Allt handlar som vanligt om pengar.
En kvalitetskikare kostar pengar, så enkelt är det.
Är man dessutom van med en "riktig" kikare så kan dessa billigare luftvapenkikare framstå som rätt kass.
Vad man dock måste tänka på är den dubbelriktade rekylen som ett fjädervapen ger.
Är det dessutom ett lite kraftigare luftgevär är risken stor att du förstör din fina "krut" kikare.
Och vist är det som du säger att många billiga sikten är ren dynga, MEN det finns guldkorn bland skiten

Dom vanligaste billiga luftvapenkikarna är:
Gamo
Hawke
Leapers
Simalux
Nikko Sirling
Simmons
BushnellVi hade för ett tag sedan en omröstning om vilket märke vi föredrog, och Nikko Stirling fick väll mest röster.
Gamos nya serie har fått riktigt bra kritik världen över och ligger väldigt bra i pris.
Nikko Stirling har ett väldigt brett sortiment och där hittar man allt från 1000 kr upp till 6-7000 kr kikare.
Leapers har haft kvalitetsproblem, men många är mycket nöjda med deras sikten.
Hawke/Simmons/Bushnell har ju piratkopierats friskt och deras rykte är i båtten.
Simalux är svårt att få tag på, men verkar mycket hållbara.
Så vad ska man rekommendera...
Jag brukar ligga på mellan 6-10 i förstoring när jag pangar på 10-50m, så nedanstående kikare
funkar utmärkt till det, och så länge inte ljuset är alltför dåligt så funkar dom för mig.
Gamo 4-12X44
AO Mil-Dot ca 1200 kr,

riktigt bra och tålig budget kikare perfekt till Dina gamla Dianor och liknande.
Simalux Target 4-12x40
AO Mil-Dot ca 1600 kr,

bättre ljusegenskaper än Gamo. (men svårt att få tag på)
Nikko Stirling NIGHTEATER 6-24 X 44
AO Mil-Dot ca 2100 kr,

Lite mer förstoring och bättre ljusegenskaper än både Simaluxen och Gamon.
Nikko Stirling , Simalux och Leapers har även betydligt dyrare alternativ som är anpassade för luftgevär
och dessa håller mycket bra standard om man jämför med dyrare "riktiga" kikare
( tex. Leopold, Nikon, Zeiss, Swarowski, Helia ), men är ändå långt ifrån dessa i kvalitet.
Det är va jag tycker...
men det finns lika många åsikter om detta som ägare till kikare, så det är bara att leta efter det som passar dig bäst.
MVH
// Golle