Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Tickstart skrev:Blir väl som med kameror, optiken är flera gånger dyrare än huset :P
Lite trist kanske, men så är det. Det är roligare att lägga ut mycket pengar på ett vapen än på ett sikte.
Airhunter skrev:" Det är otroligt! det kommer in kunder som har nya bilar 300.000:- klassen och så frågar dom efter begangande däck".....
olapersson skrev:vill man kunna skjuta skapligt så ska man lägga 50% av pengarna man har på bössa och 50% på sikte... tyvär är det så att fall man köper en bössa med bra presition så försvinner presitionen om inte kikaren håller samma kvalite....
det är den erfarenhet ja har av vapen.... dock mest jaktvapen där det spelar större roll pga den kraftiga rekylen.
Airhunter skrev:olapersson skrev:vill man kunna skjuta skapligt så ska man lägga 50% av pengarna man har på bössa och 50% på sikte... tyvär är det så att fall man köper en bössa med bra presition så försvinner presitionen om inte kikaren håller samma kvalite....
det är den erfarenhet ja har av vapen.... dock mest jaktvapen där det spelar större roll pga den kraftiga rekylen.
En kraftig rekyl av ett jaktvapen är i dom flesta fall snällare mot en kikare en rekylen av ett kraftigt fjädervapen.....svårt att tro kanske men det är faktum..
Jag har själv sett hur det kan gå med en kikare...
öberg skrev:Jag som gjorde omröstningen får väl försöka svara.
Jag tog inte med de dyrare siktena utav flera anledningar.
1: omröstningen var mest tänkt som en vägledning för nybörjare.
2: På 10 000 luftbössor sitter det nog inte många kikare av typ Zeiss,Leopold,Svarowski.
3: Var nog ganska så inriktad på hur jag själv tänker![]()
Den största skillnaden mellan en dyr o billig kikare visar sig nog vid dåligt väder och dåliga ljusförhållande. Och då sitter vi ju vid datorn och kollar in Luftvapen.info ju![]()
Det är ju så att jag har haft och har även dyra kikare på mina krutvapen. Och det med anledning av att det är inte kul och få älgen/rådjuret eller vad det nu kan vara på pass och kikaren är helt mjölkvit i optiken pga dåligt behandlade linser, eller att kikaren skottändrar sig och det blir en bom eller ännu värre en skadeskjutning. Sen har man ju oftast grymt mycket bättre skymmingsvärden på en dyr kikare kontra en billig så det är ju en stor fördel vid jakten.
Men inget av dessa saker råkar jag ut för vid mitt luftgevärsskytte så därför väljer jag och många med mig de lite billigare kikarna.
Jag kom ju tvåa efter särskjutning i onsala med min FX2000 bestyckad med ett Shirestone 4x32 AOoch betvivlar att jag vunnit om jag haft ett Zeiss
Tror det hela handlar om användandet i sista ändan, hur många kommer på en FT tävling med ett GoreTex ställ för 10 000 om det är lite regn i luften?
Airhunter skrev:Det jag undrar över är varför inga högklassiga kikare finns representerade i omröstningen ...typ Zeiss,Leopold,Svarowski etc...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst