Leupold EFR betyder Extended Focus Range, dessa kikarsikten har justerbar
parallax via objektivet.
EFR 3-9x33 finns i två versioner:
- Ultralight ("Airgun"), heter 58520 (Blank finish, duplex)
- Rimfire, heter 58710 (Matte finish, fine duplex)
Båda tillhör VX-II, VX är justerbar förstoring medan motsvarigheten heter FX och betyder fast förstoring. De romerska sifforna betyder att de tillhör samma familj med samma prestanda på optiken (linserna).
Enklast i V/F-X familjen är V/F-I, bättre är V/F-II och bäst är V/F-III.
Utöver dessa så finns fler serier, både bättre och sämre, men de är normalt inte aktuella för luftvapenbruk.
Personligen så har jag valt 58710 eftersom jag ville ha fine duplex istället för vanlig duplex, alltså ett tunnare hårkors. Anledningen till att 58710 har detta och inte 58520 beror på att rimfireskytten antas skjuta på längre avstånd än airgunskytten och därför ska inte riktmedlet täcka målet. Så långt Leupold...
I verkligheten så skjuter vi dock oftast mer än 10 meter med våra luftgevär och då använder vi dem på ett sätt som ligger närmare Leupolds definition av rimfire än deras syn på airgun.
Hållbarheten...?
Jag tror utan tvekan att båda håller även för fjädervapen, oavsett typ och kraft. Leupold har dessutom bra garantipolicy utan diskussioner om något trots allt skulle haverera. Ska man sedan bara ha det till
PCP så spelar det absolut ingen roll.
Själv körde jag föregångaren till Rimfire på en ostrypt Diana 52, en BSA Supersport, diverse HW och en radda olika vapen under ett flertal år helt utan problem, inget talar för att dagens efterträdare skulle vara sämre.