Vandrande träffbild?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vandrande träffbild?

Inläggav Aleks 13 jan 2009, 23:09

Jag har ett ruskigt irriterande problem!
har ställt in siktet på ca 30m och sätter hål i hål, men så fort jag ökar avståndet till säg 50 så vandrar träffbilden konstant åt höger ju mer jag ökar avståndet?! ja blir inte klok på de här, va beror de på? fel på siktet eller felmonterat?
Tog loss allt för ett tag sen för att göra rent, vart de snett tro?
Aleks

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Vandrande träffbild?

Inläggav öberg 13 jan 2009, 23:13

Har du justerbar paralax?
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav ogster 13 jan 2009, 23:14

Skulle nog gissa på en snemontering!
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Bsa_Airsporter 13 jan 2009, 23:14

det sitter nog med all trolighet snett.. jag hade så på min Diana 35 förut men det har ordnat sig, tog bort och bytte fästen till ett one-piece fäste från Hawke
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav öberg 13 jan 2009, 23:18

Kan detta va till någon hjälp?
viewtopic.php?f=53&t=699
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Aleks 13 jan 2009, 23:26

Verkar vara snett faktiskt, tittade med ett vattenpass och vad jag kan se på rak arm, verkar korset vara liite snett....måste jämföra med lod för att kunna avgöra.
Aleks

Inläggav Aleks 14 jan 2009, 08:43

Men egentligen, hur sjutton kan det få bilden att vandra? eller så är det bara jag som tänker lite korkat, för kulan faller ju fortfarande oavsett om ja vrider bössan eller inte??
Aleks

Inläggav Micke 14 jan 2009, 09:39

Gissning: Kan det ha något att göra med kulans rotation? I lumpen vill jag minnas att jag lärde mig att kulans rotation drog den åt rotationshållet ju längre avstånd man sköt.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Tomaz 14 jan 2009, 10:22

För att bena ut vad problemet kan vara så behöver jag lite mer info.

Men om jag utgår ifrån att det är en Typhoon det handlar om (som jag ser att du skrivit om i andra trådar), så undrar jag om du använder pipstabilisator? Om så är fallet så är det bra att veta att det inte behövs mycket snedvridning på den vid monteringen, för att pipan inte ska komma i rätt linje. Då kan man bara skjuta in bössan på ett avstånd och få det att stämma i sidled, där man skruvar in siktet så att den skär pipans sneda linje.
Om det som i ditt fall går mitt i på 30m och sedan drar längre och längre åt höger med växande skjutavstånd, så borde skotten dra mer och mer åt vänster ju mindre skjutavståndet blir från 30m.

Men blir inte kikarmonteringen i rätt linje med pipan och blocket så blir det också samma fenomen som ovan. Vilken sorts fäste och kikare har du?

Kikarsiktet i sig kan vara en orsak till träfflägesförflyttningarna. Ändrar du förstoringsgrad eller parallaxavstånd mellan 30 och 50m?
På billigare kikarsikten är det inte ovanligt att man får en träfflägesförändring när man ändrar förstoringsgrad eller parallaxjustering.

Vindavdrift är en annan orsak.

Skit bakom spakarna är ännu en orsak.

Och kanske några orsaker till om man bättre vet förutsättningarna vilken utrusting och vilka förhållande det gäller.

Lycka till! :-)
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Aleks 14 jan 2009, 11:27

Tomaz skrev:För att bena ut vad problemet kan vara så behöver jag lite mer info.

Men om jag utgår ifrån att det är en Typhoon det handlar om (som jag ser att du skrivit om i andra trådar), så undrar jag om du använder pipstabilisator? Om så är fallet så är det bra att veta att det inte behövs mycket snedvridning på den vid monteringen, för att pipan inte ska komma i rätt linje. Då kan man bara skjuta in bössan på ett avstånd och få det att stämma i sidled, där man skruvar in siktet så att den skär pipans sneda linje.
Om det som i ditt fall går mitt i på 30m och sedan drar längre och längre åt höger med växande skjutavstånd, så borde skotten dra mer och mer åt vänster ju mindre skjutavståndet blir från 30m.

Men blir inte kikarmonteringen i rätt linje med pipan och blocket så blir det också samma fenomen som ovan. Vilken sorts fäste och kikare har du?

Kikarsiktet i sig kan vara en orsak till träfflägesförflyttningarna. Ändrar du förstoringsgrad eller parallaxavstånd mellan 30 och 50m?
På billigare kikarsikten är det inte ovanligt att man får en träfflägesförändring när man ändrar förstoringsgrad eller parallaxjustering.

Vindavdrift är en annan orsak.

Skit bakom spakarna är ännu en orsak.

Och kanske några orsaker till om man bättre vet förutsättningarna vilken utrusting och vilka förhållande det gäller.

Lycka till! :-)

Ok, för att reda ut lite då...

Ja, det är en Typhoon och det sitter en pipstabbe och jag har inte ändrat något alls på den mig veteligen...allt började sedan jag plockade ner siktet för att kunna komma åt att rengöra bössan ordernligt vid pipan och byta ventilpinne sedan den gamla tydligen var krökt, så jag lossade fästen och kikarsikte och återmonterade i vad jag iaf tror exakt samma ordning...
Jag tror inte att det är själva siktet då jag inte upplevde fenomenet innan och siktet har inte utsatts för varken nån smäll eller någon annan åtverkan alls och det blir samma fenomen oavsett viken förstoring jag har..
Fästena är från progunner, accushot medium höga fästen, har inte heller bråkat innan.
Finns det något bra sätt att testa detta på? vad som faktiskt är snett??
Aleks

Inläggav Tomaz 14 jan 2009, 12:09

När du skruvade loss tuben för att byta ventilpinne så måste du ju ha lossat på pipstabilisatorn också...?
Om jag vore du, så skulla jag börja med pipstabilisatorn. Den bryter nog lite snett på pipan i förållande till blocket..
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Aleks 14 jan 2009, 13:07

Tomaz skrev:När du skruvade loss tuben för att byta ventilpinne så måste du ju ha lossat på pipstabilisatorn också...?
Om jag vore du, så skulla jag börja med pipstabilisatorn. Den bryter nog lite snett på pipan i förållande till blocket..

Njae, alltså, den sitter ju bara med en skruv så ja lossar inte själva stabilisatorn utan skruven som håller dom ihop...
bryter snett? hur menar du nu? hur ser jag om den gör det, nåt man kan mäta?
Aleks

Inläggav Tomaz 14 jan 2009, 14:25

Aleks skrev:
Tomaz skrev:När du skruvade loss tuben för att byta ventilpinne så måste du ju ha lossat på pipstabilisatorn också...?

Njae, alltså, den sitter ju bara med en skruv så ja lossar inte själva stabilisatorn utan skruven som håller dom ihop...

Du ska ju inte dela stabilisatorn i två delar. Kan mycket väl tänka mig att det blir snett vid återmonteringen av tuben i förhållande till pipan då.
Man lossar den lilla 2mm insexsskruven så blir hela stabilisatorn lös. När du sedan skruvar fast den så se till att inte pipan kommer i spänn åt något hålll
Eller ta helt enkelt bort stabilisatorn helt och prova utan, för att se om det beror på stabilisatorn eller inte.
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Aleks 14 jan 2009, 15:12

Tomaz skrev:
Aleks skrev:

Du ska ju inte dela stabilisatorn i två delar. Kan mycket väl tänka mig att det blir snett vid återmonteringen av tuben i förhållande till pipan då.
Man lossar den lilla 2mm insexsskruven så blir hela stabilisatorn lös. När du sedan skruvar fast den så se till att inte pipan kommer i spänn åt något hålll
Eller ta helt enkelt bort stabilisatorn helt och prova utan, för att se om det beror på stabilisatorn eller inte.

Okey? ja aså...möjligheten finns ju men ja tror mer på att själva fästet till siktet kan vara felmonterat eller att själva siktet i sig ligger snett på nåt vänster för stabilisatorn ligger exakt likadant som när jag monterade bort den, behövs lixom inget tvång för att få allt på plats, de ligger rätt känns de som...hur mycket "får" det glappa om de nu skulle göra det?
Aleks

Inläggav Aleks 14 jan 2009, 22:06

Fixat, de va som jag misstänkte...fästet satt snett.
Mätte med skjutmått hur varje sida av fästet satt och det diffade på främre fästet så nu skjuter bössan lika tätt som vanligt :D
Aleks

Återgå till Sikten