Sida 1 av 1

Transferport

InläggPostat: 12 jan 2010, 11:30
av Oden
Transferport på tex nyare Gamo är ju som jag fått förmig det styrande vad gäller utghast och joule.Men dom kan väll inte göra spec bössor för tex Tyskland 7,5j Sverige 10j England 16j Spanien F.P osv.Om så är fallet är det skillnnad på borrningen eller är det någon typ av stypning i bössan :?: Kul om någon kunde utvekla det här :-)

Re: Transferport

InläggPostat: 12 jan 2010, 11:42
av yellonet
Teoretiskt skulle ju helt enkelt kunna vara några olika plastpluggar med olika stora hål, sen trycker de bara i "rätt" plugg beroende på var bössan ska säljas.

Re: Transferport

InläggPostat: 12 jan 2010, 12:10
av Oden
yellonet skrev:Teoretiskt skulle ju helt enkelt kunna vara några olika plastpluggar med olika stora hål, sen trycker de bara i "rätt" plugg beroende på var bössan ska säljas.

Fast jag tror nog inte det är så enkelt i praktiken :wink:

Re: Transferport

InläggPostat: 12 jan 2010, 14:39
av G0LI4T
Äldre Gamo bössor hade hål i pistongen för att hamna under 200 mps.
Rätt igenom pistongpackningen in i fjäderutrymmet.
Tex Gamo Magnum.

En poppnit va allt som behövdes för att få bort dislingen och cykelpumpseffekten.

Re: Transferport

InläggPostat: 13 jan 2010, 09:21
av Oden
Det systemet kör Stoger med idag.Undra om det kan vara så enkelt på Gamo fortfarande. Ingen som rivit ner någon nyare och kollat :?:

Re: Transferport

InläggPostat: 24 jan 2010, 20:41
av Ulf
Om du med "nyare" Gamosar, har jag repat en del CFX-modeller.
Dessa har inte haft nåt hål i pistongen , däremot en kortare fjäder, med en fjäderdistans i plast som ersättning i tuben.

Här en bild på den.

För att följa länken så måste du registera dig.


Re: Transferport

InläggPostat: 24 jan 2010, 21:17
av Oden
Ok bra att veta skulle rivit ner min Stutzen nu i helgen men blev sjuk i fredags så det för bli i veckan återkommer med hur den är "funtad" invändigt :wink:

Re: Transferport

InläggPostat: 24 jan 2010, 21:19
av MrBlarren
Hmm intressant för på Remmington summit så verkar man tagit bort just denna plastdistans på den "licensfria" varianten

Re: Transferport

InläggPostat: 24 jan 2010, 21:24
av Oden
MrBlarren skrev:Hmm intressant för på Remmington summit så verkar man tagit bort just denna plastdistans på den "licensfria" varianten

Är det inte den man kan köpa en "kona" till isätllet för det är väll redan F.P fjäder i från böjan :?:

Re: Transferport

InläggPostat: 24 jan 2010, 22:09
av Ulf
Beträffande om/hur/vad Stutzen är effektbegränsad, har jag inte en susning om. Tyvärr.
Men är intresserad att höra vad som döljer sej i den :wink:

Teori ang Remington : levereras med fullgasfjäder, men levererar endast 10 J. "Konan" gör att förspänningen ökar och därmed energin ?

Gamo CFX levereras med en klen fjäder , som måste spacas för erhålla förspänning öht ?
Byte till FG-fjäder i den , så används inte "Konan" ?

Re: Transferport

InläggPostat: 24 jan 2010, 22:10
av MrBlarren
Och konan ser ut som plastdistansen :-)

Re: Transferport

InläggPostat: 25 jan 2010, 16:48
av Oden
Så här såg det ut på Gamo stutzen
För att följa länken så måste du registera dig.


Inga plastdistanser,ett hål på 1,6mm i pistongen enl bild,fjädern är 33cm lång samt att transferporten är demonteringsbar fick dock inte ut den då den måste tryckas ut med en långstång genom pipan(får fixa en på jobbet)Allt sker endast i utbildande syfte :-)

Re: Transferport

InläggPostat: 25 jan 2010, 17:27
av Ulf
Tydligen så motsvarar hålet i pistongen den effektminskning mot CFX:ens 280 mm fjäder + fjäderdistansen.

Är ytter / innerdia /trådgrovlek dessa ? 19,6 / 13,8 / 3 mm

Re: Transferport

InläggPostat: 25 jan 2010, 17:44
av Oden
Ulf skrev:Tydligen så motsvarar hålet i pistongen den effektminskning mot CFX:ens 280 mm fjäder + fjäderdistansen.

Är ytter / innerdia /trådgrovlek dessa ? 19,6 / 13,8 / 3 mm

Jag fick 19,8/ 13,5/ 3 mm. Det kan ju vara nåt litet mätfel hos båda :wink:
Det jag tycker vekar konstigt är att ett 1,6mm hål kan göra skillnaden :?: