Tidstypisk diopter Winchester bygelrepeter o kikarsiktesmont

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tidstypisk diopter Winchester bygelrepeter o kikarsiktesmont

Inläggav Luftpangarn 17 jan 2023, 18:01

Att montera kikarsikte på sin Walther Lever Action, eller sitt Umarex Cowboy Rifle känns för mig som helknäppt. I alla fall går ju doften av 1800-talets Vilda Western all världens väg. Därför har jag lekt med tanken på att möjligen montera ett tidstypiskt dioptersikte. Diopersikten gör det inte bara rejält enklare att faktiskt reflexmässigt(!) centrera målet, utan förbättrar ju dessutom skärpedjupet. Det senare uppskattar ju alla med gamla ögon. :-)

Jag föredrar sådana som monteras på stocken. Ett modernt som fästs på lådans sida syns på första bilden i diskussionstråden nedan, som även allmänt behandlar fördelarna med diopersikten. (Tror det är ett Williams på bilden.) Jag har sett en youtube film där ett sådant monterats på en Umarex bygelrepeater, men det kräver att man borrar och gängar hål i lådan. Inte så fasligt dyra, och definitivt inte i vägen, talar för denna typ.
För att följa länken så måste du registera dig.

Diskussionstråd;

.

Så finns Winchesters egna, som i även fanns i original i tidernas gryning. Dessa original utnyttjar befintliga infästningsskruvar för bakstockken, och följdaktligen finns med varianter för alla olika modeller hos Winchester själva. Ett dyrt ett;

Jag blir inte klok på om det går att fälla ner så att de vanliga öppna siktet också går att använda?
Andra tillverkare med mer humana priser;

- som möjligen dock verkar litet ostabilt - se För att följa länken så måste du registera dig.

De tidstypiska diopersikten jag tidigare hittat har varit saftigt dyra. Sannolikt gjorda för amerikanska finsmakare som skjuter svartkrut.

(Montana vintage arms har även en billig variant som är allmänt intressant, men inte just för "Winchester" varianter.

)

Här är en kille som monterat ett diopersikte av denna äldre typ på sitt Walther. Det är bara ett väldigt högt ett.

(Hans mumlande på dialektal tyska är verkligen litet i mesta laget för mig. :lol: )

Men nu upptäckte jag att Versandhaus Schneider säljer en variant till mer rimligt pris (83 Euro), som heller inte är så högt.

Det är en väldigt trevlig sak att kunna monteras med hjälp av de bakersta befintliga infästningsskruvarna för bakstocken. Gubben ovan har bara använt en skruv på sin Walther, men det funkar nog. Däremot blir det problem på Umarex Legends Cowboy Rifle, därför att det bara finns en bakre skruv, och framför den sitter en säkring. Den kan man i och för sig nog klara sig utan, för bygeln har också en säkring. Så man kanske kunde slipa ner "puckeln" och låta siktesfästet täcka säkringen?

Kornet på Umarex bygelrepeter är mycket lämpligt, då det består av en rund mässingsskiva överst. Att centrera en rund punkt i ett runt hål är ju perfekt.

Walthers sikte är ett rektangulärt stolpkorn.

Om man trots allt vill montera kikarsikte, tycker jag att bilderna i denna tråd är tänkvärda. Där har man monterat siktet fram på pipan, där vanliga siktet brukar sitta. (Kräver sikte med långt eye-relief.)

Dessa kikarsikten a la 1800-tal känns litet väl saftigt dyra på dessa Co2 bygelrepetrar. :o

(För att följa länken så måste du registera dig.

)

För Walther bygelrepeatern finns annars en färdig skena att skruva på lådan;

Om man monterar ett busbilligt jättesmalt sikte, typ det man får med Julas B3 underspännare, tror det är 2x20, med enbart ett enkelt hårkors, blir det nästan trovärdigt. Har man inget hemma, kan man ju typ ta ett sådant här för 150kr. De hade knappast bättre optik på 1800-talet! :-)

Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1516 gång
Tackad: 329 gånger i 228 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Tidstypisk diopter Winchester bygelrepeter o kikarsiktes

Inläggav Chris 17 jan 2023, 21:07

förstår ju att jag blir lite OT nu då det inte handlar om typ Winchesterbössa men jag har ju fått min Webley service air rifle med ett gammalt klapp-peephole-sight liknande du visade i nån av länkarna.
hur kul som helst med gammalt tidsenligt sikte.

har ett williams peepsite på min Sterling HR83 men det är ju nästan modernt

Senast redigerad av Chris 17 jan 2023, 21:15, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 255 gång
Tackad: 321 gånger i 219 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
Luftpangarn (17 jan 2023, 21:59)

Inläggav Luftpangarn 17 jan 2023, 22:09

Högst minimalt OT! :)

Dioptern på Webley service ser ut som att det går att helt fälla ner, så man kan använda vanliga siktet? Jag undrar ju också, dioptern verkar inte gå att justera så lågt, att den fungerar på kort håll, eller har jag fel? Eller så är det just tänkt för långhållskytte?!

Undrar just hur gamla dioptrarna av Williamstyp kan vara? Inställningsrattarna på ditt sikte är ju väldigt lagom storlek. Men ser litet lustigt monterat ut, som det liksom balanserar på pipan?
Luftpangarn

Inläggav hs01jowe 17 jan 2023, 22:13

Jag fick med ett Marbles tang sight på min 1885 som fungerar klockrent. Känns som bra kvalite på material och passform och den håller inskjutningen på 100 exemplariskt. Sedan har jag monterat en Lyman diopter på min 1886 som också den fungerar mycket bra.

”Tangsight” fungerar bäst då siktet hamnar nära ögat.

hs01jowe

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW95

Följande användare vill tacka hs01jowe för detta inlägg
Chris (17 jan 2023, 22:25), Luftpangarn (17 jan 2023, 22:29)

Inläggav Chris 17 jan 2023, 22:25

Luftpangarn skrev:Högst minimalt OT! :)

Dioptern på Webley service ser ut som att det går att helt fälla ner, så man kan använda vanliga siktet? Jag undrar ju också, dioptern verkar inte gå att justera så lågt, att den fungerar på kort håll, eller har jag fel? Eller så är det just tänkt för långhållskytte?!

Undrar just hur gamla dioptrarna av Williamstyp kan vara? Inställningsrattarna på ditt sikte är ju väldigt lagom storlek. Men ser litet lustigt monterat ut, som det liksom balanserar på pipan?

vet ej hur gammalt Williams peephole kan vara... men 1983 monterades den i originalt iaf.
det går at vända blocket med diopterdelen så att man kan kommer ner en hel del så att det funkar bra fråm 12-15m .... men det är nog tänkt som du sa att diopterdelen är ett komplemang till det andra siktet och infällt ser bössa ut så här:

Williamsdioptern är klämmt på ett vanligt kilspår som man kan se här:

för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Luftpangarn (17 jan 2023, 22:26)

Inläggav Chris 17 jan 2023, 22:50

Sen är det en konstig sak till.... när jag rotar fram mina gamla godingar som denna service air rifle eller nån ännu äldre BSA Lincoln Jeffries så känner jag nästan så som jag måste ta på mig en gammal tidsenlig kavaj och hatt samt pipa :-) .... lite korkat men så känns det ibland helt enkelt
Användarvisningsbild
Chris

Luftpangarn (17 jan 2023, 23:10), ryden (19 jan 2023, 08:38)

Inläggav Luftpangarn 17 jan 2023, 23:42

Fattar vad du menar, det var faktiskt nästan så det luktade litet tweed kavaj om Webleyn redan innan du nu nämner det. Så jag tycker inte du är konstig! :-) Ganska underbart faktiskt att man kan få sådana tankar och känslor från ett gevär! :) Ofta skulle man nog inte köpa ett vapen, om det inte vore för att det kan vara så. De där helt rationella köpen, enbart baserade på "nyttig" funktion, är liksom en helt annan sak.

Jag valde mellan Walthers och Umarex bygelrepeter, men bestämmde mig för att Umarexen är fesligare med sin hylsutmatning. Men det är djäkligt opraktiskt att behöva plocka hylsor från marken. :lol: (Walthern är dessutom litet väl lik mitt Umarex/Hämmerli 850 vad gäller funktion. Närmare bestämt precision och rondellmagasin.) Främst ett känslomässigt val med andra ord. :) Och den är verkligen skitkul, och har tillräckligt bra precision även för burkar på 20m, då den sprider 9mm/10 meter.

Diopter är bra för skärpedjup på vilket gevär som helst, men precisionsmässigt är det vettigare på Walthern jämfört Umarexen.. Den här killen klyver ett spelkort på 10m med sin Walther! Det skulle nog krävas sådär 50-100 skott för att lyckas med det med en Umarex bygelrepeter. :lol:

Luftpangarn

Inläggav Luftpangarn 17 jan 2023, 23:53

hs01jowe skrev:Jag fick med ett Marbles tang sight på min 1885 som fungerar klockrent. Känns som bra kvalite på material och passform och den håller inskjutningen på 100 exemplariskt. Sedan har jag monterat en Lyman diopter på min 1886 som också den fungerar mycket bra.

”Tangsight” fungerar bäst då siktet hamnar nära ögat.

Mycket värdefull erfarenhetsbaserad information! :cheeRs:
Luftpangarn

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |