Umarex Colt Government 1911 diabol - flip eller flop?!

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Umarex Colt Government 1911 diabol - flip eller flop?!

Inläggav Luftpangarn 27 okt 2024, 13:20

För att följa länken så måste du registera dig.

Sedan några veckor har jag en Umarex Colt Government 1911 A1 CO2 diabolskjutande pistol. Jag har i skrivande stund skjutit sådär tusen skott med den - första veckan faktiskt upplandat med min UX Race Gun BB pistol. Rätt så seriöst testande under många dagar, med tavlor på 10m, och dryckesburkar på 10 &15 & 20m.

Pickan tillverkas i Tyskland (mer än sannolikt av Walther), och det märks! Det här är inget lättviktigt smäck från sydostasien. Det är en biffig och riktigt, riktigt solid kvalitetshistoria. Som youtubaren "Airgundetective" uttryckte det, ett blivande arvegods! :-P

Men vad skall man / jag egentligen tycka om denna kvalitetsklots?!? Den är liksom varken fågel eller fisk, hare eller tjäder - den är snarast en Skvader!

Rent utseendemässigt, som replik betraktat, är den sådär. Framför allt det gjutna hylsutkastet i manteln, är litet trist. Vet inte om det är tillrådligt att öppna detta "fönster" - det försvagar kanske mantelns hållfasthet på oönskat vis? Måla i en mer svart nyans, än pistolens mera gråaktiga färg, kanske vore något?

Vikten, och känslan av "kassaskåpstillverkning", ja den är ju däremot mycket övertygande, på ett sätt som andra CO2 replikpistoler inte är. Inte heller något marackasskrammel här, som på vanliga CO2 repliker.

Och vad gäller funktion, saknar den blowback. Ja det handlar i själva verket tekiskt sett om en repeterande revolver, inte om något semiautomatiskt vapen. Av detta skäl har jag valt att skjuta UX Race Gun, även den en 1911 variant, men som är en tvättäkta semiautomatisk pistol, med den bästa precision som finns bland sådana CO2 pistoler, parallellt med denna förklädda revolvervariant av en 1911 - som dock har bättre precision. Syftet var att ta reda på vilka egenskaper som är viktigast för mitt skjutnöje!

Manteln är i själva verket delad, och döljer Walthers vanliga små 8-skotts 4,5mm rondellmagasin. (Som ju är av grymmt enkel och utomordentligt tillförlitlig typ.)

Men hur är den som pistolvapen, att skjuta med? Ja den är faktiskt vaaansinnigt bättre än gängse 1911 replikpistoler. Men, samma sak här. Det är grymmt solid kvalitet, men precisionen når inte riktigt ända fram, jämfört många bättre luftpistoler.

Bland annat är riktmedlen helt förebildsenligt usla! Vet inte om man skall skratta eller gråta. Vad tänkte dom på?! Tycker nog tom soldater, hade förtjänat bättre än detta. (Även om det knappast lär ha varit något de ödade engagemang på.) Enda goda man nog kan säga om riktmedlen, är att de inte är benägna att fastna i kläder. Och på denna pistol går siktet iaf att enkelt justera i sidled. Låses med insexskruv.

Många förbättrar riktmedlen, genom att själva förse korn och sikte med vita prickar. Det lär jag också göra, vad det lider.

Umarex verkar ha tänkt sig skytte på längre håll, för den skjuter mycket högt. På 10m blir det lietet knasigt - man får sikta på - eller tom under (!) - underkanten av själva luftpistolstavlan. (Förebildens riktmedel sköt högt på 25 yds och rakt på på 50 yds.)

I rätt kyligt +12 grader väder (dvs låt CO2 tryck / energi), och på 20m, och med tyngre kula (sådär 0,52g), stämmer siktet för att rikta rakt på en burkbotten. Och precisionen är det verkligen inget fel på, för detta ändamål. Med en lättare kula, typ RWS Club 0,45g, lär siktet stämma rakt på på 25m. Tyvärr har ljusförhållandena dessa höstdagar inte låtit mig testa detta, då burkarna inte riktigt synts för mig på det avståndet.

Nu kostar ett sikte som reservdel bara 13 Euro hos Versandahaus Schneider, så den som inte brukar skjuta på längre avstånd, kan ju köpa ett extra att fila ner, så den inte skjuter så högt. Och då kan man gott också passa på att lägga till vita prickar.

Nu är en original 1911 inte i grunden tänkt att skjuta måltavlor med. Det är ett stridsvapen, och den skulle fixa 5" spridning på 25 yds. Vilket motsvarar alla skott inom 56mm på 10m = allt inom det svarta på en luftpistolstavla (60mm). Annorlunda uttryckt, träffa en dryckesburk (66mm) på 12m.

Detta fixar denna picka med god marginal. Den har snarare precision som en modern 1911. (Ca 3" på 25m, ungefär dryckesburk på 20m.)

Och i SA funkar det utmärkt bra att tillförlitligt skjuta burkar med denna pistol på 20m - när man väl skjutit några hundra skott, och lärt sig trycket ända in i muskelminnet, för det finns en knappt skönjbar "tryckpunkt" att lära sig. Man måste förstås också lära sig kulbanan.

Pistolen kan även skjutas som DA, då det ju mekaniskt sett faktiskt handlar om en revolverkonstruktion. Men då är trycket så tungt, att man får vara bra stark i nypan och skicklig, för att kunna träffa någe vidare. Då finns heller inte en chans att kunna uppfatta något slags "tryckpunkt".

Pickan är en exot - halvvägs replik, däremot löjligt överdrivet bra burkplinkare.

Men av flera skäl är den här pistolen inte någon bra luftpistol för tavelskytte.
-Siktet är inte fullt justerbart, och manteln med pipan och kornet, kan röra sig en gnutta relativt ramen, som ju bär siktet.
-Likt originalet, är visirlinjen kortare än tillåtet. (160 istf 220mm.)
-Likt förebilden och andra "vanliga" krutpistoler, är kolven förståss inte att jämföra med någon tävlingspistol. Men i detta fall tillkommer dessutom den för 1911 så karaktäristiska "handlovssäkringen" på kolvens baksida, som är rätt tung att hålla intryckt på denna pistol. (Är för länge sedan jag skjöt en krut 1911, för att komma ihåg om det var tungt?)

Det är litet roligt att den skjuter betydligt bättre än det dåtida originalet den utger sig för att efterlikna (dvs burkar på 12m), och helt i klass med moderna 1911. (Burkar på 20m.)

Det finns weaver/picatinnyskena att köpa till, för rödpunktssikte/ kikarsikte. Och precisionen räcker för att göra det meningsfullt.

MEN - slutsummeringen är ändå, att det är svårt att inte falla för den solida kvaliteten. För varje dag & skjuttillfälle som gått, har jag tyckt mer och mer om denna pistol. Och den har som sagt minst samma / bättre grad av precision, som en bra nutida 1911 krutpistol. Så jag tänker behålla pistolen!

Och jag har beställt träkolvsidor - trots att original efter 1941 var faktiskt just var av plast. Och dessa kolvsidorna med gumerad känsla, är alldeles utmärkta! Men den här pickan handlar inte riktigt om rationella avvägningar! :-D (Pistolen finns även i slitet/ patinerat utförande, och då just med riktiga oljade träkolvsidor. Men jag vill ha svart nyskick & träkolvsidor, så det får jag fixa själv.)

Priset då? Ja den är svindyr i Sverige, sådär 4-5 tusen, och ganska så dyr i Tyskland, sådär 220 Euro. Men jag hittade den som "refurbished" för 145 Euro i Tyskland. För att följa länken så måste du registera dig.

Och som jag misstänkte, var dena "refurb" verkligen i absolut nyskick. Det handlar nog om postorderreturer med brutna förpackningar eller liknande. Mina magasin var inte förpackade, utan hölls fast av en nerstucken insexnyckel (till siktet) i skumplasten, i den medföljande mycket bra pistolväskan. Men vid vanliga leveranser ligger kanske magasinen förpackade på något sätt?

Leveransväskan hade tryckt (!) etikett, märkt "refurb / demo". Tja, inte minsta mikroskopiska repa på pistolen, och säkringen var så där absolut jätteoanvänd, med känsla av typ "ogradad" metall direkt från fabrik. (Blir perfekt efter någon dags användning.)

Jag undrar om det kanske tom bara är så att Umarex har smygrealiserat ett parti av sitt lager?!

Den svenska prissättningen är magstark - det känns inte riktigt rimligt att betala över fyra tusen för denna picka, trots den "okrossbara" genuina Tyska kvaliteten. Inte ens det normala tyska priset (ca 220 Euro), känns alldeles rimligt, för något som inte lämpar sig för att skjuta tavlor med. (Och den patinerade versionen med träkolvsidor, kostar 100 Euro extra. Direkt oskäligt saftigt påslag, enligt min mening.)

Men typ drygt femtonhundra kronor (145 Euro) - dessutom med medföljande jättebra pistolväska, med riktiga gånggärn och skjutlåsförslutning, ja det får man nog säga att denna pistol definitivt är värd!

Den har faktiskt växt på mig! Den är en "pistolrevolver" i sin egen rätt, jämförelser är inte alldeles riktigt på sin plats. Den representerar en helt egen upplevelse. Trots att den saknar semiautomatisk funtion, och heller inte riktigt erbjuder samma precision, utmärkta riktmedel och egenskaper hos trycket, som min "pistolrevolver" Röhm Twinmaster Trainer har, står den ändå ut i mängden. Flertalet andra pistolefterliknande konstruktioner med rondell- eller kedjemagasin, som finns på marknaden, är avsevärt sämre.

Och när allt kommer omkring, visar mitt jämförande test med UX Race Gun, att åtminstone för mig, så bidrar bättre precision med mer skjutglädje, än vad en äkta semiautomatisk funktion gör. Ju längre testperioden fortskred, ju mer ville jag hellre skjuta denna pistol, snarare än UX Race Gun.

Och den oerhört solida känslan i handen, bidrar också till upplevelsen. UX Race Gun har däremot ungefär samma grad av smäckighetskänsla, som alla andra formsprutade vapenrepliker från Taiwan - även om just den har mycket bättre precision. Så efter initial tvekan, känner jag efter några testveckor och sådär tusen skott, att den här vill jag definitivt behålla "för evigt"! Kvalitet och reservdelstillgång, kommer dessutom säkerställa att det är möjligt. ;-)

P.S. Det är samma konstruktionskoncept som Walther CP88, som ju har gott rykte sedan gammalt. (Som ju är en version av en av Walthers egna krutpistoler.) Konceptet finns även som Beretta 92FS. Trycket på CP88 lär vara en aningen, aningen bättre än på denna 1911, enligt två tyskar med erfarenhet av båda. CP88 Competition har dessutom längre visirlinje. (Detta är dessutom en andra generations förbättrat trycke på denna pistolmodell. Är viktigt att tänka på, om man köper begagnat! Avtryckaren skall se ut som originalets raka solida "skjutdörr". Även om den nu faktiskt är mekaniskt tvådelad, och svänger uppåt, som vanliga avtryckare. På den äldre första generationen, var tydligen trycket betydligt tyngre.)
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1515 gång
Tackad: 320 gånger i 227 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Batistuta (27 okt 2024, 17:14), Captain Beefheart (27 okt 2024, 20:12), Brogubben (27 okt 2024, 20:34), 1qaz1qaz (30 okt 2024, 16:09), gubbe (09 nov 2024, 15:44)

Re: Umarex Colt Government 1911 diabol - flip eller flop?!

Inläggav Captain Beefheart 27 okt 2024, 20:11

Tack för ett väldigt bra reportage om Umarex Colten :Thumbupp:
Önskar köpa:
VZ47 med helstock
VZ35
Tidigt BSA luftgevär
Webley luftvapen före 1970
Haenel mod 33 Sport
Användarvisningsbild
Captain Beefheart

Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 82 gånger i 42 inlägg
Skytteklubb: Nybro PK

Följande användare vill tacka Captain Beefheart för detta inlägg
Luftpangarn (27 okt 2024, 22:16)

Inläggav Luftpangarn 30 okt 2024, 04:17

Jag kanske sågade pistolens Double Action lite väl kraftigt, för igår bestämmde jag mig för att åtminstone pröva skjuta de sista av 30 av 200 skott som DA. (Pistolen ger 100 bra skott per CO2 kapsel, trots att den samtidigt levererar max energi som är möjligt i 4,5mm/ .177 och med den piplängden, dvs <4 Joule.)

Jag har nog skjutit 99,99% av alla tiotusentals skott hitills i mitt liv, som Single Action. :-) Men på slutet igår i skymningen, var bakgrunden för mörk, för att se vart korn och sikte närmare bestämmt pekade. Däremot hade jag en förankrad burkbotten mot ljus renlav, där den ljusa renlaven gjorde riktmedlen läsbara. Nu var den på bara 10m, vilket är löjligt enkelt att träffa med denna pistol, så jag bestämmde mig för att göra det svårare, genom att skjuta enhändigt DA.

Som tidigare nämnt, skjuter pistolen väldigt högt på 10m, så man måste hålla djäkligt lågt. Men hur som helst, det funkade rätt hyggligt. Det blev mera vildsint röjigt skytte på känsla, för utan tryckpunkt och med lång och tung avtryckarfärd, blir det där med riktmedel rätt mycket ett "maggrops-stöd", snarare likt ungefär som hagelskyttar håller på.

Nåväl, någonstans 65-75% träff blev det i alla fall, och det var faktiskt rätt roligt! Med litet övning, så kanske man kan lära sig tycket i DA en aning bättre, och komma upp till 80-90% träff eller nå't?! Så jag kanske trots allt, även kommer att använda DA litet grand! :thumbupp: Inget ont som inte för något gott med sig! Det var ju det mörka skymningsljuset som "tvingade" fram det här litet röjigare DA skyttet! :-)

P.S. Vintertid och mörker har just börjat, när jag skriver detta. Bra o veta om man läser det här i framtiden (kanske i juni om 7 år??? :wink: ) - vilket faktiskt är en av de viktigaste poängerna med ett sökbart, systematiskt forum! (facebook etc, släng er i väggen!)
Luftpangarn

Inläggav zpiff 30 okt 2024, 18:39

Vintertid och CO2 är inte heller en bra kombo utomhus.
Air Arms S200 .177
Air Arms HFT 500
Kral Puncher PRO .177
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22 / 4x skrot sikte...
Artemis PP700W / infällbar karbinstock och rödpunkt
Användarvisningsbild
zpiff

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 76 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Inläggav Luftpangarn 30 okt 2024, 19:08

zpiff skrev:Vintertid och CO2 är inte heller en bra kombo utomhus.

Nää, så e de ju. CO2 säsongen sjunger på sista versen, men än så länge har jag tur med temperaturer på 10-13 grader. Och av någon anledning verkar åtminstone denna picka funka helt OK vid dessa temperaturer. Den fortsätter att skjuta högt... :wink: :lol:

Mitt intryck från tidigare år, med gevär, är att huvudproblemet är att vapnets pipa blir nedkyld, och förstör gasexpansionen i loppet. Själva CO2 patronen - åtminstone i en pistol / revolver, där de ligger i kolven, blir inte så mycket kallare på vintern än på sommaren.

MEN mina två favoritgevär, QB78 och Umarex /Hämmerli 850, lagrar dessutom CO2 gasen i stora PCP liknande tuber, och har alltså stor tubarea mot (kylande / uppvärmande) omgivning, så det förvärrar rimligen saken rejält. Är kört att skjuta mer än typ 10 skott under nollan utomhus. :-(

Båda är dock enkla att fixa så man även kan skjuta luft, vid behov. Har bara inte fått ändan ur vagnen att fixa rätt adaptrar till pumpen / gevären. Är lite krångligt att veta att man beställer rätt, över nätet.

OBS! Jag har bara använt fingrarna som temperaturmätare, och litet eget huvudkli, så någon objektiv sanning kan jag inte hävda. :wink:

Blir intressant att se när/ vid vilken temperatur, denna pistol slutar funka... :-)
Luftpangarn

Inläggav zpiff 30 okt 2024, 19:59

För en pistol/revolver, så håller du den i handen, gissar att det ger några grader plus.

Har en QB78 själv, där måste jag få tummen ur för den läcker, läcker som F*N! Men som tät skitkul på sommaren på burkar eller 5 kamp.
Air Arms S200 .177
Air Arms HFT 500
Kral Puncher PRO .177
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22 / 4x skrot sikte...
Artemis PP700W / infällbar karbinstock och rödpunkt
Användarvisningsbild
zpiff

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 76 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Följande användare vill tacka zpiff för detta inlägg
Luftpangarn (30 okt 2024, 20:40)

Inläggav Luftpangarn 15 feb 2025, 17:44

Idag (15:e feb) skjöt jag, och det var -4 grader - det kallaste jag hitills testat den här Umarex 1911 diabolskjutande pistolen i. Det fungerade mycket bra med själva pistolen även denna gång, likt jag konstaterat tidigare kring nollan, respektive vid +7 till +13grader.

Jag spekulerar i att det är rätt mycket isolerande luft mellan manteln och (den egentliga inner-) pipan. Eller är det all massiv metall som håller värmen, som ett "värmebatteri"? Eller en kombination? Själva kolsyrepatronerna har jag tidigare genom åren konstaterat, verkar bli ungefär lika nedkylda sommartid, som vintertid, inne i kolven på pistoler och revolvrar.

För flera år sedan testade jag att skjuta litet med Umarex Colt SAA 7,5" revolvern, och det fungerade inte alls bra den gången. Men det var inte världens mest seriösa test. Jag borde göra om det.

Tidigare test har visat att skjuta 5st 8-skotts magasin, och sedan stoppa in pistolen innanför jackan, medand man laddar om magasinen, och går och reser burkar, gör att man sedan kan skjuta en 5x8 omgång till.

Problemet idag var dock att när det väl slutat snöa, hade solen istället gått i moln. Och i grådassigt ljus, var det mycket svårt att urskilja silvriga burkbottnar mot snön på 20m, Det var inte helt lätt ens på 15m. Förvånande nog hjälpte det inte jättemycket att resa burkarna till stående, för det blev litet för mycket camouflageeffekt och dålig kontrast i ljungen och med litet pudersnö över alltihopa.

Skall man skjuta sådär ute i skogsljungen med litet vintersnö, bör man nog ha mål i bjärta färger. Orange, ljusblå eller nå't. (Blå är ovanligaste färgen i naturen, lärde jag mig när jag funderade på vilken färg tomhylsor optimalt borde ha, om man vill hitta dem på marken utomhus. Föranlett av Umarex Coboy Rifle bygelrepeter, där ju hylsorna virvlar omkring!)

Det var i alla fall vindstilla, och jag hann inte börja frysa om fingrarna! :thumbupp: :)
Luftpangarn

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |