Leapers vs Centerpoint vs AGS

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Leapers vs Centerpoint vs AGS

Inläggav scratch 02 nov 2008, 19:07

Jag sitter och funderar på ett nytt kikaresikte till min FWB300 junior och vill då ha ett så litet som möjligt med bra skärpa, zoom förmåga och sidoparalax. Mina ögon föll först på ett leapers 3-12x44 som man kan köpa från usa för typ en tusing plus frakt.
Bild

Men nu har jag upptäkt att centerpoint också har ett sikte som är 3-12x44 och somser mer eller mindre exakt ut som leapers, dock med ett plus att den har begränsad livstidsgaranti. Denna kostar då ca 200 kronor mer än leapers siktet.
Bild

Sedan finns det även AGS som jag har hört skall vara ungefär samma sak som leapers siktet. Den ser ju inte exakt lika dan ut men den är 3-12x44 med sidoparalax.
Bild

Någon som vet vilket sikte som är bäst av dessa, eller vad skillnaderna är? Min instinkt säger just nu att köpa centerpoint, men jag har inte hört något om dessa i något forum ännu. :?:
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Nisse 02 nov 2008, 19:17

Lepers och AGS är samma sikte med olika namn för olika marknader....
Ser ut som om centerpoint är samma det med..
Nisse

Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Inläggav scratch 02 nov 2008, 23:33

är det verkligen sant? för leapers och AGS har ju inte samma tub alls och är ju inte lika varandra utseendemässigt. Centerpoint och Leapers är ju däremot väldigt lika varandra så där hade jag köpt det resonemanget. Men både Leapers och Centerpoint har helt egna hemsidor där det inte direkt står samma saker. Samt att Centerpoint ger en begränsad livstidsgaranti på sina sikten, och det stod inget sådant på leapers hemsida. AGS hemsida har jag däremot inte hittat.
Jaja...jag mailade iallafall pyramidair och frågade var skillnaden var..för de säljer på leapers och centerpoint. Får hoppas attjag får ett mer uttömmande svar där
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Micke 03 nov 2008, 00:47

Ok, forumets dummaste fråga...(men i alla fall, kanske lär jag mig något)..

Vad är sidoparallax? Jag kan fatta att man vill ha höjdparallaxjustering, och kunna justera för detta. Men sidoparallax? Är det om man monterar siktet på sidan av bössan?

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Kizmiaz 03 nov 2008, 06:27

Sidoparallax är att du ställer in parallaxen med en ratt på sidan av siktet i stället för att vrida på öbjektivet.
Det är väl också en förutsättning för att kunna hänga på ett sidohjul, vilket jag som vänsterskytt inte har förstått vitsen med. :?

Bild
Användarvisningsbild
Kizmiaz

Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Leapers vs Centerpoint vs AGS

Inläggav Micke 04 nov 2008, 07:49

Det är alltså inställningen av skärpan på ett avstånd som menas :?. På mitt sikte skruvar man på objektivet i st.f. att ha ratten på sidan. Verkar enklare med ratten (om man är högerskytt), men inte är det vackert...

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Återgå till Sikten