Twinmaster comp eller liknande för hemmaträning?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Twinmaster comp eller liknande för hemmaträning?

Inläggav Brytpipa 01 dec 2011, 00:51

Leopold skrev:Brytpipa, om du vill kolla egenprecisionen på vapnet är det väl ganska enkelt i detta fall. Bara att spänna upp pickan i en stabil bänk och panga x antal skott på säg 10 meter och kolla avvikelsen.

Så kan man nog göra men det tar emot att spänna fast Röhmen i skruvstycket.

Sen är det på längre håll jag är nyfiken på hur bra det kan funka med så kort pipa och de 6 Joulen.

När jag provat ut vilken ammo som går bra har det med fullt stöd blivet åtskilliga 8 skotts träffbilder kring C-C 2mm eller mindre.
Brytpipa

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 26 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp
Luftvapen favorit: HW30 med Vortek PG-2

Inläggav Brytpipa 01 dec 2011, 22:26

Tror att tomten kommer med en sån här.
För att följa länken så måste du registera dig.

Gjorde en egen som förvisso funkar men inte är vacker.

Inomhus kulfånget har senaste dagarna fått jobba hårt.

Testade även utan RD-siktet.

Brytpipa

Inläggav Rad 01 dec 2011, 22:39

Aha, intressant med "snabb laddaren", trodde inte det där funkade :shock: Hur tycker du den är att skuta med standard riktmedlen?
(är själv i slutfasen på pris surfandet :oops: ..lutar åt tyskland och ev modellen Top istället och ett extra combat grepp. Behöver lixom öva med vanliga korn än så länge.

Och stort tack för detaljerad rapport!
Rad

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Brytpipa 01 dec 2011, 22:52

Snabbladdare fungerar otroligt bra, speciellt med rundnosar. Bara att hälla på kulor, skaka sen färdigt, tar 10sekunder.

Standard riktmedlen är bra (grova). Att jag främst använder RD beror på ålderssynfel samt att jag helst skjuter på längre håll (25m).

Fördelen med mitt liksidiga gummigrepp är att man även kan skjuta med vänsterhanden, vilket är väl så roligt. Min FWB65 har "tävlingskolv" men jag upplever inte skillnaden som så stor.
Brytpipa

Inläggav Brytpipa 03 dec 2011, 00:07

Träning ger färdighet, träffar nu oftast konservburkarna på 24meter med tvåhandsfattning, vilket fortfarande överaskar mig, trodde inte detta var möjligt med en revolver.
Brytpipa

Inläggav Rad 09 dec 2011, 22:40

Går nu i väntans tider :-)
Rad

Inläggav Brytpipa 09 dec 2011, 23:05

Rad skrev:Går nu i väntans tider :-)

Grattis! :-)

Du har mycket roligt pangande att se fram emot. :smt037
Brytpipa

Inläggav Etienne 26 dec 2011, 13:26

Efter att ha fått lite retroaktiv lön så börjar man ju bli riktigt sugen på att beställa en Twinmaster.
Känns iofs lite onödigt med tanke på att jag har en Walther LPM på ingång också. Men den är ju iofs inte semiautomatisk eller DA! :-)
Hmmmm....

Fungerar faktiskt på CO2-varianten. Tanken är att ha pistolen i stan, och att släpa med sig en pump de få gånger man är ute känns inte jättekul.
Det är ju lätt att uppgradera till Tryckluft om man nu vill ha det senare. Tuben + fylladapter kostar 1600 kronor.

Kanske en Twinmaster Action, Med combatgrepp, + en Weaverskena....
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav Mika.G 26 dec 2011, 13:32

Etienne skrev:Efter att ha fått lite retroaktiv lön så börjar man ju bli riktigt sugen på att beställa en Twinmaster.
Känns iofs lite onödigt med tanke på att jag har en Walther LPM på ingång också. Men den är ju iofs inte semiautomatisk!Hmmmm....

Fungerar faktiskt på CO2-varianten. Tanken är att ha pistolen i stan, och att släpa med sig en pump de få gånger man är ute känns inte jättekul.
Det är ju lätt att uppgradera till Tryckluft om man nu vill ha det senare. Tuben + fylladapter kostar 1600 kronor.

De kanske är roliga att skjuta med, men när man börjar skruva med den för, tex smörjning så då ser man hur den är uppbygd! rena leksaken för dyr peng.

/MG
Mika.G

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg

Inläggav Etienne 26 dec 2011, 14:00

Mika.G skrev:
De kanske är roliga att skjuta med, men när man börjar skruva med den för, tex smörjning så då ser man hur den är uppbygd! rena leksaken för dyr peng.

/MG

Visst kvalité på dessa kanske inte är i klass med seriösa matchpistoler. Å andra sidan så vet jag inte riktigt om jag kan säga att den är direkt dyr. För strax över 3000 så får man ju ett nytt exemplar (CO2)med något enstaka tillbehör eller så...

Finns det någon annan DA-pistol som presterar liknande resultat?
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Mika.G 26 dec 2011, 14:13

Etienne skrev:
Mika.G skrev:

/MG

Visst kvalité på dessa kanske inte är i klass med seriösa matchpistoler. Å andra sidan så vet jag inte riktigt om jag kan säga att den är direkt dyr. För strax över 3000 så får man ju ett nytt exemplar (CO2)med något enstaka tillbehör eller så...

Finns det någon annan DA-pistol som presterar liknande resultat?

Inte en aning! största fördelen / nackdelen är att det inte går att skrämma upp den i hastighet inte många mps i alla fall.

/MG
Mika.G

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg

Inläggav Etienne 26 dec 2011, 14:42

Jaja, har man en drake i garderoben så förstår jag att 6 joule känns extremt klent. :-)

För pistolskytte klarar jag mig dock med 6 joule. Jag tänkte mig inte detta som en särskilt seriös pistol, utan mer som en skojig grej som ändå presterar hyfsat.
Vad jag kan se så är det här en av de få semiautomatiska/DA luftpistolerna som faktiskt kan prestera någorlunda bra. Finns det alternativ så kollar jag mer än gärna på dessa, men vad jag vet så finns det inga.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Jazz 26 dec 2011, 16:10

Kolla på egun.de. Går och köpa billiga riktiga semi där. Samma pris för en beg tävlings pistol tex steyr, Fwb eller walther. Köp med en skotts mag så är de lagliga. Flerskotts mag kostar runt 500 st om man är med i en klubb så man får ha en semi. Priserna för co semi brukar ligga från 3000- 5000
Jag har en semi men jag tycker det är lite överdrivet, det är tillräckligt svårt att träffa sedan sikta om.
Senast redigerad av Jazz 26 dec 2011, 16:12, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav Etienne 26 dec 2011, 17:09

Förresten, vet någon om det är skillnad på den silverfärgade pipan och den svarta pipan? (om det nu är så man skiljer på dem).

Top-modellen med silverpipan är ju betydligt dyrare, och verkar komma med en exempeltavla också. Med ganska imponerande gruppering dessutom!
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Rad 26 dec 2011, 17:47

Jag köpte Topp men vet inte om det är någon skillnad på den och den svarta pipan. Utan att ha något att jämföra med kan jag tänka mig att kvalitén är lägre än för en Steyr eller liknande men hittade inget alternativ i prisklassen! Att den inte pangar så högt passar min hemma träning. Har dock skjutit väldigt lite med DA än så länge.
Rad

Inläggav Etienne 26 dec 2011, 18:47

Jojo, jag tvivlar inte alls på att matchmodell á la Stayr, FWB, Walther, mfl. sopar banan med en Twinmaster.
Frågan är dock om man vinner något på att ta en "Top" istället för en vanlig hederlig "Action" eller "Twinmaster". Jag räknar med att mestadels köra tvåhandsfattning på den här pistolen, så deras tävlingsgrepp med handlesstöd går bort direkt.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Rad 27 dec 2011, 09:55

Jag köpte top och combat greppet som tillbehör, ville oxå kunna ha båda händer eller vänstern ibland. Hoppas ju att precisionen är lite högre med top efterssom de skickar med en provtavla...men hur stor skillnad i mm det skulle vara på gruperingen kontra de andra modellerna hade ju varit kul att se. Gissar att inte borde vara sååååå stor skillnad!?
Rad

Inläggav Frank69 28 dec 2011, 13:16

Satt o kollade lite i tråden igen...
Mmm... blir lite sugen... ;)
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav RobertSt 29 dec 2011, 08:22

Min fd. Pistol finns nu på Sportecs hemsida. Inte ett helt felköp eftersom jag fick 7000:- spänn, och den säljs med en ny trycklufttank för 7900:-
RobertSt

Inläggav Brytpipa 03 jan 2012, 21:22

Brytpipa skrev:Tror att tomten kommer med en sån här.

I dag kom ladd hjälpen "Speedy" mer genial än jag anade.

De svarta plättarna är insatser som följer med botten, så när laddningen är klar trycker man upp botten så att magazinen kommer upp ur bottenplattan.
Brytpipa

Inläggav Brytpipa 17 jan 2012, 17:28

Vet exact hur många skott min Röhm Comp. gått då jag bokför varje fyllning av lufttuben.

Vid pumpning för fem minuter sedan visade det sig vara fyllning nr 27, vilket ger att 27x3x(4x8)= 2592 skott har passerat pipan.

Och det blir bara roligare och roligare. :-) :-) :-)
Brytpipa

Inläggav Brytpipa 22 jan 2012, 00:02

Efter marknadsundersökning och en del våndor har jag beställt ett kikarsikte till min Röhm.

Revolvern har för bra precision för att ha ett rödpunktsikte. Gillar att skjuta med stöd på längre avstånd då täcker rödpunkten de mindre målen helt. Vid dåliga ljusförhållanden blir rödpunktsiktet helt värdelöst.

Det blev ett Weaver handgun 4x28, Dual-X, Gloss.

De viktigaste urvalkriterierna var: Tillräckligt ögonavstånd, låg vikt, gärna kort, överkomligt pris.

Spec:
Fully multi-coated lenses
Magnification: 4x
Set for 50-yard parallax
Reticle: Dual-X
Objective(mm); 28
Length(in): 8.19” 208mm
Weight(oz): 6.4 182gram
Eye Relief: 23.31 590mm
FOV (ft@100yds): 8.5
Tube: 1"
Click Value: 1/4"
Adjustment Range:52.36
Brytpipa

Inläggav Leopold 22 jan 2012, 01:40

Brytpipa, det betyder med andra ord att du måste hitta ett sätt att ställa om parallax-inställningen till det avstånd du oftast skjuter med och det lär inte vara 50 yards.

Kör du med det på typ 10 meter blir det tyvärr en ruggig spridning.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Brytpipa 22 jan 2012, 03:17

Leopold skrev:Brytpipa, det betyder med andra ord att du måste hitta ett sätt att ställa om parallax-inställningen till det avstånd du oftast skjuter med och det lär inte vara 50 yards.

Kör du med det på typ 10 meter blir det tyvärr en ruggig spridning.

Ganska övertygad om det kommer att fungera utmärkt utan omjustering av paralax (vilket är möjligt om man så vill).

Kikarn har små linser (28mm) och 4ggr förstoring. Avstånd mellan okular öga kommer att vara ca 580mm. Vilket gör det lätt för ögat att centrera.

Kortaste skjutavståndet är vanligtvis mellan altan och garagevägg, vilket ger precis 24meter. Förhoppningsvis ska det funka att plinka konservburk och plåtmål på ännu drygare håll.

Vid garage skytte (typ 10meter) kommer revolvern att användas med de öppna riktmedlen.

Vid DA snabbskytte är rödpunktsiktet oslagbart och kommmer att fortsatt göra god tjänst.

Inte ens på 10meter kommer det att bli nån ruggig spridning, du ska få se smakprov när kikarn är på plats, förhoppningsvis kommer bara ett hål att synas.

Pangade igår 300 precisions skott med rödpunkten och där finns verkligen paralaxproblem om man inte håller ögat centrerat. :smt037

Har innan köpet läst allt vad jag hittat i ämnet på de internationella forumen.

Innan jag kom över Röhmen anade jag inte att revolverskytte kunde vara så attans roligt. :-) :-) :-)
Brytpipa

Inläggav Etienne 22 jan 2012, 16:33

Hmm... Ja, det ska bli kul att se vad du säger.
Det beror givetvis på hur bra man skjuter. Men jag skulle säga att de parallaxeffekter jag har på Fitco 2x20 på min Zoraki inte räcker till för en seriös pistol eller högre förstorning. Men skjutar man DA så kanske man inte riktigt bryr sig om millimeternoggranet.... Men då talar vi iofs om mindre objektivdiameter och lägre förstorning också!

Jag har iofs 2 såna här hemma:

Inget jag tänker sätta på Zorakin, pga platsbrist. Men jag kanske "besudlar" min LPM-1 med siktet om jag hittar ett bra fäste (Den pistolen är inte värd något annat än ett AO-sikte).
Annars så tänkte jag ju köpa en Twinmaster också, men där kör jag nog i så fall på ett nerjusterat sikte med fast parallax och antalgigen inte mer än 20 mm objektiv.

EDIT: Lite stavfel m.m.
Senast redigerad av Etienne 22 jan 2012, 17:41, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Etienne

FöregåendeNästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |