Val av luftpistol/-er..

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Val av luftpistol/-er..

Inläggav Glimpen 12 okt 2008, 13:32

Hej och tack för ett fint forum, hittat mycket information men inte riktigt kommit till skott.
Funderar lite på en Walther CPSport för lite snabba skott och en Weihrauch HW40 för mer precision.
Eller ska man helt sonika skita i 2 olika och satsa på t.ex. en Röhm Trainer med gummigrepp och få co2 samt precision?

Detta är något jag enbart kommer ha för träning då målet är krut och IPSC så småningom.

CPSporten verkar vara en bra pang för någorlunda pengar, om man vill ha snabba skott och HW40in för singelskott och precision.

Hur skulle ni göra? Röhmen går ju lös på en del, men så gör också dom andra 2 tillsammans.

Mvh
Mackan
Glimpen

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge SK (Pistolskytte)

Inläggav Luigi 12 okt 2008, 14:07

Det beror förstås på hur mycket pengar du vill lägga ner. Om jag vore du skulle jag köpa en HW40 för ~1500kr och om du inte gillar den pröva på något annat istället för att köpa 2st på samma gång...
Här finns en bra recension på HW40 PCA: http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=1949

Välkommen till formet :)
Användarvisningsbild
Luigi

Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav Glimpen 12 okt 2008, 14:16

Ekonomi spelar ingen större roll. Men kanske inte över 3000:-.

Problemet för min del är att jag förutom precision när man nu känner för att sätta ett gäng 10or också vill kunna skjuta t.ex. 5 snabba i följd utan laddning, därav co2 vapen med.
Enda nackdelen med co2 är väl just att kraften avtar efter 20-30 skott medans luft ger samma konstant dock tappar man "snabbheten".

HW40in har fått mycket gott här på forumet så är tämligen säker på att Progunner får en order på en sådan under kvällen.
Dock känner jag samtidigt för att kunna skjuta iväg 5 skott på 5sec med :-) Dilemma dilemma.

Har inte skjutit luftvapen på 13-14 år sedan jag tävlade i luftgevär, senast jag sköt var i lumpen, men det är lite annan typ av vapen det :D
Glimpen

Inläggav Luigi 12 okt 2008, 14:27

Glimpen skrev:Ekonomi spelar ingen större roll. Men kanske inte över 3000:-.

Problemet för min del är att jag förutom precision när man nu känner för att sätta ett gäng 10or också vill kunna skjuta t.ex. 5 snabba i följd utan laddning, därav co2 vapen med.
Enda nackdelen med co2 är väl just att kraften avtar efter 20-30 skott medans luft ger samma konstant dock tappar man "snabbheten".

HW40in har fått mycket gott här på forumet så är tämligen säker på att Progunner får en order på en sådan under kvällen.
Dock känner jag samtidigt för att kunna skjuta iväg 5 skott på 5sec med :-) Dilemma dilemma.

Har inte skjutit luftvapen på 13-14 år sedan jag tävlade i luftgevär, senast jag sköt var i lumpen, men det är lite annan typ av vapen det :D

Jag föll också för att bränna iväg 8st skott på raken när jag köpte min PT-80 co2 pistol i somras, men nu i efterhand är det bara en kul grej som man ganska snabbt tröttnar på. :)
Användarvisningsbild
Luigi

Inläggav Glimpen 12 okt 2008, 14:32

Luigi skrev:
Glimpen skrev:Ekonomi spelar ingen större roll. Men kanske inte över 3000:-.

Jag föll också för att bränna iväg 8st skott på raken när jag köpte min PT-80 co2 pistol i somras, men nu i efterhand är det bara en kul grej som man ganska snabbt tröttnar på. :)

Mjo, tar det nog lite lugnt på den fronten en sväng och kör på lite precision.
Vid beställning av en HW40, kan det vara något mer som är bra o köpa med direkt när man beställer? Förbättringar till vapnet(packningar etc i tanke), sikte/rödpunkt etc.
Glimpen

Inläggav soul 12 okt 2008, 19:41

Letade också pistol som kompliment till krutskyttet, hade redan en crossman revolver kolsyredriven men den duger ju bara till att plinka på ölburkar med så jag köpte mig en begagnad Feinwerkbau Modell 65 för 1500:-. Med den pistolen kan man få ut lite av sin träning då den i de flesta fall är bättre än vad skytten är, man tröttnar snabbt om man vet att man avfyrat perfekt men kulan inte sitter där den borde.

Röhm pistolerna är säkert också helt ok men jag tror ändå inte att det kommer att hjälpa snabbskyttet med krutpistol då du ju inte har någon rekyl med Röhm:en. Satsa på en begagnad kvalitetspistol så blir du nog inte besviken.
soul

Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Inläggav Glimpen 12 okt 2008, 20:36

soul skrev:Letade också pistol som kompliment till krutskyttet, hade redan en crossman revolver kolsyredriven men den duger ju bara till att plinka på ölburkar med så jag köpte mig en begagnad Feinwerkbau Modell 65 för 1500:-. Med den pistolen kan man få ut lite av sin träning då den i de flesta fall är bättre än vad skytten är, man tröttnar snabbt om man vet att man avfyrat perfekt men kulan inte sitter där den borde.

Röhm pistolerna är säkert också helt ok men jag tror ändå inte att det kommer att hjälpa snabbskyttet med krutpistol då du ju inte har någon rekyl med Röhm:en. Satsa på en begagnad kvalitetspistol så blir du nog inte besviken.

Tack för tipset på Feinwerkbau Modell 65, kollade upp lite och finns några tillsalu, bl.a så har Sportec ett par (7st O.o) tillsalu med matchkolv, dock var
ju inte riktigt priset det jag trodde det skulle ligga på, 3900:-. Svårt val, antingen något i den stilen eller så ev. ett nyköp av en HW40, har mailat runt lite
så får man se vad som händer. Det är en djungel därute när man inte vet "Den där SKA jag ha". :)

Sen när man suttit och läst på forumet här under större delen av eftermiddagen med så blir man ju inte mer sugen på både det ena och det andra, som t.ex. FX gevären osv. Tror dock inte att sambon uppskattar om man shoppar loss lite väl :)
Glimpen

Inläggav soul 12 okt 2008, 22:45

Du får hålla koll på tradera och blocket för där brukar de dyka upp ibland.

Och vad gäller tanten så får du göra som oss andra å inte berätta om allt du köper för henne ;)
soul

Inläggav Glimpen 12 okt 2008, 23:37

soul skrev:
Och vad gäller tanten så får du göra som oss andra å inte berätta om allt du köper för henne ;)

Det enda jäkliga är att dom har en tendens att snoka reda på det iallafall :-P
Glimpen

Inläggav Glimpen 12 okt 2008, 23:45

tillbakatillamnet

Hur är annars t.ex. Gamo Compact? Det är ju ett vapen man ser rätt mycket annonser på, ställbart avtryck etc etc, eller är HW40in snäppet värre och mer precision?

Någon som har några bra länkar till recensioner på Gamo'n, Röhmen och nån mer recension på HW40 förutom den som finns här på forumet?

Mvh
Mackan
Glimpen

Inläggav Luigi 13 okt 2008, 05:28

Recension på HW40 PCA: För att följa länken så måste du registera dig.

Och här är en på Röhmen: För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Luigi

Inläggav soul 13 okt 2008, 09:25

Har själv haft en Gamo Compact och var rätt nöjd med den, trycket är rätt hårt dock och inte går det att justera heller, men kan man leva med det så är det en rätt ok pistol. Utan att ha allt för mycket på fötterna så skulle jag ju tro att den spöar en HW40 iaf.
soul

Inläggav Airrifles 13 okt 2008, 10:50

soul skrev:Har själv haft en Gamo Compact och var rätt nöjd med den, trycket är rätt hårt dock och inte går det att justera heller, men kan man leva med det så är det en rätt ok pistol. Utan att ha allt för mycket på fötterna så skulle jag ju tro att den spöar en HW40 iaf.

HW40:n vinner över Compacten pågrund av sitt justerbara avtryck, däremot är handtaget och det justerbara siktesbladet trevligare på compacten. Det går att fixa Compactens avtryckare rätt bra men det är en hel del jobb så väljer man mellan två nya pistoler så är valet klart, HW40:n är då dessutom billigare. Det är iaf min åsikt.

Själv är jag rätt sugen på en Twinmaster action, trots att den ser så ful ut.
Airrifles

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Inläggav Glimpen 13 okt 2008, 12:23

Airrifles skrev:
soul skrev:Har själv haft en Gamo Compact och var rätt nöjd med den, trycket är rätt hårt dock och inte går det att justera heller, men kan man leva med det så är det en rätt ok pistol. Utan att ha allt för mycket på fötterna så skulle jag ju tro att den spöar en HW40 iaf.

HW40:n vinner över Compacten pågrund av sitt justerbara avtryck, däremot är handtaget och det justerbara siktesbladet trevligare på compacten. Det går att fixa Compactens avtryckare rätt bra men det är en hel del jobb så väljer man mellan två nya pistoler så är valet klart, HW40:n är då dessutom billigare. Det är iaf min åsikt.

Själv är jag rätt sugen på en Twinmaster action, trots att den ser så ful ut.

Jag hade för mig att Compacten har justerbar trigger också? Men kanske är ute o cyklar en del nu, längesen som sagt som jag höll på med luftvapen :)

Men men, fortsätter leta lite, nångång hittar jag nog rätt. Grejen är som sagt att jag är ute efter snabba skott också o inte enbart precision. Det löser sig :)
Glimpen

Inläggav Airrifles 13 okt 2008, 12:54

Glimpen skrev:Jag hade för mig att Compacten har justerbar trigger också? Men kanske är ute o cyklar en del nu, längesen som sagt som jag höll på med luftvapen :)

Men men, fortsätter leta lite, nångång hittar jag nog rätt. Grejen är som sagt att jag är ute efter snabba skott också o inte enbart precision. Det löser sig :)

Jo den har en justeringsskruv men den räcker inte in tillräckligt långt för att den ska göra någon nytta, byter man den skruven (den har en ovanlig gänga tyvärr) och polerar anläggningsytor så kan man få ett hyfsat avtryck. HW:n har bra justeringsmöjligheter direkt ur lådan så den känns som ett säkrare val.
Airrifles

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Inläggav Glimpen 13 okt 2008, 13:09

Airrifles skrev:
Glimpen skrev:Jag hade för mig att Compacten har justerbar trigger också? Men kanske är ute o cyklar en del nu, längesen som sagt som jag höll på med luftvapen :)

Jo den har en justeringsskruv men den räcker inte in tillräckligt långt för att den ska göra någon nytta, byter man den skruven (den har en ovanlig gänga tyvärr) och polerar anläggningsytor så kan man få ett hyfsat avtryck. HW:n har bra justeringsmöjligheter direkt ur lådan så den känns som ett säkrare val.

Ok, tack då vet jag hur det ligger till.
Glimpen

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |