Captain Beefheart - jag tycker det är en toppenidé! Inte minst eftersom jag föreslagit samma sak för några år sedan.
I ett Engelskt forum funkar en sådan typ av månadstävling riktigt hyggligt sedan flera år, för luft och CO2 enhandsvapen (dvs pistoler och revolvrar).
Varje månad skickar man in sin bästa pistoltavla, för vart och ett vapen man väljer att delta med.
Och den ger dessutom rätt bra info för andra, eftersom tävlingsbidragen primärt är ordnade efter vapnet, och samma person kan bidra med sin bästa tavla för månaden, för varje puffra han har.
När man kollar flera månaders resultat, blir det ganska tydligt, vilka vapen som skjuter bäst! Vilket ju är jättevärdefull info, så man kan ha rätt förväntningar, när man väljer att köpa en puffra. Man kanske väljer att köpa ett visst favoritvapen, även om det inte skjuter bäst, men då behöver man inte bli besviken, bara för att just ens nyinköpta vapen har världens bästa precision.
I det tyska forum jag följer, funkar det mer som vår tråd "dagens träningstavla". Det är blandat benchrest och annat. Man bara visar vad man pysslat med senaste tiden. Och så får man uppmuntrande tillrop litet då och då, och kanske något tips?!
Jag måste tyvärr hålla med Börne om att det är liksom skyttelågsäsong, så just nu lär det vara trögt att dra igång något?
Fast jag kan föreställa mig pistol innomhus på 4m, eftersom många praktiskt kan fixa det hemmavid?!
Jag tycker då att man också skall bejaka softair vapen, för det är en jättestor del av luftskytte idag, som behandlas - milt uttryckt - styvmoderligt i detta forum. Jag har inga softair vapen, men de lär inte alls ha så kass precision, att döma av de svar jag fått.*
*Jag frågade om jag skulle köpa UX Race Gun som BB eller softairvapen, och svaren jag fick, var att det nog inte var så stor skillnad i precision. Och då är den pistolen det bästa som finns som äkta semiautomat i 4,5mm.
P.S. Vi skulle eventuellt tom kunna samordna oss med det engelska forumets månadsbidrag?!?
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.