Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
npaulsson skrev:Har någon erfarenhet av hur en hw97 hanterar tyngre 4,5 mm ammunition (exv Big Boy, 4,5mm, 15,8 grain) på långt håll (50 - 100 m) med och utan tuningkit? Bra precission? Låg energiförlust?
/Nils
dano_swe skrev:En .22 går längre än en .177 vid samma utgångshastighet enligt Crosmans hemsida.
npaulsson skrev:dano_swe skrev:En .22 går längre än en .177 vid samma utgångshastighet enligt Crosmans hemsida.
Jo det gör den men det beror på har .22 högre energi (om man nu förutsätter att .22 ammunitionen har högre vikt) och då förmodligen också mer fördelaktigt förhållande mellan frontalyta och kulvikt. Det innebär dock också att geväret behöver kunna leverera mer energi och då lär man vara långt utanför vad ett 10J, eller t.o.m. ett tunat, hw97 kan leverera. Då är nog fullfarts hw100 eller FX en bättre väg att gå men då måste jag gå upp ett par snäpp på prislappen och sedan måste licensfrågan lösas med en gång. Där känner jag inte riktigt att jag står ännu.
/Nils
dano_swe skrev:npaulsson skrev:dano_swe skrev:En .22 går längre än en .177 vid samma utgångshastighet enligt Crosmans hemsida.
Jo det gör den men det beror på har .22 högre energi (om man nu förutsätter att .22 ammunitionen har högre vikt) och då förmodligen också mer fördelaktigt förhållande mellan frontalyta och kulvikt. Det innebär dock också att geväret behöver kunna leverera mer energi och då lär man vara långt utanför vad ett 10J, eller t.o.m. ett tunat, hw97 kan leverera. Då är nog fullfarts hw100 eller FX en bättre väg att gå men då måste jag gå upp ett par snäpp på prislappen och sedan måste licensfrågan lösas med en gång. Där känner jag inte riktigt att jag står ännu.
/Nils
Man tycker att luftmotståndet borde utjämna skillnaden mellan tyngre .22 vs lättare .177. Eller?
Johnny skrev:Jag håller nog på kaliber 177 om det är ett fjädervapen av den kraften som 77/97 genererar men för starkare fjäderbössor så kan kaliber 22 vara bra alternativ.
Generellt så föredrar jag annars kaliber 22/25 för PCP och kaliber 22 hos fjädervapen för jakt.
I övrigt så är kaliber 177 svår att förklara bort rent rationellt i fråga om fjädervapen.
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster