Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Tomaz skrev:4,40 mm var inte några kulor i närheten av i mina askar (om det går att lita på mitt clas olsson skjutmått..?). 4,35mm i medelvärde på vänstra asken och 4,30mm på högra asken.
Walther premium mäter jag till 4,42mm i medelvärde...
Det skiljer säkert någon hundradel på olika batcher också..
Man får nog prova sig fram för att hitta ultimata precisionen i sin Haenel
Hawkeye skrev:Någon som vet vilka Haenelmodeller som är slätborrade och vilka som är räfflade?
Tomaz skrev:Haenelbössorna har kaliber 4,40mm, men den ammunition som är till för bössorna är i själva verket något mindre. Mellan 4,30-4,35mm på de två sorter från H&N som jag testat.
Man får prova sig fram vad som funkar bäst. I en av mina Henelbössor så sköt den tätare och fick mindre flyers med 4,30mm. Utseendemässigt så verkar dessa sorter ha olika yta, koppar respektive mässingsfärg, men vet inte om dessa ytbehandlingar har någon praktisk skillnad för precisionen.
Hur bra magasinen funkar har också inverkan på precisionen, prova med olika magasin och se om någon funkar bättre.
Förövrigt är det såklart bra om man servar bössan och ser över läderpackningen med olja och att inte "matarpinnen" är stukad..
Roliga bössor är de helt klart i alla fall....![]()
...och BB-kulor 4,42mm passar alltså inte, de fastnar i pipan (har provat).![]()
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster