :cry: kan bara tänka mej vad grannarna ska höra....Det gör att man inte gärna skuter inne heller.

Kolla den här sidan.

mats
Användarvisningsbild
guld

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Airhunter 03 dec 2009, 10:31

guld skrev:

Kolla den här sidan.

mats

Helt klart intressant! :wink: borde vara betydligt tystare..Men...när dagens moderna kulfång snabbt förvandlas till skrot när jag skuter i dom...hur ska då ett i plast hålla..? även om ABS är väldigt starkt.. :roll:
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav buckshot2000 03 dec 2009, 14:51

Jag har haft samma problem så jag gorde ett eget i 4 mm stålplåt , det håller och är stort och bra så A4 ark kan användas som måltavlor.
Det sitter självhäftande isolermatta bakom och på sidorna och detta dämpar väldigt effektivt ljudet av metallen som kommit i rörelse, ett dovt klickande plongljud är allt som blir.

Det grova godset i kulfånget gör också det att det inte låter så mycket, det sprids väldigt väldigt lite bly ut från detta kulfång och flärpen längst ner som stoppar upp blyfragment är en av orsakerna till det.

Påtal om att skjuta inomhus så precis som du skriver så blir det mycket blyfragment men också massor med små partiklar som blydamm , det är mycket farligt att andas in blydamm , blydamm i dina lungor bryts aldrig ned och försvinner aldrig någonstans.

Bla. har Crossman varningstexter på sina ammoburkar till luftgevär där det står att man skall skjuta i välventilerade utrymmen och vara noga med att tvätta händerna efteråt.

Bild

Här är en bild på mitt hemsvetsade kulfång , klicka i hörnet och bilden blir större.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg

Inläggav ivage 03 dec 2009, 16:12

jag river isönder dåliga serier och lägger dom som isolering bakom den tavlan jag
skjuter på kulfånget är det billigaste som kan köpas för pengar... :lol:
fjäderpuffra för överkomligt pris sökes

mina kommunist vapen qb36 och baikal 60
AR1000 magnum
Användarvisningsbild
ivage

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: the army
Luftvapen favorit: AR1000 magnum :)

Inläggav Airhunter 03 dec 2009, 16:30

buckshot2000 skrev:Jag har haft samma problem så jag gorde ett eget i 4 mm stålplåt , det håller och är stort och bra så A4 ark kan användas som måltavlor.
Det sitter självhäftande isolermatta bakom och på sidorna och detta dämpar väldigt effektivt ljudet av metallen som kommit i rörelse, ett dovt klickande plongljud är allt som blir.

Det grova godset i kulfånget gör också det att det inte låter så mycket, det sprids väldigt väldigt lite bly ut från detta kulfång och flärpen längst ner som stoppar upp blyfragment är en av orsakerna till det.

Påtal om att skjuta inomhus så precis som du skriver så blir det mycket blyfragment men också massor med små partiklar som blydamm , det är mycket farligt att andas in blydamm , blydamm i dina lungor bryts aldrig ned och försvinner aldrig någonstans.

Bla. har Crossman varningstexter på sina ammoburkar till luftgevär där det står att man skall skjuta i välventilerade utrymmen och vara noga med att tvätta händerna efteråt.

Bild

Här är en bild på mitt hemsvetsade kulfång , klicka i hörnet och bilden blir större.

Ser mycket bra ut det där! :-) farligt blydamm? ahaa...det är det som det beror på då! :smt053 att man är som man är.....hehe! :smt021
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav Kryddan92 03 dec 2009, 22:06

Kan man inte bara gå och sno några metro tidningar och läggar där inne? Borde ju dämpa med några lager.
Kryddan92

Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: har inget vapen än.

Inläggav Air 04 dec 2009, 18:13

Det enklaste är väl att inte dynga på med så
jäkla hög utgångshastighet. :shock:
Då kan man skjuta ex,vis in i en kartong fylld
med gamla frotehandukar.
Det blir tyst med noll blydamm då man ej behöver
spränga kulorna mot plåt.
På dom korta avstånd man oftast skjuter mot kan
man faktiskt klara sig med 7,5-10J :wink:
Air

Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 253 gånger i 218 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Inläggav Oden 04 dec 2009, 18:21

En kartong fylld med fogskumm funkar oxå det blir ju hyfsat hårt när det stelnat MEN det expanderar ju kraftigt så det gäller ju inte att fylla för mycket.Har inte skjutit mer än 10j på sådana och i min kartong stannade kulorna :-)
Användarvisningsbild
Oden

Inläggav Airhunter 04 dec 2009, 20:11

oden-68 skrev:En kartong fylld med fogskumm funkar oxå det blir ju hyfsat hårt när det stelnat MEN det expanderar ju kraftigt så det gäller ju inte att fylla för mycket.Har inte skjutit mer än 10j på sådana och i min kartong stannade kulorna :-)

Oki! intressant det med......men med 10J skulle nog mina kulfång hålla med..... :smt053
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav Oden 04 dec 2009, 20:51

Airhunter skrev:
oden-68 skrev:En kartong fylld med fogskumm funkar oxå det blir ju hyfsat hårt när det stelnat MEN det expanderar ju kraftigt så det gäller ju inte att fylla för mycket.Har inte skjutit mer än 10j på sådana och i min kartong stannade kulorna :-)

Oki! intressant det med......men med 10J skulle nog mina kulfång hålla med..... :smt053

Jag ska prova med 25j imorgon :smt037
Användarvisningsbild
Oden

Inläggav Airhunter 04 dec 2009, 20:57

oden-68 skrev:
Airhunter skrev:

Jag ska prova med 25j imorgon :smt037

Så bra! då får man veta vad det går för :smt037
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav Oden 05 dec 2009, 16:50

Åter kommer med resultat under kvällen förhoppningsvis (skummet är ej genomhärdat än) utg läge är i allafall en kartong 42x20x24cm 1burk 400ml fogskumm det står att det genomhärdar på 60min,det gör det ej i så koncentrerad massa man måster omg tejpa ihop kartongen annars går det över bredden det blir antingen succe eller total flopp ska prova med 5,5 ca 200m/s ca 22joule :smt037
Användarvisningsbild
Oden

Inläggav Airhunter 05 dec 2009, 17:02

oden-68 skrev:Åter kommer med resultat under kvällen förhoppningsvis (skummet är ej genomhärdat än) utg läge är i allafall en kartong 42x20x24cm 1burk 400ml fogskumm det står att det genomhärdar på 60min,det gör det ej i så koncentrerad massa man måster omg tejpa ihop kartongen annars går det över bredden det blir antingen succe eller total flopp ska prova med 5,5 ca 200m/s ca 22joule :smt037

Blir inte fogskummet lite sprött och liksson "krasigt" när det härdat?
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav Oden 05 dec 2009, 17:04

Airhunter skrev:
oden-68 skrev:Åter kommer med resultat under kvällen förhoppningsvis (skummet är ej genomhärdat än) utg läge är i allafall en kartong 42x20x24cm 1burk 400ml fogskumm det står att det genomhärdar på 60min,det gör det ej i så koncentrerad massa man måster omg tejpa ihop kartongen annars går det över bredden det blir antingen succe eller total flopp ska prova med 5,5 ca 200m/s ca 22joule :smt037

Nä det jag har blir väldigt hårt
Användarvisningsbild
Oden

Inläggav Airhunter 05 dec 2009, 17:05

oden-68 skrev:
Airhunter skrev:

Nä det jag har blir väldigt hårt

Ser fram emot testresutatet! :-)
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav Airhunter 05 dec 2009, 17:18

Var ner i min kära källare igen i dag och inspekterade lite...en riktigt mysig källare under kåken är det. Komplett med mörker,jordgolv,källardoft,naken glödlampa,spindlar o fukt... :smt016 Jag sköt lite där i vintras med och det funkar rätt ok efterssom det alltid är + grader där nere även vid stak kyla. ska nu se till att få ner ett lagon litet bord o en stol där och ett par lampor så jag ser själv vad jag gör och som lyser på kulfånget. Det är just kulfånget som är problemet nu.
Tunga diabolet som kommer i hög hastighet i plåten kommer annars att göra grannarna ovanför aning fundersamma tror jag :shock: så jag väntar med spänning på resultatet av fogskumstestet! :smt022
Användarvisningsbild
Airhunter

Inläggav Oden 05 dec 2009, 17:56

Det jag skjutit på innan är med ungarna(gamo delta) och med co2 Revolvrar.Jag ska först testa rakt av och om det skulle gå igenom Trökar(Trycker) på Svenska jag ner en 1,25mm plåt i bakant på kartongen och kollar Ljudnivån men skiten stelnar ju inte :smt053 kanske får vänta till i natt eller i morgon.Men en fullblås bössa låter ju oftast mer än själva träffen :smt037
Användarvisningsbild
Oden

Inläggav Oden 05 dec 2009, 20:52

Kan bara konstatera att det ej har stelnat än 7,5j stannar i kartongen 22j gör det inte provade med Bsa .25 och .22 Webley båda gick igenom och kulorna var klabbiga får prova i morgon
Användarvisningsbild
Oden

Inläggav Airhunter 05 dec 2009, 22:28

oden-68 skrev:Kan bara konstatera att det ej har stelnat än 7,5j stannar i kartongen 22j gör det inte provade med Bsa .25 och .22 Webley båda gick igenom och kulorna var klabbiga får prova i morgon

Väntar med spänning........ :wink:
Användarvisningsbild
Airhunter

Nästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |