Vad justerar man med denna?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad justerar man med denna?

Inläggav marhol 18 jul 2008, 21:03

Eftersom jag har köpt siktet begagnat och inte har någon manual till det så tänkte jag att man kanske kan slänga in en fråga här.
Siktet heter Gamo sporter 4x32AO och det är alltså framdelen som man ser på bilden.
Den är graderad 10-100 yard/meter & har även det där oändlighets tecknet.

Någon som vet vad den är till för?

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav Patrik 18 jul 2008, 21:08

Det är ett reglage för paralax justering (justera skärpan för olika avstånd)
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik

Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Inläggav Tomaz 18 jul 2008, 21:17

Patrik skrev:Det är ett reglage för paralax justering (justera skärpan för olika avstånd)

Parallaxjusteringen har ingenting att göra med skärpan egentligen, även om man får det på köpet när riktmedlet och siktbilden fokuseras i samma plan.
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav marhol 18 jul 2008, 21:21

Aha!
Det är alltså ingen "snabbjustering" av skjutavstånd då, som jag trodde :oops:

Vad exakt är Parallaxjustering då?
Och hur använder man den?
Användarvisningsbild
marhol

Inläggav buckshot2000 18 jul 2008, 21:28

Ha den ställd ungefär på det avstånd du skjuter på , så att du får bra fokus mao.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav marhol 18 jul 2008, 21:36

Så om den är ställd på 15 meter & jag skjuter 35 meter så påverkar det inte hur jag träffar då eller?
Utan BARA skärpan, ska jag tolka det så?
Användarvisningsbild
marhol

Inläggav Micke 18 jul 2008, 21:41

Daniel: Du har massor mer med erfarenhet av sikten än jag...men det är en pryl jag inte fattar:
För mig är parallax skillnaden mellan siktlinjen och pipans linje (i centrum). Om man t.ex. drar in en laser i pipan och lyser rakt fram får man en linje som ligger några centimeter under kikarsiktets linje.

Man kan sedan skruva på optiken så att dessa två linjer korsar varandra på ett visst avstånd (vi kallar det X), men parallaxfelet lär bestå. Skjuter man på kortare avstånd än X, träffar man under. På längre avstånd än X, över. Sedan dalar kulan och skär siktlinjen igen, någonstans längre bort...

I lumpen sköt jag stridsvagnskanoner, och det var ett parallaxfel i sida på knappt en meter, och några decimeter i höjd.

Vad jag menar är att man kan justera optiken så att korset och målet blir skarpt på olika avstånd, men parallaxfel kan man inte bli av med.

Eller?

/Micke (gissande igen..)
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav buckshot2000 18 jul 2008, 21:42

är den ställd på 15 meter innebär det att du inte har några större paralaxfel på just 15 meter och att det blir väldigt suddigt på 35 meter.

Så visst påverkar det hur du träffar , desto kortare avstånd desto viktigare är paralaxen.

Skjuter man alltid på 70+ meter på stora objekt vid jakt är paralax oviktig.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Tomaz 18 jul 2008, 21:52

Det finns hur mycket som helst på internet som beskriver allt som rör parallaxjustering.

Här är ett par länkar i mängden..

Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Micke 18 jul 2008, 22:06

Buckshot…Ok, jag fattar att om man nollar på 15m lär man träffa där åxå, och det blir skarpt. Givetvis är det då suddigt på 35m och korset åxå, men om man rattar om skärpan till 35m och skjuter med den inställningen av siktet (och kulbanan är rak), lär man träffa en bra bit över.

Är bergis så som du säger…kan inte tänka mig att det på ett handeldvapen på långa avstånd spelar någon större roll, om man inte ”nollat” siktet på ett kort avstånd.

Jag håller på och leker med ett sikte på 7.6m (min altan), och har då räknat ut att med den parallaxen jag har (55mm), ska jag träffa 13mm under målet, om det ska var korrekt inställt för 10m.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke 18 jul 2008, 22:50

Tomaz: Kollade på länkarna, och jag tror vi har ett stort missförstånd här. Vad man definierar som parallaxfel i länkarna är de optiska fenomen som uppstår med felinställt sikte, alltså att om man flyttar ögat i siktet (uppåt/neråt/vänster/höger), så flyttar sig åxå korset. Visst är det så, och det har att göra med optiken.
Alltså, för luftvapen på 10m måste man ha ett sikte som kan ställas på detta avstånd utan att man får detta fel när ögat flyttas.

Men vad jag menar är att det är inte ett parallaxfel, utan ett optikfenomen. Jag har dock inte hunnit klura på hur kikarsikten är gjorda så jag vet inte exakt hur det funkar.

Parallaxfelet som jag ser det, ligger i att siktlinjen ligger ovanför pipan och dessa kan bara konvergera på ett ställe. Tänk dig att du sätter kikarsiktet (nollat på 10m), en meter ovanför men parallellt med pipan..skjuter du då på 9m kommer du att träffa 1dm under. Det är vad jag menar med parallaxfel..

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav marhol 18 jul 2008, 23:02

OK! Jag har läst länkarna och så som jag har fattat det hela så justerar man parallaxen av den enkla anledningen att man inte tittar in i kikaren på EXAKT samma sätt varje gång som man siktar, lite grovt förklarat alltså.

Eller?
Användarvisningsbild
marhol

Inläggav Vallejos 18 jul 2008, 23:10

marhol skrev:OK! Jag har läst länkarna och så som jag har fattat det hela så justerar man parallaxen av den enkla anledningen att man inte tittar in i kikaren på EXAKT samma sätt varje gång som man siktar, lite grovt förklarat alltså.

Eller?

Så har jag också fattat det. Det gäller lägga skärpeplanet på samma plan som hårkorset, då kommer inte hårkorset flyttas runt i siktet om du rör på huvudet.
BSA Meteor Mk II
Proud member of För att följa länken så måste du registera dig.

Vallejos

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav marhol 18 jul 2008, 23:16

Då är jag inte helt ute och cyklar då...

Tror bannemej att jag ska fira detta med en bira (till) :-)
Användarvisningsbild
marhol

Inläggav Tomaz 18 jul 2008, 23:17

Micke skrev:Tomaz: Kollade på länkarna, och jag tror vi har ett stort missförstånd här. Vad man definierar som parallaxfel i länkarna är de optiska fenomen som uppstår med felinställt sikte, alltså att om man flyttar ögat i siktet (uppåt/neråt/vänster/höger), så flyttar sig åxå korset. Visst är det så, och det har att göra med optiken.
Alltså, för luftvapen på 10m måste man ha ett sikte som kan ställas på detta avstånd utan att man får detta fel när ögat flyttas.

Men vad jag menar är att det är inte ett parallaxfel, utan ett optikfenomen. Jag har dock inte hunnit klura på hur kikarsikten är gjorda så jag vet inte exakt hur det funkar.

Parallaxfelet som jag ser det, ligger i att siktlinjen ligger ovanför pipan och dessa kan bara konvergera på ett ställe. Tänk dig att du sätter kikarsiktet (nollat på 10m), en meter ovanför men parallellt med pipan..skjuter du då på 9m kommer du att träffa 1dm under. Det är vad jag menar med parallaxfel..

/ Micke

Du verkar prata om något helt annat än parallaxjustering på kikarsikten som vi pratar om i tråden här.

Om jag fårstår dig rätt så är det funderingar kring kulbanan i förhållande till kikarsiktets montage, eller...?

Inte rätt tråd att diskutera detta kanske, eftersom grundfrågan gällde parallaxjusteringen på kikarsiktet och ingenting annat... men här är ett par länkar som kanske kan reda ut begreppen för dig.

Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Vallejos 18 jul 2008, 23:23

marhol skrev:Tror bannemej att jag ska fira detta med en bira (till) :-)

Tänk på parallaxen Helge :wink:
BSA Meteor Mk II

Vallejos

Inläggav Vallejos 18 jul 2008, 23:32

Micke skrev:Parallaxfelet som jag ser det, ligger i att siktlinjen ligger ovanför pipan och dessa kan bara konvergera på ett ställe. Tänk dig att du sätter kikarsiktet (nollat på 10m), en meter ovanför men parallellt med pipan..skjuter du då på 9m kommer du att träffa 1dm under. Det är vad jag menar med parallaxfel..

/ Micke

Som jag förstått det är parallaxfel när skärpeplanet inte samanfaller med hårkorset och resulterar i att hårkorset flyttar sig om du rör på huvudet litet, vilket gör det jätteviktigt att hålla huvudet o ögat i exakt samma position från skott till skott.
Ungefär som när du håller upp ett finger på rak arm och rör på huvudet ser du hur fingret rör sig i förhållande till bakgrunden. Det är ett parallaxfel. Om vi leker med tanken att vi kan fokusera bakgrunden på samma plan som fingret skulle inte bakgrunden röra sig i förhållande till fingret när du rör på huvudet utan förhållande finger-bakgrund skulle vara konstant som på en tvådimensionell bild.
BSA Meteor Mk II

Vallejos

Inläggav Micke 19 jul 2008, 13:25

Mmm..nu har jag kollat länkar från Tomaz, läst och funderat. Som jag ser det är parallaxfelet skillnaden mellan pipans linje och siktets.

Om man sedan genom att justera ett kikarsikte till att möta kulbanan på ett kort avstånd, d.v.s. så kort att inte optiken medger det blir det trassel som leder till att man kan flytta korset i siktet genom att flytta ögat. Om man kollar på de länkar Tomaz gav, ser man detta genom att den gröna och gula linjen (i resp. länk), inte går rakt igenom siktet. Här kommer en bild på hur jag menar:

Om man alltså vill att sitet ska nollas vid punkten "A", måste man skruva upp korset i siktet så högt att optiken inte klarar av det, eftersom det inte längre blir centrerat kikarsiktet. Allstå blir det trassel, antingen i form av suddigt kors eller att man kan flytta korset genom att flytta ögat.

Ett sätt att bli av med problemet, är att skaffa ett fäste till kikarsiktet som kan justeras upp/ner i ena fästet. På så sätt kan man få siktets linje att på ett valt avstånd korsa pipans, och då hänger det bara på om siktet kan fokusera på detta avstånd.

I lumpen (strax efter Dackefejden), hade vi en mynningskikare, som man stoppade in i kanonens mynning och riktade mot något på flera km, trädtopp eller så. Sedan skruvade man in siktet på denna punkt, alltså "nollade" man parallaxfelet på det avståndet.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Tomaz 19 jul 2008, 15:41

Parallaxfelet har inget att göra med avståndet mellan pipa och riktmedel.
Däremot förstärks naturligtvis parallaxfelet i extremfall om siktesjusteringen närmar sig sitt ändläge vid hög förstoring. Därför strävar man alltid efter att montera kikarsiktet så att man får riktmedlet centrerat i höjd och sidled så att det passar in för de avståndsintervall man ska skjuta på, dvs att man från början inte hamnar i ändläge på kikarsiktets justeringsintervall. Hur stort detta justeringsintervall är varierar från kikare till kikare, men generellt sett har kikarsikten med 30mm tub ett större justeringsintervall. För att få kikarsiktet rätt monterat krävs ibland ett kikarfäste som är justerart i höjd och sidled, men oftast är det bara i höjdled man behöver justera för att kompensera för barreldroop.
Kikarsiktsfäste är något som man inte ska snåla med i budgeten om man vill vara säker på att få kikarsiktet monterat i rätt linje för bössan. Många billigare märken är ofta skeva på ett eller annat sätt. Ofta inte synligt för ögat men man märker det när man monterar siktet och får börja skruva en massa varv på justeringsrattarna. Det går även att shimsa ett fäste men då måste man vara försiktig så att man inte knäcker tuben. Måste man shimsa så är det klokast att göra detta på en PCP och inte en fjäderbössa med dess rekyl. Fästen från Sportsmach är annars ett säkert kort om man vill lyckas med kikarmonteringen.

Kulbanan är som bekant inte en rak linje utan en båge. På luftvapen brukar det på ett ungefär stämma, att om man skjuter in siktet på 10m, så sammanfaller det även med kulbanan på 30m, och ungefär mitt emellan på drygt 20m får kulbanan sin topp där den går några cm högre än riktpunkten. Och under 10m går kulan under riktpunkten, ju närmare desto lägre. Men som sagt parallaxfel har med kikarsiktets optik att göra och är inget man ska blanda ihop med kulbanan.

...Sen är ju kikarsikten oftast inte felfria heller, i alla fall inte om på billigare sikten. Ofta får man träfflägesförändringar om man går från en förstoring till en annan på en variabel kikare, eller träfflägesförändringar när man skruvar på parallaxjusteringen, eller ojämna förflyttningar av riktmedlet när man skruvar på justeringsrattarna.. Men allt detta är förståss ett annat kapitel. Det är mycket att tänka på, inte bara att sikta och skjuta inte... :wink:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav öberg 19 jul 2008, 19:32

avståndet mellan pipa och riktmedel.

Det kallas för visirlinje.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Tomaz 19 jul 2008, 19:40

öberg skrev:
avståndet mellan pipa och riktmedel.

Det kallas för visirlinje.

Nja, inte rikigt. Visirlinjen går mellan bakre och främre riktmedlet om man använder diopter eller öppna riktmedel.

Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav öberg 19 jul 2008, 19:43

Du har helt rätt!
Jag skäms faktiskt nu. Jag undervisar ju för bövelen i bla annat det som klubbtränare i pistolskytte. Pratade senast om det i veckan. :oops:
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Micke 19 jul 2008, 20:27

Jamen...skillnaden mellan riktmedelens placering och pipans centrumlinje, vad heter det?

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Återgå till Sikten