En sådana häringa har jag:
SIMALUX Gold Edition 6.5-20x44
AO Mil-dot
För att följa länken så måste du registera dig.Hämtade denna ny för några dagar sedan.
Tanken var att ha den på min HW80 (som jag vet har
Barrel Droop).
Kristall klart "bild" och inte alls ögonvinkel känslig.
MEN....
Helt omöjligt att få träffbilden att komma till mitten av tavlan.
Alla skott satt längst ner till vänster av tavlan och jag kunde flytta träffbilden max 1,5 cm mot mitten.
Vart inte klok på eländet så jag flyttade över kikaren till en annan bössa som jag vet är lättinställd
(utan
Barrel Droop), där kom jag fram till att kikaren endast gick att justera +/- 1,5 cm på 9,5 m. (Tot 3 cm)
(här hamnade dock skotten i centrum av tavlan, så de lilla som behövdes justeras va inga problem att få till.
Jag har 4 st andra Simalux kikare och alla funkar klockrent på HW80n.
Där kan jag flytta träffbilden drygt 5 cm åt båda hållen på 10m. (tot 10 cm)
Vet inte om det är något med just denna modell av kikare att den har så liten justeringsförmåga ?
Barrel Droop får man ju lixom leva med....inte mycket man kan göra åt det.
En annan "rolig" sak med kikaren är att den sjunger ??!!
Jag har hört om twangiga Hatsan, men har någon varit med om att kikaren sjunger som ett stämgaffel
efter avfyrat skott ??
Kan iofs vara det fästet jag vart tvungen att använda.
Ett högt skitfäste som jag fick på köpet när jag köpte en beg. bössa.
Skulle använt ett Accushot Medium fäste som skulle fixa 44 kikare, men det fattades drygt 1 mm för
att funka med Simaluxen, så jag vart tvungen att ta vad som fanns hemma.
Nu hamnade i alla fall den nya kikaren på min Diana 52 istället och den gamla Simaluxen som satt på Dianan
(En billig SIMALUX ZF Target 4-12x40
AO Fein Plex)flyttade jag över till HW80n. Där funkade den klockrent.
Lite tråkigt då jag hade hoppats att kunna använda den nya bättre förstoringen på HWn,
va ju därför jag köpte kikaren.
I övrigt är kikaren en kanon kikare som har kristallklar "bild" ända ut i kanterna.
// Golle