Rekord-avtrycket

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Rekord-avtrycket

Inläggav Preben 26 apr 2010, 21:57

Hejsan

Jag har tjuvläst ett tag på forumet och nu gått och köpt mig en HW50S. En av anledningarna var att alla talade så väl om både precision och det fina avtrycket.

Avtrycket gör mig dock en smula förbryllad. När jag tagit tryckpunkten så har jag nog sisådär 2 mm släp i avtryckaren innan skottet går. Skall det vara så? Redan efter en halv burk skott är släpet utan skrap och otäckheter, men i alla fall?
Hav överseende med min okunnighet: jag är pistolskytt och på samtliga krutpangar jag har för precisionsskjutning så är släpet efter att tryckpunkten tagits omärkligt. Man ökar alltså sakteliga trycket mot avtryckaren och plötsligt går skottet utan att man känner att avtryckaren rör sig (jo, när skottet väl gått iväg såklart...)

Vill alltså bara kolla om detta är något jag får vänja mig vid, eller om det kan vara något fel på mitt rekord-avtryck?
Preben

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Rekord-avtrycket

Inläggav Silwer 26 apr 2010, 22:02

Det var et bra avtryck en gång i tiden för ett fjädergevär, det finns bättre och du får inte jämföra mot PCP bössor som har helt annorlunda förutsättningar och där et sån atryck skulle anses som skräp i jämförelse.

MEN tänk på at ett fjäderbössasavtryck ändå har en hel del vikt på sig.

Justera avtrycket igen helt enkelt, nu kanske det är inskjutet så att säga, och kom igen sen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Preben 01 maj 2010, 20:16

Ja. det har du förstås rätt i - det måste ju verkligen vara två olika saker att släppa iväg t.ex. ett slagstift jämfört med en jättelik hårt spänd fjäder.
Men jag fick hjälp att hitta den där andra skruven som man inte kommer åt utifrån (52b, i sprängskissen), och det gjorde verkligen susen. Jag har inte ställt den extremt noggrannt, men släpet är nu betydligt kortare och acceptabelt på min nivå. Lär jag mig skjuta bättre med bössan och grejorna satt sig ordentligt, kommer jag göra ett nytt försök och ställa det noggrannare. Men just nu är jag ganska nöjd. Förutom att jag vill ha ett TX 200 och en HW97K, såklart... ;-)
Senast redigerad av Preben 02 maj 2010, 00:41, redigerad totalt 1 gång.
Preben

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Caliber 01 maj 2010, 20:23

HW97:an är guld helt enkelt,skönaste bössan jag har av HW modellerna. Den rekomenderar jag starkt...
Ju större ju bättre!?
Caliber

Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)