Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Patrik skrev:Det är ett reglage för paralax justering (justera skärpan för olika avstånd)
marhol skrev:OK! Jag har läst länkarna och så som jag har fattat det hela så justerar man parallaxen av den enkla anledningen att man inte tittar in i kikaren på EXAKT samma sätt varje gång som man siktar, lite grovt förklarat alltså.
Eller?
Micke skrev:Tomaz: Kollade på länkarna, och jag tror vi har ett stort missförstånd här. Vad man definierar som parallaxfel i länkarna är de optiska fenomen som uppstår med felinställt sikte, alltså att om man flyttar ögat i siktet (uppåt/neråt/vänster/höger), så flyttar sig åxå korset. Visst är det så, och det har att göra med optiken.
Alltså, för luftvapen på 10m måste man ha ett sikte som kan ställas på detta avstånd utan att man får detta fel när ögat flyttas.
Men vad jag menar är att det är inte ett parallaxfel, utan ett optikfenomen. Jag har dock inte hunnit klura på hur kikarsikten är gjorda så jag vet inte exakt hur det funkar.
Parallaxfelet som jag ser det, ligger i att siktlinjen ligger ovanför pipan och dessa kan bara konvergera på ett ställe. Tänk dig att du sätter kikarsiktet (nollat på 10m), en meter ovanför men parallellt med pipan..skjuter du då på 9m kommer du att träffa 1dm under. Det är vad jag menar med parallaxfel..
/ Micke
Micke skrev:Parallaxfelet som jag ser det, ligger i att siktlinjen ligger ovanför pipan och dessa kan bara konvergera på ett ställe. Tänk dig att du sätter kikarsiktet (nollat på 10m), en meter ovanför men parallellt med pipan..skjuter du då på 9m kommer du att träffa 1dm under. Det är vad jag menar med parallaxfel..
/ Micke
öberg skrev:avståndet mellan pipa och riktmedel.
Det kallas för visirlinje.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster