Vad ska jag välja? Förstagångsskjutande tjej...

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad ska jag välja? Förstagångsskjutande tjej...

Inläggav Flina 15 feb 2010, 20:21

Hej,
Jag är helt ny på luftpistoler (har bara skjutit lite gevär tidigare) och behöver hjälp med att komma på vad jag ska ha. Har varit på bl a Hobbex och känt och klämt på alla modeller dom har och fastnar spontant för Hämmerli P26/Reck Police (som den väl hette tidigare).
Men det jag nu undrar är ifall det är en bra pistol, den är ju klart dyrare än många andra, är det bara för att det är en kopia av polisens tjänstevapen eller finns det faktiskt en kvalitetsskillnad mot andra?
Det jag gillar med pistolen är den "robusta" känslan och tyngden i vapnet, men det kanske är dumt att välja en av de tyngre kolsyrepistolerna? (Problemet blir bara att jag tycker att många andra känns som plastiga leksaker...)
Jag vill ha kolsyra för att det är enkelt, och helst inga rundkulor, vill gärna kunna få lite mer precision... Eftersom jag är tjej så är händerna något mindre än killars, så kolven behöver inte vara den största i stan.
Alla tips tas tacksamt emot, planen är att skjuta utomhus mest för skojs skull men kanske även att börja träna och skjuta "på riktigt".

Tack och tjing!
Flina

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vad ska jag välja? Förstagångsskjutande tjej...

Inläggav vinne_94 15 feb 2010, 20:26

Kolsyra är dyrt och jobbigt att tänka på så jag hadde valt något annat drivmedel. Tillexempel pump luftpistol.
Det finns en billig och bra pumppistol som kostar runt 1000 kr.
Denna heter crosman 1377c och finns bla på hurricane luftvapen.
Här kommer en recension av denna pistol:
viewtopic.php?f=39&t=693

Välkommen till forumet
Mvh
vinne_94

Luftvapen favorit: diana mod.27

Inläggav buckshot2000 15 feb 2010, 20:31

Min tjej skjuter med Gamo COMPACT , den är lättskjuten och har bra precision. Kvaliteten har visat sig vara väldigt bra och den känns betydligt bättre i handen än många pistoler mer gjorda för lek och spel.

Den har ju inte kolsyra men de enklare kolsyrepistolerna som inte är riktiga tävlingsvapen kan ju skjuta ganska ojämt beroende på temperatur om du skjuter utomhus. kolsyrevapen är lite känsliga för temperaturer. Kanske en begagnad tävlingspistol ?
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Wadde 15 feb 2010, 20:33

Först å främst, ursäkt om jag är kanske lite negativ. Men hobbex känsla för kvalitet tror jag inte att är den bästa, du sa det själv lite med "känns som plastiga leksaker".

Kika in på [url]luftvapen.se[/url] eller rentav ring och hör medTobbe på numret där på sidan, han är mycket trevlig och hjälpsam.

Annars kanske För att följa länken så måste du registera dig.

Där har du mera "seriösa" skyttevapnen som t.ex Röhmn Twinmaster. Det finns från medeldyr (3000:-) till riktigt dyrt (10 tusen och uppåt) men där pratar vi riktigt gedingna grejjer.

Spontant en gedigen luftpistol, vilken Weirauch somhelst kommer du nog tycka känns ordentlig.

Kommer nog flera tips snart här.

Men min magkänsla: Vill du träffa nånting två gånger, kaaaaanske inte hobbex eller teknikmagasinet.

edit: Ja se ovan vad som skrevs bara när jag knåpade på detta svaret. Lycka till hursom!
Jag är en reklamintollerant lite lätt politikerföraktande gnällspik som har stora problem med tokiga religioner.
Samt är sekreterare i SLJSF, ej att förväxlas med ovanstående hobbies.
Wadde

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Sthlm LuftJaktSkytteFörening
Luftvapen favorit: Långturken !

Inläggav Daniel O 15 feb 2010, 20:36

Är det säkert att det är just kolyra du vill ha?
Varför inte en HW 45:a eller kanske en HW 40 istället,
blir ju mycket billigare i drift dessutom. (endast luft)
Användarvisningsbild
Daniel O

Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Inläggav ivage 15 feb 2010, 21:28

hw40 =D
fjäderpuffra för överkomligt pris sökes

mina kommunist vapen qb36 och baikal 60
AR1000 magnum
Användarvisningsbild
ivage

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: the army
Luftvapen favorit: AR1000 magnum :)

Inläggav Johnny 15 feb 2010, 21:36

Jag hade satsat på HW40 - sannolikt det bästa vapnet man kan få för sina pengar (dess sunkiga design får man dock leva med).
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny

Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Inläggav ZaphodB 15 feb 2010, 22:03

HW45 är ett bra förstavapen för det har bra effekt, justerbara traditionella riktmedel, men möjlighet att montera rödpunktssikte eller laser o.s.v om man kommer på att man vill det.

Vill man ha CO2 så är Crossman 2240 ett bra nybörjarval, men man kommer snart att upptäcka att man vill ha ett metallbreech med möjlighet att montera bättre sikte på den, annars ett mycket trevligt och servicevänligt vapen.

Det var budgetvarianterna men som fortfarande är bra, nästa steg är ju en vettig PCP pistol, orkar inte lista några just nu, men mitt råd är att börja med något billigare men som fortfarande är kvalite.....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Inläggav öberg 15 feb 2010, 22:58

Mitt förslag är helt klart en beg FWB65 eller kanske en Gamo Compact.
Det skall vara upp till skytten om träffen sitter och inte tvärt om.
Vill man börja skjuta så är det ju roligast om man träffar målet, annars lessnar man ju.

Välkommen till forumet önskar Forumspatrullen ;)
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav RoLig 15 feb 2010, 23:26

Hw40 har bra precision och ett fint trycke för dom pengarna, men tänk på att pistoler av typen pca kan upplevas lite tungspända(även om det funkar rätt bra med rätt teknik).
En kolsyrepistol skulle kunna vara att föredra av den anledningen...tyvärr har jag dålig koll på lämpliga modeller.
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav Nixon 17 feb 2010, 12:40

Wadde skrev:Först å främst, ursäkt om jag är kanske lite negativ. Men hobbex känsla för kvalitet tror jag inte att är den bästa, du sa det själv lite med "känns som plastiga leksaker".

Även om jag håller med att sortimentet runt tusenlappen är lite väl dominerande så har vi faktiskt mer än bara plastiga leksaker. Hade "svensson intresset" för seriöst tavelskytte varit större så hade vi säkert haft mer än Gamo Compact att erbjuda.

Dock så är det billigt kul i trädgården folk är efter och då är Umarex/Anics fullt kapabla. Jag har själv en Umarex 1911 och en CP88 och dem har mkt bättre precision än vad jag kan skjuta stående :)

Hade jag hängt upp en Röhm RG Twinmaster Action i skåpet så hade jag fått stå och förklara i 5 minuter för varje kund att det INTE är en limpistol för över 3k.
Användarvisningsbild
Nixon

Luftvapen favorit: Benjamin Discovery .22

Inläggav Wadde 17 feb 2010, 16:49

Inget illa menat Nixon.
Håller med om att umarex är faktiskt bra i lågprisklassen. Har en dessert eagle som skjöt bra på 10 meter. Dock så smällde blow-backen sönder sigsjälv.

Jag skulle säkert stått å frågat om "limpistolen" bara för att jäklas :P
Jag är en reklamintollerant lite lätt politikerföraktande gnällspik som har stora problem med tokiga religioner.
Wadde

Inläggav Nixon 17 feb 2010, 18:53

No problems Wadde, jag hade själv velat gå igenom vårt sortiment och strukit/lagt till en del.
Men så länge jag hade märkt att du hade ett luftvapen intresse så hade jag säkerligen tyckt att det var trevligt att förklara "limpistolens" huvudsakliga användningsområde.

Det hade varit välkommet från de vanliga tugget "Vilken dödar hårdast?" eller min personliga favorit "kan man jaga svan med denna?" :D
Användarvisningsbild
Nixon

Luftvapen favorit: Benjamin Discovery .22

Inläggav Wadde 17 feb 2010, 21:09

Ja tänk om man fick välja och vraka fritt från alla fina grejjer som tillverkas i världens alla hörn :)

Haha, "Riktiga män jagar svan med bara händerna !" ska du svara då.
Har brottats en del med svan i unga dagar och fyfan va dom kan vara besvärliga. Födde upp gäss och sådant, och ibland så blev det parningsförsök med svanarna i sjön... hrm.. och då fick man "sära" på ett stycke svinförbannad svan och en stackars hangås som bara vill föra sina gener vidare. Man ska akta sig för vingspetsarna kan jag tipsa om, att dom bits löser man med att ta ett stadigt grepp kring halsen, fungerar bra som handtag utan att skada dem för mycket.

Hrm.. har vi kapat tråden tillräckligt nu ?
Wadde

Inläggav Boodana 17 feb 2010, 23:03

Efter att ha tränat och tävlat lite grann i luftpistol under vintersäsongen för att bibehålla precisionen i krutskyttet så har jag följande råd att ge: Gamo compact fungerar alldeles utmärkt för att skjuta svenska sportskytteförbundets märkeskrav för luftpistol både brons, silver och guld. Har en klubbkamrat som har sin bästa serie med en gamo compact, trots att han äger en feinwerkbau P58 vilket jag brukar reta honom ganska rejält för...;-)

Sk. Hobbex pistoler och särskilt CO2 varianterna är lite mera lek än allvar. Är man intresserad av luftpistolskytte så är gamon inte en dum modell. Sen när man har kommit upp i nivå så att pistolen är en begränsning så finns det givetvis pistoler som är bättre.

Följ nedanstående länk för en ganska bra sammanfattning

För att följa länken så måste du registera dig.

/Thomas
Boodana

Inläggav Wadde 18 feb 2010, 18:15

Boodana skrev: Gamo compact fungerar alldeles utmärkt för att skjuta svenska sportskytteförbundets märkeskrav för luftpistol både brons, silver och guld. Har en klubbkamrat som har sin bästa serie med en gamo compact, trots att han äger en feinwerkbau P58 vilket jag brukar reta honom ganska rejält för...;-)

Sk. Hobbex pistoler och särskilt CO2 varianterna är lite mera lek än allvar. Är man intresserad av luftpistolskytte så är gamon inte en dum modell. Sen när man har kommit upp i nivå så att pistolen är en begränsning så finns det givetvis pistoler som är bättre.

Ja där ser man, det finns alltid undantag och guldkorn. Och jag som alltid har tyckt att man ska akta sig för att det blir prylsport. Good one Boodana !
Wadde

Inläggav frippe 18 feb 2010, 22:55

En Fwb 65 är ett utmärkt första vapen om man inte direkt vill sattsa på en pistol med tryckluft!

Annars fins ju både Baikal och Tau Brno om man vill köpa billigare nya luft och Co2 vapen!
Men jag kan rekomendeera att testa runt och pröva så många olika pistoler so möjligt och köp något med kvalite. Ställbart avtryck och ställbar kolv är ett måste.
frippe

Luftvapen favorit: Morini CM162 MI

Inläggav Jazz 19 feb 2010, 10:07

Jag är rätt trött på de pistoler som måste se ut som riktiga vapen med resultat att de skjuter kasst. Gamo är den enda billiga pistol jag skjutit som är riktigt träffsäker. Jag har inte skjutit med hw.
Jag har däremot skjutit en del med fwb 65 och tycker gamo är lika bra. Har inget av märkena själv så det är polares bössor, kan ju ha en viss påverkan hur de har justerat dem. Att skjuta 10 på 10 meter är inget problem med en gamo compact
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav RoLig 19 feb 2010, 10:45

Jag tror jag skrivit det tidigare i nån tråd nånstans...den perfekta hybriden vore HW40ins fina trycke o kvalité kombinerat med Gamo Compaktens fina design. Då hade man en perfekt budget tavelstansare!

En matchpistolvariant av HW40 skulle bli en storsäljare! :) ....det skulle räcka om dom bara byggde om gjutformen vid greppet.....
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav marhol 19 feb 2010, 17:00

På den Compacten jag hade tog jag isär avtrycket och tänjde ut någon utav dragfjädrarna, mins inte vilken men det blev ett trycke som var minst sagt lätt!
Man får vara försiktig när man gör detta för om man drar ut fjädern för mycket så hakar inte avtrycket upp!
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav Daniel O 20 feb 2010, 09:37

Såå, vad blir det?
Användarvisningsbild
Daniel O

Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Återgå till Luftpistoler