Sida 1 av 1

Dieslar ??!

InläggPostat: 16 dec 2009, 09:03
av nicke012
Vad är det för nackdelar om geväret dieslar ? fins det några fördelar ?

Re: Dieslar ??!

InläggPostat: 16 dec 2009, 09:56
av Jazz
eftersom det är en förbränning som sker så får man en oönskad värme och alla packningar tar skada mer eller mindre, men även fjädern kan ta skada om den trycks ihop mer än dens beräknade hållfasthet.

Ingen egentlig fördel, man får högre utgångs hastighet men eftersom du inte kan kontrolera förbräningsförloppet kommer du få olika hastighet från skott till skott och därmed mycket sämre precision.

Finns de som sätter fett bak på diabolen och på så sätt får en mer kontrolerad effekt, men även då kan packningar och fjäder ta skada.

Rent hållfasthets mässigt så kan inte vapnet sprängas för att kraften är för liten. Finns däremot de som exprimenterar med acetylen och annat och då kan det bli riktigt farligt.

Re: Dieslar ??!

InläggPostat: 16 dec 2009, 12:09
av nicke012
Har en diana 25 äldre modell med läderpackning på pistongen . När jag renoverade den så lät jag läderpackningen stå i olja över natten.Har nu skjutit ca 500 skott å den dieslar fortfarande har inte märkt ngt negativt än annat än att mps blivit betydligt bättre..

Re: Dieslar ??!

InläggPostat: 16 dec 2009, 12:24
av origo
En läderpackning ska hållas fuktig med olja. Det är främst i kraftigare bössor som diesling är ett problem.
När det dieslar ordentligt så smäller det och ryker ganska mycket.

Re: Dieslar ??!

InläggPostat: 16 dec 2009, 16:12
av nicke012
Men vore det inte en fördel om man hadde läderpackning i kraftigare bössor oxå...? Så slapp man ha så kraftig fjäder.. Rekylen skulle ju bli mindre.. Om det smäller å rycker spelar väl ingen större roll...eller...?

Re: Dieslar ??!

InläggPostat: 16 dec 2009, 16:58
av Mistral
Hejhopp, vad nytta är den lilla hastighetsökningen om du får usel precision och du bränner packningar?

Re: Dieslar ??!

InläggPostat: 16 dec 2009, 19:48
av Airhunter
Jazz skrev:eftersom det är en förbränning som sker så får man en oönskad värme och alla packningar tar skada mer eller mindre, men även fjädern kan ta skada om den trycks ihop mer än dens beräknade hållfasthet.

Ingen egentlig fördel, man får högre utgångs hastighet men eftersom du inte kan kontrolera förbräningsförloppet kommer du få olika hastighet från skott till skott och därmed mycket sämre precision.

Finns de som sätter fett bak på diabolen och på så sätt får en mer kontrolerad effekt, men även då kan packningar och fjäder ta skada.

Rent hållfasthets mässigt så kan inte vapnet sprängas för att kraften är för liten. Finns däremot de som exprimenterar med acetylen och annat och då kan det bli riktigt farligt.


Tack för tipset om acetylen! :smt041

Nejdå..bara skämtar :-) svårt att tro att nån verkligen testar sånt..men det finns ju folk till allt

Re: Dieslar ??!

InläggPostat: 16 dec 2009, 19:53
av origo
Vill du diesla ordentligt får du köpa en HW/beeman "barracuda". En hw35 med eterinstrutning. En på sin tid mycket kraftig men kanske inte helt lyckad bössa.
H&N utvecklade sin barracuda diabol till den eftersom den blåste sönder kjolen på vanliga diaboler.

Bild

Re: Dieslar ??!

InläggPostat: 16 dec 2009, 20:50
av Ulf
Dåtidens "fuelinjection" ......

Re: Dieslar ??!

InläggPostat: 16 dec 2009, 22:04
av nicke012
Hadde som tänkt att en "kolv" i en "cylinder" mår nog gott av lite smörjning... När jag sen såg hur bra en läder packning höll sig smord , å upptäckte själv inget negativt med det ,så tänkte jag till....kanske att...

Re: Dieslar ??!

InläggPostat: 16 dec 2009, 22:16
av Ulf
Diesling är inget att sträva efter...smörja blir det nog, den tunna film som bildas efter en normal ordentlig rengöring, med T-röd , räcker gott.

Diesling sabbar bara.

De vapen med läderkannpackning, bör självtorka nåra dygn efter insmorning, samt att man torkar av den innan hopmontering.

Ingen bössa mej veterligt, funkar i ordning om dom ryker & smäller.