Umarex racegun problem

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Umarex racegun problem

Inläggav Anders78 12 maj 2023, 18:59

Hej.
Jag fick min Umarex racegun idag som jag beställt från Tyskland. Jag såg fram emot en provskjutning direkt efter jobbet. Åkte ut till lokala banan. Laddar upp magasin och i med en co2 patron och börjar skjuta. Jag ser inga nedslag och undrar vad som händer. När jag försöker ta ut magasinet rasar det ut stålkulor. Jag har glömt att knäppa dit fjädern som ska belasta kulorna så dom matas upp i loppet. De flesta kulor ramlar ut men en liten rackare har kärvat fast mellan magasinet och stommen. Jag kan se kulan eftersom magasinet kommer ut halvvägs men sen tar det stopp.
Jag kan se att sprängskissen visar att kolvsidorna är avtagbara, men hur? Ska de dras av efter att något annat skruvats av?
Vet någon hur jag kan göra?

Mvh Anders
Anders78

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weirauch HW30s

Re: Umarex racegun problem

Inläggav Luftpangarn 12 maj 2023, 21:42

Hej Anders! En annan Anders här, med en RaceGun.

Jag upptäckte att enligt instruktionen häromdagen, pistolen alltid lämnar sista kulan i patronläget, oavfyrad. Jag kanske är korkad, men jag får inte logiken att gå ihop. MEN, jag testade att enligt instruktionen spänna upp och avfyra med pistolpipan nedåtriktad, efter det att jag tagit ur magasinet - och "otroligt" nog trillade mycket riktigt en kula ur loppet!

Något slags "kulsallad" verkar du ha fått. Mitt förslag är att rikta pistolen vertikalt nedåt, spänna hanen, och trycka av. Gör det flera gånger, och kanske dessutom knacka till hela pistolen litet bestämmt. Man kan ju "jucka" litet med magasinet också, och hoppas att "kulsalladen" löser sig.

Sätt inte igång att skruva isär ock så. Om det är Sportwaffen Schneider du köpt av, kommer de byta ut pickan med vändande post! Det kostar dig inget alls, utom en vecka väntan. De är kanon att ha att göra med!

Du kan möjligen testa med att stöta ner genom pipan med en sådan där engångs bambugrillpinne. Allt för att lösa upp "kulröran" mellan magasin och "patronläge".

P.S. Annars är pistolen kanon att ha att göra med. Bättre semiautomat vad gäller precision verkar inte finnas. (Möjligen om man kan acceptera att avtryckaren också matar fram ett bältesmagasin, men det sabbar rätt mycket av semiautomatkänslan, tycker jag.

OBS! Vill du byta sikte bak, måste du dra tillbaka manteln så långt det bara går, och hålla den där manuellt / med handen! Siktenas fästen låses nämligen i sidled mot bakänden mot innerpipan. (Djäkligt smart!) Åtmistone i teorin, stämmer sidojusteringen även nästa gång du sätter dit siktet / byter sikte eller sätter dit "slide rack".
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1516 gång
Tackad: 329 gånger i 228 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Anders78 (13 maj 2023, 16:50)

Re: Umarex racegun problem

Inläggav Anders78 13 maj 2023, 16:53

Tack för tips och råd, men problemet löste sig emellertid med lite bestämt våld genom att dra magasinet hårt utåt. Kulan satt inkilad i ett spår i stommen och kunde bändas loss med en liten skruvmejsel. Allt verkar ha klarat sig.
Anders78

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weirauch HW30s

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |