HW50s Customstock / "hur en stock blir till"
Med risk för att bli klassad som "lite" annorlunda,
så tänkte jag visa mitt lilla pågående custom stockbygge.
Mest för att andra ska slippa göra samma misstag som jag gjorde...
Det blir en lång beskrivning, så jag hoppas Ni orkar förlja den.
Längst ner i min post finns bilder och info om verktyg och kemikalier.
03/02 08
Först lite fakta:
När jag köpte mina HW50 fick jag med en halvfärdigt customstock i flamm lönn.
Biten var grovsnidad och utfräst av "Kallander" så det var ett mycket fint objekt.
Förre ägaren därimot, va inte "träslöjdsmajje" i sitt tidigare liv,
så jag fick börja med en total omslipning och en omdesign av stora delar av stocken.
Djupa jack och slipskåror måste tas bort. Det va lika bra att dra ner hela stocken ca 1-2 mm.
Har ingen bra bild på hur den såg ut från början, men hittade denna där man kan se lite av stockens "råhet".
För att följa länken så måste du registera dig.
Efter någon kvälls snidande med Dremel, Morakniv och Stanley hyveln, gick jag på med slipmaskinen och 80 papper.
Sedan vart det 250 papper på slipkloss,och sist våtslipade jag med 600 papper och linolja.
Linoljan gjorde ytan mörkare.
För att följa länken så måste du registera dig.
Tyvärr så kom en kvist upp till ytan när jag skapade nya greppet,
så detta ska såsmåningom döljas under en mörkare nyans.
För att följa länken så måste du registera dig.
När förarbetet var klart gick jag hoppfult på med olje bets, och till min fasa så visade det sig att
lönn va hårdare/tätare än vad jag trodde.
Stocken vart GULDBRUN.
För att följa länken så måste du registera dig.
Efter många vändor av oljebets gav jag upp, den bara ville vara GULDBRUN.
Använde SCHAFTOL (Extra Mörk) STOCKOLJA och de va som att betsa med ofärgad linolja.
Min tanke va att få en flammig stock som gick i mörkbrunröd/gyllenbrunröd tiger randig.
Så det vart till att söka på nätet för att se vad proffsen använde på Lönn.
Flammlönn, Flammbjörk, Flammvalnöt används bland annat till fioler och gitarrer,
och svärtas då i omgångar med blandannat narvsvärta.
Narvsvärta är en spritbaserad "bets" som normalt används till att färga läder.
05/02 08
Sagt och gjort
Beställde Narvsvärta från För att följa länken så måste du registera dig.
Dark Red, Extra Dark Brown, Signal Red och Koppar.
Kan varmt rekommendera Tjäder Läder , min flickvän handlar läder och tillbehör där och är helnöjd med servicen dom ger.
(Hon tillverkar handgjorda hundkoppel)
Dom har ett fullsortiment och man kan köpa i små flaskor.
Perfekt när man vill prova sig fram.
Narvsvärta är MYCKET drygt, och en liten 50 ml flaska räcker till minst 3-4 stockar.
Mycket nervöst började jag betsa med Dark Red ..
Här ser ni resultatet efter första omgången.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Resultatet vart över förväntan och färgen sådär "tokröd" som jag tänkt mig som bottenfärg.
(signalröda lär jag inte behöva använda)
Nu ska stocken slipas ner igen, med 250 papper för att dom ljusa partierna ska bli ljusare
och dom mörka ska bli ännu mörkare efter ytterligare några omgångar Dark Red.
06/02 08
Under eftermiddagen så la jag sista lagret med Dark Red, och nu är stocken snart färdigbetsad med narvsvärta.
Man märker att den är klar/mättad när betsen torkar och pigmentet lägger sig som "matt slammfärg" ovanpå stocken.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Greppet är svärtat med EXTRA DARK BROWN narvsvärta och behöver minst 2-3 strykningar till för att bli extra mattsvart.
Kanterna på greppet ska poleras, så det blir en slät och fin avgrännsning mellan grepp och stockfärgen.
Jag har en flaska Kopparmetalic narvsvärta som jag inte bestämt mig för om jag ska använda,
för att få lite glitter i det rödbruna ..... kanske lite för djärvt...den ska isåfall blandas i sista betsningen, innan poleringen med stålull/linolja.
Får fundera på det tills i morgon.
07/02 08
Efter en natts vila för stocken, gick jag på med sista lagret bets.
EXTRA DARK BROWN
och jag kunde inte hålla mig, 2 droppar koppar hamnade på tallriken tillsammans med det mörkbruna. (kommer glittra fint i vårsolen)
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Stocken behöver bara gnidas av med trasa för att ta bort överflödigt pigment.
Lite problem med att få greppet riktigt mattsvart, men det ska bara vara att betsa vidare, så ska den bli svart som en fiolhals.
Nu är det dags för slutfinnish, här börjar det knepiga.
Hur mycket ska slipas/poleras bort på stocken innan oljebets, linolja och vaxen ska på... ?
Viktigt är att stocken MÅSTE vila minst 24 timmar innan man går på med olja/stålull, så narvsvärtan får en chans att fästa.
Ska i morgon påbörja poleringen med stålull (0000)/linolja för att få fram ådring och flammor lite till.
Stålullen fyller även igen porer med slipdamm/olja, vilket gör att stocken får en gedignare "look" och blir betydligt bättre vädersäkrad.
08/02 08
Då har jag hunnit ikapp mig själv och är nu i lajv sändning
Har under dagen polerat lite med linolja och stålull, och håller nu på att mätta stocken med teakolja.
För att följa länken så måste du registera dig.
Stocken har mörknat ytterligare och börjar nu närma sig sin slutliga nyans.
4-5 lager teakolja kommer det att gå åt.
Detta tar ungefär 5-7 dagar, så nu tar det ett tag innan jag fortsätter rapportera om bygget.
11/02 08
Efter att teakoljan härdat är det dags ytterligare en polering med stålull.
Detta kan göras hur många gånger som helst, och ytskiktet blir då djupare och färgerna får mera lyster.
Finns dom som lägger 5-6 månader på att olja/polera sin bössa, och man får då ett resultat som påminner om en lackad yta.
För min del så räckte det med att först mätta stocken, sedan låta den härda och avsluta med vax.
Här ser ni nu resultatet efter ca 2 veckors jobb.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Så fort vädret tillåter ska jag ta några bilder i "vår" solen.
Kul att Ni orkat läsa hela storryn.
// Golle
***********************************************************
Här hittar du information om vilka verktyg och kemikalier jag använt.
Grunden:
Dremel 300 med rundslippapper.
3kants elslip med 60 papper.
Morakniv/ täljkniv
Fin Trähyvel.
Slipkloss.
Slippapper 120+240.
Våtslippapper 600.
Stålull 0000.
Smal målarpensel och lackpensel.
Bummulstrasor i massor.
Plasthanskar, narvsvärta sitter där de sitter om man inte skyddar sig.
Narvsvärta i 3 olika nyanser.
För att följa länken så måste du registera dig.
Slutfinish:
Scotch brite VIT
Schernell SCHAFTOL Extra Dunkel, påförd med pensel.
Kallpressad rå linolja, påförd med pensel.
TEAKOLJA (50% Linolja / 50% lacknafta), påförd med pensel.
Fine Vax Polish (CCL), påförd med bommulstrasa.
Skoputsborste.
För att följa länken så måste du registera dig.
// Golle
så tänkte jag visa mitt lilla pågående custom stockbygge.
Mest för att andra ska slippa göra samma misstag som jag gjorde...
Det blir en lång beskrivning, så jag hoppas Ni orkar förlja den.
Längst ner i min post finns bilder och info om verktyg och kemikalier.
03/02 08
Först lite fakta:
När jag köpte mina HW50 fick jag med en halvfärdigt customstock i flamm lönn.
Biten var grovsnidad och utfräst av "Kallander" så det var ett mycket fint objekt.
Förre ägaren därimot, va inte "träslöjdsmajje" i sitt tidigare liv,
så jag fick börja med en total omslipning och en omdesign av stora delar av stocken.
Djupa jack och slipskåror måste tas bort. Det va lika bra att dra ner hela stocken ca 1-2 mm.
Har ingen bra bild på hur den såg ut från början, men hittade denna där man kan se lite av stockens "råhet".
För att följa länken så måste du registera dig.
Efter någon kvälls snidande med Dremel, Morakniv och Stanley hyveln, gick jag på med slipmaskinen och 80 papper.
Sedan vart det 250 papper på slipkloss,och sist våtslipade jag med 600 papper och linolja.
Linoljan gjorde ytan mörkare.
För att följa länken så måste du registera dig.
Tyvärr så kom en kvist upp till ytan när jag skapade nya greppet,
så detta ska såsmåningom döljas under en mörkare nyans.
För att följa länken så måste du registera dig.
När förarbetet var klart gick jag hoppfult på med olje bets, och till min fasa så visade det sig att
lönn va hårdare/tätare än vad jag trodde.
Stocken vart GULDBRUN.
För att följa länken så måste du registera dig.
Efter många vändor av oljebets gav jag upp, den bara ville vara GULDBRUN.
Använde SCHAFTOL (Extra Mörk) STOCKOLJA och de va som att betsa med ofärgad linolja.
Min tanke va att få en flammig stock som gick i mörkbrunröd/gyllenbrunröd tiger randig.
Så det vart till att söka på nätet för att se vad proffsen använde på Lönn.
Flammlönn, Flammbjörk, Flammvalnöt används bland annat till fioler och gitarrer,
och svärtas då i omgångar med blandannat narvsvärta.
Narvsvärta är en spritbaserad "bets" som normalt används till att färga läder.
05/02 08
Sagt och gjort
Beställde Narvsvärta från För att följa länken så måste du registera dig.
Dark Red, Extra Dark Brown, Signal Red och Koppar.
Kan varmt rekommendera Tjäder Läder , min flickvän handlar läder och tillbehör där och är helnöjd med servicen dom ger.
(Hon tillverkar handgjorda hundkoppel)
Dom har ett fullsortiment och man kan köpa i små flaskor.
Perfekt när man vill prova sig fram.
Narvsvärta är MYCKET drygt, och en liten 50 ml flaska räcker till minst 3-4 stockar.
Mycket nervöst började jag betsa med Dark Red ..
Här ser ni resultatet efter första omgången.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Resultatet vart över förväntan och färgen sådär "tokröd" som jag tänkt mig som bottenfärg.
(signalröda lär jag inte behöva använda)
Nu ska stocken slipas ner igen, med 250 papper för att dom ljusa partierna ska bli ljusare
och dom mörka ska bli ännu mörkare efter ytterligare några omgångar Dark Red.
06/02 08
Under eftermiddagen så la jag sista lagret med Dark Red, och nu är stocken snart färdigbetsad med narvsvärta.
Man märker att den är klar/mättad när betsen torkar och pigmentet lägger sig som "matt slammfärg" ovanpå stocken.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Greppet är svärtat med EXTRA DARK BROWN narvsvärta och behöver minst 2-3 strykningar till för att bli extra mattsvart.
Kanterna på greppet ska poleras, så det blir en slät och fin avgrännsning mellan grepp och stockfärgen.
Jag har en flaska Kopparmetalic narvsvärta som jag inte bestämt mig för om jag ska använda,
för att få lite glitter i det rödbruna ..... kanske lite för djärvt...den ska isåfall blandas i sista betsningen, innan poleringen med stålull/linolja.
Får fundera på det tills i morgon.
07/02 08
Efter en natts vila för stocken, gick jag på med sista lagret bets.
EXTRA DARK BROWN
och jag kunde inte hålla mig, 2 droppar koppar hamnade på tallriken tillsammans med det mörkbruna. (kommer glittra fint i vårsolen)
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Stocken behöver bara gnidas av med trasa för att ta bort överflödigt pigment.
Lite problem med att få greppet riktigt mattsvart, men det ska bara vara att betsa vidare, så ska den bli svart som en fiolhals.
Nu är det dags för slutfinnish, här börjar det knepiga.
Hur mycket ska slipas/poleras bort på stocken innan oljebets, linolja och vaxen ska på... ?
Viktigt är att stocken MÅSTE vila minst 24 timmar innan man går på med olja/stålull, så narvsvärtan får en chans att fästa.
Ska i morgon påbörja poleringen med stålull (0000)/linolja för att få fram ådring och flammor lite till.
Stålullen fyller även igen porer med slipdamm/olja, vilket gör att stocken får en gedignare "look" och blir betydligt bättre vädersäkrad.
08/02 08
Då har jag hunnit ikapp mig själv och är nu i lajv sändning
Har under dagen polerat lite med linolja och stålull, och håller nu på att mätta stocken med teakolja.
För att följa länken så måste du registera dig.
Stocken har mörknat ytterligare och börjar nu närma sig sin slutliga nyans.
4-5 lager teakolja kommer det att gå åt.
Detta tar ungefär 5-7 dagar, så nu tar det ett tag innan jag fortsätter rapportera om bygget.
11/02 08
Efter att teakoljan härdat är det dags ytterligare en polering med stålull.
Detta kan göras hur många gånger som helst, och ytskiktet blir då djupare och färgerna får mera lyster.
Finns dom som lägger 5-6 månader på att olja/polera sin bössa, och man får då ett resultat som påminner om en lackad yta.
För min del så räckte det med att först mätta stocken, sedan låta den härda och avsluta med vax.
Här ser ni nu resultatet efter ca 2 veckors jobb.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Så fort vädret tillåter ska jag ta några bilder i "vår" solen.
Kul att Ni orkat läsa hela storryn.
// Golle
***********************************************************
Här hittar du information om vilka verktyg och kemikalier jag använt.
Grunden:
Dremel 300 med rundslippapper.
3kants elslip med 60 papper.
Morakniv/ täljkniv
Fin Trähyvel.
Slipkloss.
Slippapper 120+240.
Våtslippapper 600.
Stålull 0000.
Smal målarpensel och lackpensel.
Bummulstrasor i massor.
Plasthanskar, narvsvärta sitter där de sitter om man inte skyddar sig.
Narvsvärta i 3 olika nyanser.
För att följa länken så måste du registera dig.
Slutfinish:
Scotch brite VIT
Schernell SCHAFTOL Extra Dunkel, påförd med pensel.
Kallpressad rå linolja, påförd med pensel.
TEAKOLJA (50% Linolja / 50% lacknafta), påförd med pensel.
Fine Vax Polish (CCL), påförd med bommulstrasa.
Skoputsborste.
För att följa länken så måste du registera dig.
// Golle