Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Silwer skrev:Moa/moa?
Är det inte alltid den typ av angle variant på rattarna som på punkterna?
börne skrev:Att avståndsbedöma upp till 100 meter är inget jag testat men tveksamt att det skulle gå lätt!
Det är MOA/MOA.
Måtten är 41,5mm & 57mm.
Gillar kikaren skarpt, har den till min fjäderpåk för enklare FT!
marhol skrev:mildot är metriskt riktmedel medans rattarna brukar ha moa justering vilket då är tumbaserat om jag inte har fattat helt fel.
Silwer skrev:Ärn DYND-1 First focal plane eller vadå?
Silwer skrev:Du har säkert rätt, det är ju inte bra att det är olika.
Osedvanligt korkat om du frågar mig![]()
Ok jag kollade den, även videon.
Hur noga menar du att du ska mäta till 100m?
Inte FT noga antar jag?
Var tionde meter duger för mig. Fem hade varit mumma men det blir nog inte så lätt.
Frågan är om det är bättre än ett sidewinder30, de slutar ju heller inte vid 50m utan går längre att bedömma med om kanske inte perfekt.
Har haft två stycken, och inte varit så nöjd med något av dom tyvärr.
Här är det ett klick 1/4 moa, 1/8 är väl klart tätare tex på långt håll, du förstår hur jag menar, ett klick ger mindre ändring då på långt håll som 100m.
jio moa är klunsigt tumbaserat, men tyvärr även jag tänker i moa och inte millimeter just på detta.
25X i maxförstoring är ok imo, men inte för FT folket, de hade nog velat ha dubbelt.
börne skrev:marhol skrev:mildot är metriskt riktmedel medans rattarna brukar ha moa justering vilket då är tumbaserat om jag inte har fattat helt fel.
Helt rätt. gillar hårkorset skarpt, en i klubben tycker det är plottrigt men prickarna är så fina så dom stör inte mig i ala fall!
Kaninfint sidohjul som ingår, måste märkas upp då det saknar märkning då dom tänkt till, alla märker ju upp dom ändå för sina egna ögon. Bra känsla när man vrider på parallaxhjulet, går så där lagom trögt & inget glapp!
Kommer köpa en till att ha på min AA S400!
börne skrev:Tyvärr inte ang temperaturen, var ungefär samma temp under tiden det användes i höstas, inte haft det så länge! Nu har jag bara skjutit inomhus & då med en annan bössa!
börne skrev:Nu gäller detta endast ut till 50 meter då jag aldrig skjuter längre, men då är min Hawke SW bättre på avståndsbedömningen då den snappar in snabbare, men Aztecen är betydligt klarare & det syns tydligt när det är skarpt, dock får man gå fram & tillbaka lite mer så att säga!
Kan ju tyvärr inte svara på avståndsmätning på så långt håll då det aldrig är nåt jag skjuter på, går det inte att hitta info ang detta på nätet tro?
Silwer skrev:Tja jo jag menade mest att egentligen vore det ju best om mildots och justeringarna är i millimeter, men så är det ju inte alltid, jag tex valde bort det på en sikte.
Man kan ju tänka att det är bra om det är jut milimeter på båda, om du förstår.
mil/mil är fina grejer, då sliper man vara doktor i matematik för att kunna räkna ut antal klick...
Ok ett SW30 duger inte, skitsvårt att säga hur optiken är i denna, antar att det ändå är ett budgetsikte.
Å-jodå, jag tror säkert att det duger men är bara inte så sugen på ett SW,
Att det inte har väldigt hög förstoring ser iaf inte jag som ett problem om du just inte skjuter FT mässigt.
Jag Tycker 20 ggr funkar utmärkt till just det här skyttet. Det är ju ändå hyfsat stora mål.
Jag tror nog att 10m när bör funka en bra bit med det här, ju längre bort ju svårare, men detta är ju inte gjort för att bara klarar 50m.
Är priset rätt varför inte prova?
Ja precis! Det får nog bli så
marhol skrev:Nix! mildot är metriskt riktmedel medans rattarna brukar ha moa justering vilket då är tumbaserat om jag inte har fattat helt fel.
Korkat, men så är det i många fall
börne skrev:Men hur korset såg ut kollade du väl upp innan köp?
Ser att du har linsskydd, fick du med dom? Jag fick bara en sån där med gummiband mellan, om du köpt till dessa var har du köpt dessa?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster