Val av luftpistol

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Val av luftpistol

Inläggav intoTW 16 jul 2008, 00:18

Tjena

Jag planerar att koepa en ny luftpistol, koepte en "Umarex RECK POLICE Sig Sauer" foer ett tag sedan men eftersom precisionen inte aer allt foer bra aer jag nu intresserad av att koepa en ny luftpistol med baettre precision.

Jag har dock svaert foer att bestaemma mig foer vilken jag skall koepa. Just nu lutar det mest at en enskotts-model (p.g.a kraften), men jag har aeven kollat lite grann pa Umarex semi-automat pistoler med kompensator.

Vilken av dessa skulle ni koepa?

Crosman 2240
Crosman 1377C
Weihrauch HW 40

...eller nagon Umarex-modell med kompensator, t.ex:

Walther Nighthawk
Beretta XX-treme

Andra pistoler far givetvis foereslas.

De viktigaste egenskaperna pistolen skall ha aer som sagt precision, men aeven kraft aer plus i kanten. Precision aer dock viktigast, det aer aeven ganska viktigt att man skall kunna skjuta med pistolen pa lite laengre avstand (och inte ha en vaeldigt spridd traeffbild sa att saega).

Jag aer vaeligt tacksam foer hjaelp med detta val.

Mvh
intoTW

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav spacelord 16 jul 2008, 03:47

skal du ha bra presisjon gå for en 2240 bilig å meget bra presisjon+masse deler å få kjøpt så du kan tune litt. i hvertfall den jeg ville valgt! har prøvd noen for å si det slik....
pcp 25cal eun jin sumatra 2500.pcp 22cal 850airmagnum xt.custom crosman 2240.crosman 2250xe.
spacelord

Inläggav Johnny FX 16 jul 2008, 05:10

i den prisklassen är det HW40 som gäller.
en robust pistol så pallar många 10 tusentalsskott utan problem.
Precisionen i de flesta billiga co2 pistoler är katastrof.
köp istället en HW40 eller kanske en begagnad tävlingspistol av klass.
en fin Feinwerkbau kan man ju få för 1500 och uppåt.
och en sådan skjuter bättre än de flesta andra pistoler.

men precisions mässigt räcker en HW40 som lätt ger enhålsträffbilder.
jag gick en gång en Field Target runda med en HW 40 på en bana avsedd för gevär och lyckades få ihop 22 av 40 poäng det säger väl en hel del om vapnets egenprecision. :shock:
FWB 300
Johnny FX

Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: Måsens SK
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300

Inläggav Superbee 16 jul 2008, 06:06

Du kan ju kolla på min recension av crosman 1377c här på forumet.
Jag är mkt nöjd men man ledsnar på att stå och pumpa som en dåre, en hw 40 är ju single stroke som gör ca 120ms har jag för mig vilket får anses vara helt ok, men när man drar en 10-12 pump med 1377an o dyngar iväg en diabol i 180+ms så är det ganska kul trots allt, så hos 1377an har du ju mångsidighet och power :)

men för att få upp den i 120 ms får du nog räkna med att man får köra runt 3-4 pumptag o de kan bli drygt i längden, men grym precision (och kvalite!) för 1000 spänn är det, samt som sagt ett jäkla bra fjång ur en luftpicka när man orkar pumpa upp den med 10 pumptag!

Det GÅR att skjuta 1377an på 1 pumptag också men då är det inte mkt till klös i den, iofs ganska praktist om man bor i lägenhet o inte vill störa grannarna för pickan blir bra tyst (sen gör det inte jättemycket om man missar hela tavlan :shock: )

hoppas du haft nytta av tipsen och även läser min recension :)

2240 har jag också hört en massa bra om, men tänk på att kolsyredrivet tappar trycket efter en 30-40 skott samt varierar utgångshastigheten beroende på om det är varmt/kallt ute. Så blir även driftsekonomin lidande...Men du får ju ut en grym punsch ur varje fulltrycksskott från 2240 (140 ms med 5.5mm)
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav Kizmiaz 16 jul 2008, 16:16

HW40 skjuter nog bäst ur kartong.
1377 och 2240 år nog OK men trycket kräver en del polering för att bli bra.

Bild
Här ser vi em forumdeltagare med sin HW40
Användarvisningsbild
Kizmiaz

Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Inläggav intoTW 16 jul 2008, 17:05

Tack foer alla snabba och hjaelpsamma svar

Just nu lutar det mest at en HW 40, med tanke pa era goda kommentarer om denna pistol. Vad jag har foerstatt finns HW 40 i bade 4,5mm samt 5,5mm utfoerande, vilket av kaliberalternativen rekommenderar ni? Ungefaer pa hur manga meters avstand kan man skjuta med en HW 40 max, och samtidigt ha hyfsad precision? Dvs ungefaer hur manga meter avstand skjuter man oftast med en HW 40?

Superbee: Jag har laest din recension och den aer mycket informationsrik samt intressant. Men jag aer som sagt mest inriktad pa HW 40 just, alternativet aer vael att koepa en Crosman pistol (1377C eller 2240) foer kraftens skull, men vi far se hur det blir.

Mvh
intoTW

Inläggav Kizmiaz 16 jul 2008, 17:44

HW40 i .22 gör bara c:a 90 knyck. Det blir mycket lobba när avståndet ökar.
.177 ger ung. 120 mps och är vad jag själv har och trivs med. :)
Användarvisningsbild
Kizmiaz

Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Inläggav intoTW 16 jul 2008, 23:16

Kizmiaz skrev:HW40 i .22 gör bara c:a 90 knyck. Det blir mycket lobba när avståndet ökar.
.177 ger ung. 120 mps och är vad jag själv har och trivs med. :)

Okej. :)

Da far det nog bli en HW 40 i 4,5mm utfoerande.

Ungefaer hur manga meters avstand skjuter du med din HW 40?

En sista fraga aer gaellande ammunition, funkar fx kulorna bra med HW 40? Vad jag har foerstatt aer fx kulorna favoritammunitionen hos de flesta luftvapen-entusiaster pa detta forum. Vilken ammo koer du med?

Tack sa mycket foer hjaelpen!

Mvh
intoTW

Inläggav Commando2008 17 jul 2008, 00:06

Du har inte med Walther CP 88 Competition bland alternativen, men jag gissar att den ändå är ett alternativ... Den vill jag rekommendera. 130 m/s enligt specifikationen i instuktionsboken. Hög kvalité och godtagbar precision. Känns riktigt kraftfull och det är roligt att kunna skjuta 8 snabba... I nickel-finish får den de andra alternativen att framstå som vederstygga...

2240 är rolig och enkel att skjuta bra med. Den är värd 995:- men direkt ur lådan upplever jag den som en besvikelse pga av den låga kvaliten på dess delar. Plast, plast & ihålig plastkolv...
Användarvisningsbild
Commando2008

Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S

Inläggav Johnny FX 17 jul 2008, 05:27

en sak är säker en Umarex eller liknannde kan ALDRIG mäta sig med en HW40.
Det roligaste med det hela är ju att faktiskt träffa nått när man skjuter.
och om man då får välja mellan att träffa skapligt och ha magasin eller att träffa varenda gång klockrent så är valet inte så svårt.
jag har haft följande pistoler att jämföra med och HW40 är bäst.

HW45 2st
HW40 2st
Umarex P99
Diana 6G
Beeman (HW40) kopian.

!!!!!!Köp inte HW40 kopian Beeman ,den är en ren katastrof kvalitetsmässigt och kan inte jämställas med HW40 över huvud taget
denna pistol är rent kattskit
FWB 300
Johnny FX

Skytteklubb: Måsens SK
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300

Inläggav Superbee 17 jul 2008, 06:04

intoTW skrev:Tack foer alla snabba och hjaelpsamma svar

Just nu lutar det mest at en HW 40, med tanke pa era goda kommentarer om denna pistol. Vad jag har foerstatt finns HW 40 i bade 4,5mm samt 5,5mm utfoerande, vilket av kaliberalternativen rekommenderar ni? Ungefaer pa hur manga meters avstand kan man skjuta med en HW 40 max, och samtidigt ha hyfsad precision? Dvs ungefaer hur manga meter avstand skjuter man oftast med en HW 40?

Superbee: Jag har laest din recension och den aer mycket informationsrik samt intressant. Men jag aer som sagt mest inriktad pa HW 40 just, alternativet aer vael att koepa en Crosman pistol (1377C eller 2240) foer kraftens skull, men vi far se hur det blir.

Mvh

Kul att du gillade recensionen, då blir man sporrad av att skriva fler :)

mvh

Superbee
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav Tomaz 17 jul 2008, 16:01

Här är en liten redogörelse och en personlig betraktelse av luftpistolen HW40 PCA

HW40 är en otroligt prisvärd precisionsplinker som är en upplevelse att skjuta med.
Man träffar verkligen där man siktar. Skott efter skott.
Är man som jag van vid en gammal Webley Tempest och med den glad om man kan träffa en ölburk på 10m, så är det en aha-upplevelse att prova en HW40 för första gången.
Pistolen har nästan ett match-trycke och är i det närmaste rekylfri på grund av systemet med förkomprimerad luft (PCA=Pre Charged Air).
Detta är de största bidragande faktorerna till att den precisionsmässigt presterar mycket små träffbilder på 10m (med rätt ammunition och bra stöd).
Egenprecisionen är fullt jämförbar med dyra tävlingspistoler.
Pistolens yttre är tillverkad i ett kompositmaterial som vid en första anblick kan tyckas ha lite leksakskänsla över sig.
Men vid en närmare granskning märker man att pistolen har samma höga kvalitet som man kan förvänta sig från andra Weihrauch-luftvapen.
Kolvgreppet kan dock upplevas lite halt. En bit gummi tex från cykelslang kan träs på för att få bättre grepp.
De öppna riktmedlen är av enklare slag, men fullt användbara.
HW40 används dock bäst tillsammans med ett optiskt riktmedel enligt mig.
Den inbyggda kilbasen gör det möjligt att lätt montera ett rödpunktsikte eller ett kikarsikte.

Den som vill ha en luftpistol i "magnum"-klass, blir dock besviken.
Utgångshastigheten ligger mellan 115-125 m/s beroende av ammunitionssort.
Ändå är det fullt tillräcklig för att träffa Cocacolaburkar upp till 30m på grund av sin höga egenprecision, om man nu skulle känna för lite plinking på längre håll.

Här följer lite bilder som förklarar laddningsförfarandet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

När du ändå har pistolen uppfälld så kan du avlägsna den irriterande automatsäkringen om du vill.
Efter detta ingrepp kan du fortfarande säkra pistolen manuellt med säkringen.

1. Öppna pistolen
2. Tryck ut den främre sprinten på varbygeln. Den röda pilen på bilden
3. Under kompressionscylindern hittar du den metalldel plus fjäder som utgör själva automatsäkringen. Delarna avlägsnas lämpligen med en näbbtång. Den blå pilen visar vad du ska plocka ur pistolen.
4. Sätt tillbaka sprinten, stäng pistolen och avfyra. Nu utan automatsäkring.

Bild

Till sist några goda råd till en nybliven ägare av HW40:

- Håll alla fingrar och allt löst skinn borta från pistolen när du stänger den. Klämrisken är stor!
Det är alltså när man stänger pistolen som man komprimerar luften och därför behöver lite muskelkraft när man stänger den. Att fälla upp pistolen sker lätt utan motstånd. Tvärtemot en fjäderdriven pistol typ Webley Tempest.

- Lätta avtrycket så mycket som möjligt utan att det inverkar på funktionen.
Skruva upp skruven ett kvarts varv i taget till önskat läge.

- JSB Exact 4,50 mm fungerar allra bäst i min pistol. Klart värt att testa i din också.

- Vill man få ut det mesta av denna pistols fantastiska precision så montera ett kikarsikte.
Detta medför dock att man inte kan använda sig av vanliga konventionella skjutställningar eftersom man måste hålla
pistolen nära ögat om man inte har ett kikarsikte som är anpassat för pistolskytte.
Med ett kikarsikte monterat så underlättar det även att stänga pistolen vid laddning.
Här är pistolen monterad med ett Leapers 3-9x40 och parallaxen inställd på 10m.
Tavlan sköts sittande med fullt stöd på 10m.
En 20-skotts träffbild med JSB Exact 4,50 mm.

Bild

Ett smidigt rödpunktsikte fungerar också utmärkt på denna pistol.
Här är pistolen monterad med Hawke RD25 i låga Pro Mount fästen.
Pistolen med siktet väger då totalt endast 945g och fungerar bra även för enhandsfattning.
Det här är den smidigaste kombinationen som ger mest flexibilitet i skyttet. Rekomenderas verkligen.

Bild
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Mattias.A 17 jul 2008, 16:07

Mkt trevlig och givande information, som vanligt!!

Tycker faktiskt att den är grymt snygg me! :)
FX Bobcat MkII .25
FX Whisper.22
FX Cutlas.22
Logun Axor .22
Diana Mod.35 .177
Crosman 2240.22
Användarvisningsbild
Mattias.A

Tack utdelade: 9 gång

Inläggav öberg 17 jul 2008, 23:53

Mycket bra och välskrivet som vanligt Tomaz! :-)
Jag gillar skarpt dina "pilar" oxå :wink:
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Commando2008 20 jul 2008, 02:01

Johnny FX skrev:en sak är säker en Umarex eller liknannde kan ALDRIG mäta sig med en HW40.

Detta menar jag är högst subjektivt. Personligen skulle jag ha svårt för att tycka om en så ful produkt hur väl den än fungerade. Det är det estetiska.
Att slippa spänna upp/komprimera luft är värt mycket för mig (och troligtvis många andra). Umarexs Beretta, Colt & Walther (& säkert någon mer) är helt gjorda i metall och ger ett mycket gediget intryck. Pipan är fast monterad i manteln. Jag är allergisk mot luftpistoler där pipan är ledad i fronten och sedan ska klämmas/hakas fast i bak-kanten à la Webley & El Gamo.
Det finns dessutom en hel del extra utrustning för den som vill bygga vidare på sin 92:a, 1911:a eller CP 88:a.
Nackdelar är dock hög vikt & ett ganska långt och tungt avtryck.
För att följa länken så måste du registera dig.

När andra (billigare) pistoler kommer simpelt inplastade eller i papplåda, så kommer Umarex Walther i en vadderad plastlåda med plats för utrustning etc.

Kikarsikte och fullt stöd i sammanhanget är för mig helt främmande. Men det är för mig det. Jag ser ingen som helst skjutglädje i det. Charmen med pistolskytte & de konventionella skjutställningar är bla att det är så svårt.

5 skott i snabb följd (dubbelaction).

Jag är där emot ganska säker på att HW40 har svårt för att mäta sig med Umarex; Beretta 92F, Colt 1911, Walther CP 88 om man vill skjuta luftvapenversionen av IPSC (Dynamiskt skytt, fd Praktiskt skytte). I Dynamisktskytte måste de tävlande blanda precision, kraft och snabbhet " DILIGENTIA - VIS - CELERITAS " Försök det med en HW40 med kikarsikte (rödpunktsikte funkar iofs bättre) (förslag på hölster?)

En HW40/45 har säkert högre egenprecision men för min del känns det som man kommer närmare "krut" med en Umarex Walther. En HW40 av kompositmtrl kan ALDRIG mäta sig med en Umarex Walther (e dyl) avseende utseende, kvalitétsintryck, snabbhet... :wink:

Nu ska jag beställa ytterligare tre magasin samt en rigg; BIANCHI HEMISPHERE Competition Shooting System. Sambon har visst hittat ett tidtagarur med signal... 8)
Bild

Användarvisningsbild
Commando2008

Inläggav Tomaz 20 jul 2008, 10:44

Tycke, smak och behovet för vilken typ av skytte man utövar är naturligtvis olika...

Vill man ha en precisionspistol som man träffar med där man siktar, så väljer man HW40.

Vill man ha en pistol (som egentligen är en revolver) som man kan tömma magasinet snabbt (med sjunkande utgångshastildghet i takt med att kolsyran blir nerkyld), och inte är så noga med om man träffar där man siktar. Då är en umarexpistol ett bra val.
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Commando2008 20 jul 2008, 17:23

Tomaz skrev:Tycke, smak och behovet för vilken typ av skytte man utövar är naturligtvis olika...

Vill man ha en precisionspistol som man träffar med där man siktar, så väljer man HW40.

Vill man ha en pistol (som egentligen är en revolver) som man kan tömma magasinet snabbt (med sjunkande utgångshastildghet i takt med att kolsyran blir nerkyld), och inte är så noga med om man träffar där man siktar. Då är en umarexpistol ett bra val.

Ja, det var något bättre än "ALDRIG" :)

Jag tillägger & vinklar konklusionen på ett annat sätt:

Vill man ha en billig 1-skotts precisionspistol (modell: "fantasi") som man exakt träffar med där man siktar med kikarsikte & fullt stöd, och trots att den är gjord av plast (kortare livslängd än metall), har riktmedel av plast, är långsam att ladda och har klämrisk, så väljer man HW40.

Vill man ha en pistol (modell tex Colt, Wahlter, Beretta) helt av metall (med revolvermagasin så som många Co2 & PCP-vapen har) som man kan tömma magasinet snabbt (med sjunkande utgångshastildghet i takt med att kolsyran blir nerkyld), och inte är så noga med om man träffar där man siktar (jmf med ett rekylfritt vapen med kikarsikte). Då är en Umarexpistol av tex modellerna Colt 1911, Walther CP88 & Beretta 92 ett bra val.

Bild

Användarvisningsbild
Commando2008

Inläggav Ola 20 jul 2008, 17:23

Och vill man ha en kombination av båda så köper man en Röhm Twinmaster Trainer.
Användarvisningsbild
Ola

Inläggav Commando2008 20 jul 2008, 17:42

Ola skrev:Och vill man ha en kombination av båda så köper man en Röhm Twinmaster Trainer.

Ja, banne mig! :shock: Co2, dubbelaction & revolvermag (antar jag)...
Priset var jue oxå en glad överraskning. Har du en sådan själv?
Bild

Spec:

Bild

Användarvisningsbild
Commando2008

Inläggav Tomaz 20 jul 2008, 18:25

Commando2008 skrev:
Tomaz skrev:Tycke, smak och behovet för vilken typ av skytte man utövar är naturligtvis olika...

Ja, det var något bättre än "ALDRIG" :)

Jag tillägger & vinklar konklusionen på ett annat sätt:

Vill man ha en billig 1-skotts precisionspistol (modell: "fantasi") som man exakt träffar med där man siktar med kikarsikte & fullt stöd, och trots att den är gjord av plast (kortare livslängd än metall), har riktmedel av plast, är långsam att ladda och har klämrisk, så väljer man HW40.

Vill man ha en pistol (modell tex Colt, Wahlter, Beretta) helt av metall (med revolvermagasin så som många Co2 & PCP-vapen har) som man kan tömma magasinet snabbt (med sjunkande utgångshastildghet i takt med att kolsyran blir nerkyld), och inte är så noga med om man träffar där man siktar (jmf med ett rekylfritt vapen med kikarsikte). Då är en Umarexpistol av tex modellerna Colt 1911, Walther CP88 & Beretta 92 ett bra val.

Kvaliten är faktiskt betydligt bättre i alla avseende på HW40 än Umarex.
Plastmaterialet är ett mycket starkt kompositmaterial som inte går sönder, vilket har hänt med umarexpistoler har jag hört, de är ju inte gjorda i vapenstål precis. Tycker du själv ska prova och utvärdera en HW40 innan du avgör dess kvalitet och egenskaper. Jag har skjutit och hanterat båda en hel del och vet vad dom går för.

Denna tråd är ingen tävling mellan dessa pistoler. Det är två helt olika typer av pistoler för olika behov och typer av skytte.
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Commando2008 20 jul 2008, 19:40

Tomaz skrev:
Kvaliten är faktiskt betydligt bättre i alla avseende på HW40 än Umarex.
Plastmaterialet är ett mycket starkt kompositmaterial som inte går sönder, vilket har hänt med umarexpistoler har jag hört, de är ju inte gjorda i vapenstål precis. Tycker du själv ska prova och utvärdera en HW40 innan du avgör dess kvalitet och egenskaper. Jag har skjutit och hanterat båda en hel del och vet vad dom går för.

Denna tråd är ingen tävling mellan dessa pistoler. Det är två helt olika typer av pistoler för olika behov och typer av skytte.

Nej någon tävling är det inte tal om, för hur ska något kunnat mäta sig mot argument så som "Kvaliten är faktiskt betydligt bättre i alla avseende" och som dessutom är gjord av plast "som inte går sönder"?

"Tycker du själv ska prova och utvärdera en HW40 innan du avgör dess kvalitet och egenskaper."
Jag förstår varför du förutsätter att jag inte så har gjort... :wink:

Sista raden håller jag dock med om:
"Det är två helt olika typer av pistoler för olika behov och typer av skytte."

Ps. har-jag-hört-argumentet det är fint det :)
Bild

Användarvisningsbild
Commando2008

Inläggav Tomaz 20 jul 2008, 20:48

Vill man läsa mer om HW40 så kan man kika på Todd Coopers utmärkta hemsida... :-)

Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Ola 20 jul 2008, 22:45

Commando2008 skrev:
Ola skrev:Och vill man ha en kombination av båda så köper man en Röhm Twinmaster Trainer.

Ja, banne mig! :shock: Co2, dubbelaction & revolvermag (antar jag)...
Priset var jue oxå en glad överraskning. Har du en sådan själv?
Bild

Spec:

Har precis en sådan fast med gummi grepp istället för trä , är 100% nöjd med den.
Användarvisningsbild
Ola

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |