Vilket sikte .

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilket sikte .

Inläggav MrMerkel 27 mar 2009, 18:50

Jag har nu beställt mig ett HW 97 som snart ska komma och då jag har ett gammalt sikte hakko 4x32 som nog ska fungera men kanske ska jag sätta på något bättre för att få ut maximalt av bössan undrar jag vilket märke jag ska satsa på.

Har på mina andra vapen mest zeiss swarowski helia mm därför blev jag lite osäker på ett luftgevärsikte , när dom sikte jag läst om här på forumet såsom simmons enligt mig till studsare är rena skiten , men dom kanske duger gott till luftvapen . Vill inte racka ner på någon med simmons och nikko stirling mm men eftersom jag trodde att det behövdes starka sikten till luftvapen så är jag nu osäker .

Så vilka märken ska jag köpa?
MrMerkel

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Gräsmark JSK
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Vilket sikte .

Inläggav G0LI4T 27 mar 2009, 19:01

Allt handlar som vanligt om pengar.

En kvalitetskikare kostar pengar, så enkelt är det.
Är man dessutom van med en "riktig" kikare så kan dessa billigare luftvapenkikare framstå som rätt kass.

Vad man dock måste tänka på är den dubbelriktade rekylen som ett fjädervapen ger.
Är det dessutom ett lite kraftigare luftgevär är risken stor att du förstör din fina "krut" kikare.
Och vist är det som du säger att många billiga sikten är ren dynga, MEN det finns guldkorn bland skiten ;)

Dom vanligaste billiga luftvapenkikarna är:
Gamo
Hawke
Leapers
Simalux
Nikko Sirling
Simmons
Bushnell

Vi hade för ett tag sedan en omröstning om vilket märke vi föredrog, och Nikko Stirling fick väll mest röster.

Gamos nya serie har fått riktigt bra kritik världen över och ligger väldigt bra i pris.
Nikko Stirling har ett väldigt brett sortiment och där hittar man allt från 1000 kr upp till 6-7000 kr kikare.
Leapers har haft kvalitetsproblem, men många är mycket nöjda med deras sikten.
Hawke/Simmons/Bushnell har ju piratkopierats friskt och deras rykte är i båtten.
Simalux är svårt att få tag på, men verkar mycket hållbara.

Så vad ska man rekommendera...
Jag brukar ligga på mellan 6-10 i förstoring när jag pangar på 10-50m, så nedanstående kikare
funkar utmärkt till det, och så länge inte ljuset är alltför dåligt så funkar dom för mig.

Gamo 4-12X44 AO Mil-Dot ca 1200 kr,
Bild
riktigt bra och tålig budget kikare perfekt till Dina gamla Dianor och liknande.

Simalux Target 4-12x40 AO Mil-Dot ca 1600 kr,
Bild
bättre ljusegenskaper än Gamo. (men svårt att få tag på)

Nikko Stirling NIGHTEATER 6-24 X 44 AO Mil-Dot ca 2100 kr,
Bild
Lite mer förstoring och bättre ljusegenskaper än både Simaluxen och Gamon.

Nikko Stirling , Simalux och Leapers har även betydligt dyrare alternativ som är anpassade för luftgevär
och dessa håller mycket bra standard om man jämför med dyrare "riktiga" kikare
( tex. Leopold, Nikon, Zeiss, Swarowski, Helia ), men är ändå långt ifrån dessa i kvalitet.

Det är va jag tycker...
men det finns lika många åsikter om detta som ägare till kikare, så det är bara att leta efter det som passar dig bäst.

MVH
// Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Vilket sikte .

Inläggav Nisse 27 mar 2009, 20:42

Det bästa du kan göra är nog att ringa Tobbe eller Rickard(Hurricane/Progunner) och höra med dom vad dom rekomenderar.
Själv skulle jag vilja föreslå detta För att följa länken så måste du registera dig.

Stirling
Bild
Nisse

Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |