Kan någon uttala sig om kikarsikten jämfört med rödpunkt/grönpunktssikten? Skälet att jag frågar, är att jag funderar på att skaffa ett 2MOA rödpunktssikte till min UX Race Gun pistol. Det är en väldigt liten punkt, men ett hårkors kan man kanske bättre centrera över målet, än en punkt? Den typen av finlir är förstås bara relevant för tavelskytte.
Det rödpunktssikte som faktiskt följer med, har 10MOA stor punkt. Det duger utmärkt för Action Air IPSC, som är pistolens primära syfte. Men det är väl grovt för en tavla, redan på 10m. Dessutom är jag astigmatisk, så punkten blir inte riktigt punktformad. Så jag tänker att att en "missbildad" punkt, gör mindre, spelar mindre roll, om den redan från början är mycket liten.
De sikten jag hittat, är av tubmodell, inte "TV-ruta" tyvärr - kanske? Jag tänker att det är lättare att hitta målet med "TV-ruta"? Fast det kanske inte är så stor skillnad på hur noggrannt det är att man håller pistolen likadant för varje skott? Båda typerna är tubformade / ser likadana ut.
En stor skillnad är att rödpunktssikten sällan har förstoring, så de har oändligt skärpedjup. Å andra sidan, brukar kikarsikten för pistol / revolver bara ha sådär 2 gångers förstoring. Påverkar det skärpedjupet? Dessutom, så brukar jag i praktiken vara rätt stationär när jag skjuter. Även om det är något jag skulle vilja ändra på. Eller åtminstone ha mål i flera riktningar och på varierande avstånd.
Tja, det var många tankar. Tacksam för input!

Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.