Identifiera gammal kinespistol, troligen 60-70-tal

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Identifiera gammal kinespistol, troligen 60-70-tal

Inläggav G-son 04 okt 2021, 18:02

Farsans luftpistol, numer min, som jag sköt mycket med på 90-talet. Efter flytt till lägenhet blev den undanlagd, och har inte använts sedan dess. Organiserade gamla grejer idag, och den gamla godingen dök upp, ihop med ett stort lass nostalgi. Uppenbarligen simpla, billiga grejer, men det vore kul att få lite mer info om den. Det enda jag begriper av märkningen är "made in Shanghai, China" och det känns inte som att det begränsar sökområdet särskilt mycket.
Pippackningen var otät så det gick känna att det blåste ut luft där redan för 25 år sedan, och kornet sitter löst och vickar i sidled. Borde inte vara allt för avancerat att lösa. Har inte dykt djupare in i mekaniken än så, tänkte börja med att se om det finns någon info om konstruktion, mektips o.s.v. på nätet först.

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av G-son 04 okt 2021, 23:51, redigerad totalt 1 gång.
G-son

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 65

Re: Identifiera gammal kinespistol, troligen 60-70-tal

Inläggav Silwer 04 okt 2021, 20:59

Shanghai tillverkade ju bössor mm länge, du vet julabössorna mm.

De har varit med jättelångt faktiskt, före innan Kina blev ett kapitalistiskt tillverkningskabd för allt, jag gissar 79tal då jag hittat pipbrytare med kinesiska tecken på tillverkade av dem.

Det tråkiga är att kvaliteten ofta var dålig, saker var i princip trasiga från början mm.
Men det hindrar dig ju inte, den kan ha läderoack inte de hade det väldigt länge in på 90tal, men det gör ju att man kan få igång den lätt.
Senast redigerad av Silwer 04 okt 2021, 21:00, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav G-son 06 okt 2021, 23:03

Ja, nu har jag hittat namn på tillverkaren och bilder på fler exemplar, men ingen djupare info och inget om hur dom ser ut invändigt. Men det är väl bara att börja skruva och se vad man hittar, eller om jag kanske ska börja med ny pippackning och att provskjuta.
Jag är helt klar över vad det handlar om för kvalité, så det handlar ju bara om nostalgitrippen att använda den igen och att stilla nyfikenheten över hur den ser ut invändigt (som tur är kom jag mig inte för att plocka isär den i tonåren, jag hade troligen inte fått ihop den igen).
G-son

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 65

Inläggav vettedax 07 okt 2021, 06:42

Plocka isär den lite försiktigt(inget våld) å mät upp packningarna med ett skjutmått. mät innerdiametern på cylindern med.troligtsvis är det en läderpackning på pistongen. då kan det räcka med att lägga den i motorolja några dagar så sväller den en del.pippackningen kan va läder det med på vissa så lossa försiktigt..det är alltid kul å få ordning på gamla pistoler vad det än är ju..krånglar det så fråga bara här så får du hjälp. en riktig rengöring å montering med rätt smörjning gör nog susen. tycker jag känner igen den från gamla HOBBEX.
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 299 gånger i 256 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav Desaleux 09 okt 2021, 15:14

Ser ut som en SAG s2-1 typ Jula sålde QS34 en underspänare luftpistol ett tag perfeta är väl snowpike luftvapen Proelia outdoor.
Undrar om tyska Norconia har sprängskiss på SAG luftpistol.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux

Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Återgå till Luftpistoler