Anonymous
Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:Dykflaskor används ju för andningsluft, därför är det viktigt att den luften är torr. Firman/dykklubben där du fyller din dykflaska bör därför rimligtvis ha anpassade fuktfilter.
Tänk på att flaskan måste vara besiktigad för att nån ska vilja fylla den sen när den är tom, det görs vart femte år för andningsluft om du fyller via en dykklubb eller liknande.
Nitro skrev:Men det är ju lätt fixat och kostar runt en tusing, sen har du inget bry i fem år.
steppe skrev:börne skrev:Dykflaskor används ju för andningsluft, därför är det viktigt att den luften är torr. Firman/dykklubben där du fyller din dykflaska bör därför rimligtvis ha anpassade fuktfilter.
Tänk på att flaskan måste vara besiktigad för att nån ska vilja fylla den sen när den är tom, det görs vart femte år för andningsluft om du fyller via en dykklubb eller liknande.
Han jag köpte av sa att den inte var tryckluftstestad (?) och att de kan fråga detta när jag ska fylla på dem. Men eftersom jag bara ska använda den till att fylla på till luftpickan så tänker jag att det inte spelar någon roll?
Tack för svar!

chaosborn skrev:steppe skrev:börne skrev:Dykflaskor används ju för andningsluft, därför är det viktigt att den luften är torr. Firman/dykklubben där du fyller din dykflaska bör därför rimligtvis ha anpassade fuktfilter.
Han jag köpte av sa att den inte var tryckluftstestad (?) och att de kan fråga detta när jag ska fylla på dem. Men eftersom jag bara ska använda den till att fylla på till luftpickan så tänker jag att det inte spelar någon roll?
Tack för svar!
Kan inte han du köpte av fylla eller det vart långt iväg?
De som har en kompressor för andningsluft fyller torr luft så där behöver du nog inte oroa dig för luftfuktigheten.
steppe skrev:chaosborn skrev:steppe skrev:börne skrev:Dykflaskor används ju för andningsluft, därför är det viktigt att den luften är torr. Firman/dykklubben där du fyller din dykflaska bör därför rimligtvis ha anpassade fuktfilter.
Tack för svar!
Kan inte han du köpte av fylla eller det vart långt iväg?
De som har en kompressor för andningsluft fyller torr luft så där behöver du nog inte oroa dig för luftfuktigheten.
Ja, han bor en ganska lång bit från mig. Men jag har frågat luftvapen.info efter vilken nippel jag kan beställa till FX-pumpen.
börne skrev:Är ju bara att lämna in flaskan för att få den provtryckt & godkänd om du ska använda den, sen är det bara att fylla flaskan när den är tom & bössan i fem år tills nästa gång den ska besiktigas. Antar den var billig då den inte var godkänd. Man ska inte betala mycket för en icke godkänd flaska nämligen. Kanske en 500ing. Speciellt om det inte ingår fyllkit som nytt ligger på c:a 1000kr.
Kolla med en lokal dykarklubb dom vet garanterat vart du ska vända dig... Fanns en i Söderhamn. För att följa länken så måste du registera dig.
chaosborn skrev:Kanske har fel, 232 bars flaska provtrycks nog med 300 bar då borde 300 bars flaska ligga över 400.
Oavsett, syna och kolla noga på ditt paket.
Du får nog betala per tub även om de sitter ihop.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster