Välkommen Gäst
Umarex Colt Single Action Army
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Re: Umarex Colt Single Action Army
Jag skaffade mig en antikversion från Sportwaffen för en månad sedan men har bara skjutit med den en gång, den är jättefin och frän, gillar verkligen cowboysarlooken. Den får åka med ut till stugan i sommar 
Senast redigerad av jtq 29 maj 2015, 19:23, redigerad totalt 1 gång.
- jtq
- Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Yes antik-versionen är den som känns mest "rätt" för mig också. Det fick bli 12 extra patroner också för extra mycket skoj med att ladda om! Jag funderade på att skaffa mig ett riktigt läderhölster men nåt bra kostar nästan tusenlappen. Då fick det bli en plastsak för maskerad, men den ser dock helt ok ut.
För att följa länken så måste du registera dig.
Sen kände jag att luckan man öppnar för att sätta i eller ta ur patronerna var alldeles för svart och välbehållen, så det fick bli lite sandpapper och keramikbryne så det ser slitet ut som på andra sidan bakom magasinet
Det där ljudet när man spänner hanen med distinkta klick, det tillför verkligen mycket till känslan när man skjuter.
Sen kände jag att luckan man öppnar för att sätta i eller ta ur patronerna var alldeles för svart och välbehållen, så det fick bli lite sandpapper och keramikbryne så det ser slitet ut som på andra sidan bakom magasinet
Det där ljudet när man spänner hanen med distinkta klick, det tillför verkligen mycket till känslan när man skjuter.
Senast redigerad av TimC 29 maj 2015, 22:43, redigerad totalt 1 gång.
-

TimC - Inlägg: 41
- Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg - Skytteklubb: Nej
- Luftvapen favorit: co2 pistol
Hej har en fråga till Timc eller någon annan som nu känt på denna i verkligheten.
Hur hårt låses själva cylindern när hanen är uppspänd dvs. Kan du rucka på den då eller sitter den som gjuten?
Kom på en till
om ni jämför den med en Dan Wesson där cylindern låses med en mekanism gjord av plast är det lika här eller är den som jag hoppas av metall?
Hade' bäst
// Lennsu
Hur hårt låses själva cylindern när hanen är uppspänd dvs. Kan du rucka på den då eller sitter den som gjuten?
Kom på en till
Hade' bäst
// Lennsu
-

lennsu - Inlägg: 611
- Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg - Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport
Jag köpte en blånerad Colt SAA av SpecialLuftvapen för ett tag sedan.
Måste säga att jag tycker själva blåneringen är väldigt lyckad, blev glatt överraskad.
Jag var inne på att köpa en antikvariant också men nu när jag känt på den blånerade så blir det en till sådan istället (japp, måste ju ha två
)
Senare tänkte jag försöka fixa till ett par kolvsidor i trä. Och kanske en cowboyhatt som pricken över i:t
Måste säga att jag tycker själva blåneringen är väldigt lyckad, blev glatt överraskad.
Jag var inne på att köpa en antikvariant också men nu när jag känt på den blånerade så blir det en till sådan istället (japp, måste ju ha två
Senare tänkte jag försöka fixa till ett par kolvsidor i trä. Och kanske en cowboyhatt som pricken över i:t
-

]NTRUDER - Inlägg: 23
Tackad: 1 gång i 1 inlägg - Skytteklubb: Nej
- Luftvapen favorit: Mod 25 Supercharger & CP88
lennsu skrev:Hej har en fråga till Timc eller någon annan som nu känt på denna i verkligheten.
Kom på en tillom ni jämför den med en Dan Wesson där cylindern låses med en mekanism gjord av plast är det lika här eller är den som jag hoppas av metall?
Hade' bäst
// Lennsu
När man spänt hanen finns det lite rörelse att man kan rotera moturs om man håller i cylindern ungefär 2mm, medurs är den nästan helt låst. Framåt och bakåt kan man dra cylindern ungefär 1mm. Mekanismen som håller fast cylindern på undersidan är av metall. Jag har däremot ingen Dan Wesson att jämföra med.
-

TimC - Inlägg: 41
- Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg - Skytteklubb: Nej
- Luftvapen favorit: co2 pistol
Köpte mig en Antik från Hurricane i veckan, riktigt fin 
Har pangat på lite burkar och annat här hemma, riktigt skoj att skjuta med
Har pangat på lite burkar och annat här hemma, riktigt skoj att skjuta med
Gevär
AA TX200 HC + Hawke Eclipse 4-16x50
Gamo Cadet Delta
Pistol
Gamo Compact

AA TX200 HC + Hawke Eclipse 4-16x50
Gamo Cadet Delta
Pistol
Gamo Compact

-

Kim.a - Inlägg: 151
- Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg - Skytteklubb: MSG
Hur är precisionen då? Finns flera olika uppgifter om detta efter vad jag sett på nätet så det skulle vara intressant att höra vad forumsmedlemmarna tycker. Han, den kinesiska luftpistolsentusiasten på YT, menar att precisionen blir betydligt bättre om man skjuter rundnosade diaboler istället för kulor. Nån som testat? Tricket då skall vara att peta in diabolen så den kommer innanför någon gummiring som sitter i patronen.
Jag har precis sålt några mandoliner verkar det som. Man kanske skulle fira med en sån här?
Alternativfirandet kan ju iofs bestå av en KWC Tanfolgio Custom som sägs skjuta riktigt bra för att vara rundkula och dessutom är den "äkta" halvautomat. Eller kanske en sån där SP-1 som det skrivits om här på forumet, i .22 för plinkande?
Beslut, beslut...... Aldrig tar det slut. En gång i tiden köpte och sålde, dvs bytte, jag gitarrer och mandoliner ganska friskt men nu verkar jag ha tillfrisknat från det beteendet. Skall det nu börja med luftvapen istället?
Än så länge har jag en överseende hustru. Det gäller att välja rätt kvinna.
Jag har precis sålt några mandoliner verkar det som. Man kanske skulle fira med en sån här?
Beslut, beslut...... Aldrig tar det slut. En gång i tiden köpte och sålde, dvs bytte, jag gitarrer och mandoliner ganska friskt men nu verkar jag ha tillfrisknat från det beteendet. Skall det nu börja med luftvapen istället?
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
-

sfe - Inlägg: 988
- Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg - Luftvapen favorit: FWB300S
Skaffade en i veckan som var. Min skjuter högt och lite till vänster. Den sprider en del men det kan bero lite på siktet också. Har mest stått på 7,5 meter och pangat och träffbilden åker ihop rätt mycket om man står lite närmare.
Den är väldigt gedigen, ingen plastkänsla alls förutom möjligtvis kolvsidorna. Allt annat är i metall och väl ihopskruvat. Tydliga distinkta klick.
Den tillsammans med min Walter Lever Action drar på smilbanden!
Den är väldigt gedigen, ingen plastkänsla alls förutom möjligtvis kolvsidorna. Allt annat är i metall och väl ihopskruvat. Tydliga distinkta klick.
Den tillsammans med min Walter Lever Action drar på smilbanden!
-

Puttemjuk - Inlägg: 379
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg - Skytteklubb: Grödinge PSK
- Luftvapen favorit: FX Cyclone
Testat rundnosade diaboler som "kinesen" visade?
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
-

Var för övrigt på Hobbex idag och klämde på en Dan Wesson BB vilken verkligen inte gav någon kvalitetskänsla. Kändes som en skramlig, plastig leksak och dessutom var kolven så liten att mitt lillfinger hamnade utanför. Tur att jag aldrig skickade efter en sån, jag skulle nog blivit missnöjd.
Det får bli en Colt SAA!
Det får bli en Colt SAA!
-

Umarex Colt SAA Vintage är beställd på Sportwaffen! Tyvärr blir det några dagars extra väntetid eftersom något på min order restade.
Hoppas jag får den till Midsommar, skulle va kul. (Nej, inte så. Sedan några år tillbaka dricker jag inget starkare än folköl. Dricker jag en stark eller ett glas vin får jag huvudvärk bara nån timma senare. Vetefan vad det beror på. Så nåt skytte på fyllan blir det inte!)
Hoppas jag får den till Midsommar, skulle va kul. (Nej, inte så. Sedan några år tillbaka dricker jag inget starkare än folköl. Dricker jag en stark eller ett glas vin får jag huvudvärk bara nån timma senare. Vetefan vad det beror på. Så nåt skytte på fyllan blir det inte!)
-

TimC skrev:Yes antik-versionen är den som känns mest "rätt" för mig också. Det fick bli 12 extra patroner också för extra mycket skoj med att ladda om! Jag funderade på att skaffa mig ett riktigt läderhölster men nåt bra kostar nästan tusenlappen. Då fick det bli en plastsak för maskerad, men den ser dock helt ok ut.
Sorry men det där uppspännarklicket är långt ifrån hur en riktig krut singel action Colt låter när man drar tillbaka hanen på den. Men i brist på äkta vara kan det väl duga ett tag.
- Furby
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg
Så har jag då äntligen fått hem en sån här picka. Första kvällen var..........BESVIKELSE!!
Mina första intryck kan läsas i tråden "vad har du fått i postlådan idag?".
Nu är det andra kvällen och jag har undersökt lite mer och kommit fram till att jag provat med fel ammo. Crosman Premier rundnos som jag provade först var helt fel men inte pga att det är diaboler utan pga att de är alldeles för stora. Dom går väldigt trögt i hylsorna. Hur de går i pipan vet jag inte men de sprids väldigt över tavlan i alla fall. (Crosman Premier funkar utmärkt i min FWB 300S och Walther Lever Action.)
Gjorde så misstaget att köpa ASG BB's på JULA och dessa är däremot alldeles för små och ramlar rakt igenom hylsorna om man trycker in dem förbi gummiringen. Samma jättespridning som med Crosmanammon. Testade sedan RWS plattnos, som är det jag har som mäter närmast 4,5 mm och det sköts genast mycket bättre. Provade till sist, bara för att, Umarex Mosquito och banne mig om det inte gick ytterligare lite bättre. Första luftvapnet jag testat där dessa kulor varit de bästa. I alla andra har de varit skitdåliga men med Colt SAA kan jag faktiskt stå på 8 meter och få klockan i kulfånget att plinga relativt ofta och de allra flesta träffar samlade runt om mitten.
Vad tycker jag nu då? Igår var ju allt skit....
Jo, pistolen är inget underverk att skjuta med. Mekanismen kärvar ibland och jag skulle vilja smörja upp den men då måste jag plocka isär den och det är jag än så länge lite tveksam till. Kolven är hal och svår att hålla ett fast grepp om och siktet/kornet är svårt att se. Det relativt korta avståndet mellan korn och sikte gör dessutom att ganska små lägesändringar dem emellan gör stor inverkan på träffbilden, ja, förutom pistolens egenspridning på kanske 5 cm på 10 meter. Men, det känns som att den kanske kan bli rolig att ha ändå. Med Umarex-skotten, som dessutom kostar endast 29:- på XXL, verkar det rimligt att skjuta (öl-)burkar på 10 meter. Missar man beror det nog mest på skytten och det är ju så man vill ha det. Kanske att jag tillverkar nya kolvsidor i trä istället för dessa hala plastprylar... Gäller bara att få till "knäppet" som håller vänstersidan på plats.
Nu undrar jag: Vad skjuter ni andra med för kulor i era?
Nu är det andra kvällen och jag har undersökt lite mer och kommit fram till att jag provat med fel ammo. Crosman Premier rundnos som jag provade först var helt fel men inte pga att det är diaboler utan pga att de är alldeles för stora. Dom går väldigt trögt i hylsorna. Hur de går i pipan vet jag inte men de sprids väldigt över tavlan i alla fall. (Crosman Premier funkar utmärkt i min FWB 300S och Walther Lever Action.)
Gjorde så misstaget att köpa ASG BB's på JULA och dessa är däremot alldeles för små och ramlar rakt igenom hylsorna om man trycker in dem förbi gummiringen. Samma jättespridning som med Crosmanammon. Testade sedan RWS plattnos, som är det jag har som mäter närmast 4,5 mm och det sköts genast mycket bättre. Provade till sist, bara för att, Umarex Mosquito och banne mig om det inte gick ytterligare lite bättre. Första luftvapnet jag testat där dessa kulor varit de bästa. I alla andra har de varit skitdåliga men med Colt SAA kan jag faktiskt stå på 8 meter och få klockan i kulfånget att plinga relativt ofta och de allra flesta träffar samlade runt om mitten.
Vad tycker jag nu då? Igår var ju allt skit....
Jo, pistolen är inget underverk att skjuta med. Mekanismen kärvar ibland och jag skulle vilja smörja upp den men då måste jag plocka isär den och det är jag än så länge lite tveksam till. Kolven är hal och svår att hålla ett fast grepp om och siktet/kornet är svårt att se. Det relativt korta avståndet mellan korn och sikte gör dessutom att ganska små lägesändringar dem emellan gör stor inverkan på träffbilden, ja, förutom pistolens egenspridning på kanske 5 cm på 10 meter. Men, det känns som att den kanske kan bli rolig att ha ändå. Med Umarex-skotten, som dessutom kostar endast 29:- på XXL, verkar det rimligt att skjuta (öl-)burkar på 10 meter. Missar man beror det nog mest på skytten och det är ju så man vill ha det. Kanske att jag tillverkar nya kolvsidor i trä istället för dessa hala plastprylar... Gäller bara att få till "knäppet" som håller vänstersidan på plats.
Nu undrar jag: Vad skjuter ni andra med för kulor i era?
-

Jag gillar inte sådana här vapen/prylar som ska se riktiga ut men bara skjuter så dåligt. På riktiga revolvrar så gillar jag inte peacemakern heller då den är ganska obalansead. Men ändå vilken skithäftig låtsas revolver, funderar faktiskt att köpa en bara för att hänga på väggen. Sedan har jag nog aldrig sett en bättre replica som går att skjuta med än denna. Den får 10 poäng av 10 möjliga och jag har ändå aldrig skjutet med en.

Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
- Jazz
- Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg - Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
- Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp
Jag gillar den men innan köp så vill man ju känna och klämma lite på den 
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
- Patrik
- Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg
Patrik skrev:Jag gillar den men innan köp så vill man ju känna och klämma lite på den
Bör väl kunna ordnas, tycker jag.
-

sfe skrev:Patrik skrev:Jag gillar den men innan köp så vill man ju känna och klämma lite på den
Bör väl kunna ordnas, tycker jag.
Det låter bra
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
- Patrik
- Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg
Jazz skrev:Sedan har jag nog aldrig sett en bättre replica som går att skjuta med än denna
Har du sett de här?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-

dano_swe - Inlägg: 3297
- Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg - Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting
Jag fick skicka tillbaka min till sportwaffen då den blivit glapp mellan pipa och stomme. Jag har inte tappat den eller hanterat den ovarsamt.
Revolvern är grymt cool men jag ledsnar snabbt på att skjuta med den.
Revolvern är grymt cool men jag ledsnar snabbt på att skjuta med den.
- jtq
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Jo jag samlade på sådana förr men de var praktiskt oskjutbara.
Senast redigerad av Jazz 09 jul 2015, 21:18, redigerad totalt 1 gång.
- Jazz
Jazz skrev:Jo jag samlade på sådana förr men de var praktiskt oskjutbara.
Tråkigt att höra.
-

dano_swe - Inlägg: 3297
- Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg - Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting
Jag är lte sugen på Umarex Colt Phyton .357 Magnum med 3.5 tums pipa.
Lite mera Clintan över den och har både Singel & Dubbel action. Bättre sikte.
dessutom laddas Co patronen under kolven med ett lock med insexskruv.
Mycket smartare, vet inte varför de inte tog detta till denna modell,
den där kolvsidan man ska hålla på och fumla och skruva med kommer
inte att hålla så värst länge.
Finns på Cabom i krom..men finns i svart utomlands i.a.f.
(de kallar den 4" men nån sån finns inte vad jag vet)
Lite mera Clintan över den och har både Singel & Dubbel action. Bättre sikte.
dessutom laddas Co patronen under kolven med ett lock med insexskruv.
Mycket smartare, vet inte varför de inte tog detta till denna modell,
den där kolvsidan man ska hålla på och fumla och skruva med kommer
inte att hålla så värst länge.
Finns på Cabom i krom..men finns i svart utomlands i.a.f.
(de kallar den 4" men nån sån finns inte vad jag vet)
Rost sover aldrig - - - Rust never sleeps
-

bly3 - Inlägg: 499
- Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg - Luftvapen favorit: Sheridan Blue streak Pump
- Jazz
Clintan kör med Smith&Wesson M29, inte Colt Python i 357. Närmast är Colt Anaconda i så fall.
-

Puttemjuk - Inlägg: 379
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg - Skytteklubb: Grödinge PSK
- Luftvapen favorit: FX Cyclone
Puttemjuk skrev:Clintan kör med Smith&Wesson M29, inte Colt Python i 357. Närmast är Colt Anaconda i så fall.
Ja Ja menade bara att den låg åt det hållet...han har rediga don i skitiga Harry filmerna.
Senast redigerad av bly3 10 jul 2015, 13:03, redigerad totalt 1 gång.
Rost sover aldrig - - - Rust never sleeps
-

bly3 - Inlägg: 499
- Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg - Luftvapen favorit: Sheridan Blue streak Pump
likartade trådar