Umarex PPK!

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Umarex PPK!

Inläggav Beffe 20 sep 2009, 23:34

Hej!

Har fått upp både ögonen och suget för Umarex PPK (blowback)!
Verkar ju vara en otroligt charmig och rolig liten pistol och bara faktumet att den till största delen är gjord i metall, är ju en fullgod anledning till att köpa en! ;)

Efter att ha läst en del på nätet, så har jag ett par mer eller mindre seriösa frågor och funderingar...

Utgångshastigheten och framförallt precisionen verkar ju vara halvt katastrof. Vore det väldigt svårt att byta till en lite längre pipa? Dels för bättre precision men även för att kunna skjuta blykulor istället för 4,42 mm stålkulor, vilket jag av någon anledning tycker känns lite B...

Är jag rysligt naiv om jag tror att det är så enkelt att man kan ta ett rör i bra material med rätt innerdiameter (4,5 mm), svarvar till ytterdiametern och sen är det bara att montera och se glad ut? Eftersom det är rundkulor så är ju pipan slätborrad.

Man skulle ju förstås också kunna försöka hitta en begagnad bössa med rätt pipa och sno den därifrån, det kanske hade varit enklare?

För att det inte ska se allt för galet ut så kan man ju montera en "ljuddämpare" för att dölja den långa pipan :)

Vad tror ni?
FX Whisper .22
Weirauch HW45 .22
Beffe

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Umarex PPK!

Inläggav ivage 21 sep 2009, 05:57

nja.... pistolen har ju magasin avsett för 4.42
fjäderpuffra för överkomligt pris sökes

mina kommunist vapen qb36 och baikal 60
AR1000 magnum
Användarvisningsbild
ivage

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: the army
Luftvapen favorit: AR1000 magnum :)

Re: Umarex PPK!

Inläggav Tomaz 21 sep 2009, 06:29

Walther PPK/S finns med längre pipa döljd i en fejk-ljuddämpare, om man vill ha lite högre utgångshastighet. Precisionen borde ju heller inte bli sämre, även om det nog fortfarande inte blir en pistol för målskytte. Men kul att skjuta med är den hur som helst, man får helt enkelt bara anpassa skjutavstånd och skjutmål efter precisionen...

Här skrev jag lite om min PPK/S... viewtopic.php?f=1&t=3145&p=26000&hilit=walther+ppk%2Fs#p26000

Så här ser varianten med längre pipa ut... För att följa länken så måste du registera dig.

En annan trevlig rundkulepistol är Crosman C41, som är en kopia av Walther P38.
Den är också gjord helt i metall, men saknar blowback. Däremot är precisionen bättre och utgångshastigheten betydligt högre..

Min C41... viewtopic.php?f=39&t=4060&p=34253&hilit=crosman+c41#p34253
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |