Sida 1 av 1

Anslagsenergi luftpistoler.

InläggPostat: 13 apr 2009, 07:54
av M.Broden
Har kollat runt överallt men hittar inte vart gränsen går för anslagsenergin för luftpistoler.
Innan dom blir licenspliktiga.
Är det sammma för halvatomatiska och singel skottare ?


// Magnus

Re: Anslagsenergi luftpistoler.

InläggPostat: 13 apr 2009, 08:50
av Kizmiaz
10 J för vanliga luftpistoler och 3 J för halvautomat. :smt037
Har du nå't kul på gång eller "bara" en "vanlig" Drozd?

Re: Anslagsenergi luftpistoler.

InläggPostat: 13 apr 2009, 09:00
av M.Broden
Heheh förstår din tanke men är faktiskt bara ute efter en vanlig enskottare :)

Re: Anslagsenergi luftpistoler.

InläggPostat: 18 apr 2009, 14:27
av ZaphodB
Ett tips är att om du vill ha en pistol med magasin men endå 10J och inte 3J, så se till att välj en som kräver en aktiv omladdningsrörelse, såsom ex. FX Ranchero som exempel för då räknas den inte som semiauto fast du har magasin och faller därmed under 10J regeln istället för 3J.

Finns säkert billigare pistoler som bygger på samma princip så du slipper söka licens bara för att kunna få en pistol med magasin och 10J. (3J går iofs att skjuta med men det är inte i närheten av lika kul som med 10J).

Dom tidigaste Drozdarna levererades märkta som 3J vapen från fabrik men var i själva verket 7.5J enligt säker källa.

Dom kan numera skiljas åt genom beteckningen, slutar den på K är det en fullflås Drozd (7.5J), KC=3J Drozd.
Däremot var select fire bortplockat i vissa länder. (Bortblockat som i vi skiter att montera strömbrytarna och sätter en platta för så ser det bra ut). :smt016

Mvh, ZaphodB

Re: Anslagsenergi luftpistoler.

InläggPostat: 18 apr 2009, 15:58
av mikebike
ZaphodB skrev:FX Ranchero som exempel för då räknas den inte som semiauto fast du har magasin och faller därmed under 10J regeln istället för 3J.

Magasin eller inte har inte med saken att göra. De flesta Umarex, Röhm Twinmaster m.fl. är INTE halvauto.

Min Drozd är äkta full auto, ett magasin per knapptryckning om man vill. :mrgreen:

ZaphodB skrev:(3J går iofs att skjuta med men det är inte i närheten av lika kul som med 10J).

Tveksamt om 7 J gör så stor skillnad, 1350 j däremot..... :smt021

Bild

Re: Anslagsenergi luftpistoler.

InläggPostat: 19 apr 2009, 13:21
av ZaphodB
mikebike skrev:
ZaphodB skrev:FX Ranchero som exempel för då räknas den inte som semiauto fast du har magasin och faller därmed under 10J regeln istället för 3J.

Magasin eller inte har inte med saken att göra. De flesta Umarex, Röhm Twinmaster m.fl. är INTE halvauto.

Min Drozd är äkta full auto, ett magasin per knapptryckning om man vill. :mrgreen:

ZaphodB skrev:(3J går iofs att skjuta med men det är inte i närheten av lika kul som med 10J).

Tveksamt om 7 J gör så stor skillnad, 1350 j däremot..... :smt021

Sant, men för vad det kostar dig att bränna av ett magasin med den där revolvern kan man plinka hela kvällen med ett luftvapen.

De flesta Umarex ligger nog runt 3J och den Röhm som ligger över och är semiauto är nog licens, däremot finns en modell som ligger på 3J som heter Röhm Twinmaster Trainer.

Och de vapen som inte kräver någon typ av mantelrörelse eller liknande faller under 3J regeln (semiauto och auto), vet det för vi har ett PCP vapen på klubben som är magasin på som INTE kräver nåt mer än att man trycker av igen för att skjuta nästa skott, kräver licens trots att det inte är mer än 10J, medans ex. Rancheron (i 10J version) som kräver att man aktivt drar i omladdningshandtaget inte kräver licens trots att den också har magasin. Den går under 10J regeln för att den kräver att skytten gör något mer än bara trycka av innan han/hon kan skjuta nästa skott.

Det tror jag de flesta Drozd:ar är precis som många FX vapen är nog inte helt original men de flesta skriver inte om det öppet på ett forum. Precis som du skriver så är inte alltid det som står i den tjocka boken och verkligheten samma sak men hade jag licens på krutvapen skulle jag inte skylta med att jag har en fullauto Drozd öppet.

Bara ett vänligt tips i all välmening...... :-) Nu fick väl du in din på den tiden det stod 3J i alla manualerna som det enligt rykte gjorde i början så då har du ju papper på att den är OK.....

Mvh, ZaphodB

Re: Anslagsenergi luftpistoler.

InläggPostat: 19 apr 2009, 16:50
av mikebike
ZaphodB skrev:Och de vapen som inte kräver någon typ av mantelrörelse eller liknande faller under 3J regeln (semiauto och auto), vet det för vi har ett PCP vapen på klubben som är magasin på som INTE kräver nåt mer än att man trycker av igen för att skjuta nästa skott, kräver licens trots att det inte är mer än 10J

Vad är det för bössa?
Fungerar den ungefär som en Umarex-pistol, d.v.s. som en D/A-revolver så är den INTE semi-auto.
För att räknas som halv-auto måste vapnet själv ladda om (och rimligen även spänna hammaren).
De svenska reglerna anger samma energí-max för halv- och fullauto och för mig är en halvauto något som "lätt" kan göras om till fullauto, något som naturligtvis inte går på en D/A revolver.

ZaphodB skrev:De flesta Umarex ligger nog runt 3J och den Röhm som ligger över och är semiauto är nog licens, däremot finns en modell som ligger på 3J som heter Röhm Twinmaster Trainer.

Jag har en Twinmaster och den är en revolver precis som de flesta Umarex, det är alltså OK att trimma den.
Vad är det för Röhm som kräver licens?
Förresten finns det ju en "gevärsversion" av Twinmaster som heter Desperado För att följa länken så måste du registera dig.

Den är på 7,5 J (max i Tyskland för gevär).
Helt OK även i Sverige eftersom den inte heller är halvauto.


Att Umarex, twinmaster m.fl. ligger på knappt 3J har naturligtvis ingenting med den svenska (unika) bestämmelsen om max 3J för halvauto att göra. Antingen är 3J ganska lagom av konstruktionstekniska skäl eller så finns det en generell 3J gräns för luftpistoler på någon annan, större, marknad. (Tyskland?)

Re: Anslagsenergi luftpistoler.

InläggPostat: 19 apr 2009, 17:16
av ZaphodB
mikebike skrev:Vad är det för bössa?
Fungerar den ungefär som en Umarex-pistol, d.v.s. som en D/A-revolver så är den INTE semi-auto.
För att räknas som halv-auto måste vapnet själv ladda om (och rimligen även spänna hammaren).
De svenska reglerna anger samma energí-max för halv- och fullauto och för mig är en halvauto något som "lätt" kan göras om till fullauto, något som naturligtvis inte går på en D/A revolver.

ZaphodB skrev:De flesta Umarex ligger nog runt 3J och den Röhm som ligger över och är semiauto är nog licens, däremot finns en modell som ligger på 3J som heter Röhm Twinmaster Trainer.

Jag har en Twinmaster och den är en revolver precis som de flesta Umarex, det är alltså OK att trimma den.
Vad är det för Röhm som kräver licens?
Förresten finns det ju en "gevärsversion" av Twinmaster som heter Desperado För att följa länken så måste du registera dig.

Den är på 7,5 J (max i Tyskland för gevär).
Helt OK även i Sverige eftersom den inte heller är halvauto.


Att Umarex, twinmaster m.fl. ligger på knappt 3J har naturligtvis ingenting med den svenska (unika) bestämmelsen om max 3J för halvauto att göra. Antingen är 3J ganska lagom av konstruktionstekniska skäl eller så finns det en generell 3J gräns för luftpistoler på någon annan, större, marknad. (Tyskland?)


Kanske för att många 3J vapen även drivs av CO2 och då vill man ha ut många skott per CO2 patron?

Ska kolla närmare på den eller fråga tränaren i klubben men den hade inget revolverliknande magasin som ex. Rancheron utan som en stav med hål i som man matade in diabolerna i och sen typ en kuggstång på övre delen för att mata fram ett nytt skott efter avfyrning automatiskt, och det var ett PCP vapen och om minnet inte sviker var det en Röhm, men jag *kan* minnas fel, ingen är felfri och jag heter inte ingen :-) Magasinet stoppades i i sidled från vänstersidan.

Jo jag känner också till det där med halvauto regeln och därför föredrar man dem framför semiauto och auto för att slippa licens eller kraftigt nedstrypta vapen. Samma sak som med bilar man vill ha lite mer drag i sakerna helst och allra helst utan att kliva över linjen som säger vad man får/inte får.

Som med min sommarbil, original 245 hk, vad som är verklighet tänker jag inte skriva på forumet men jag kan säga så mycket som 5.7L V8 + kompressor @ 0.7 bar bland annat och 1.6 rullvippor... Poäng? Många saker blir roligare av lite tuning och i bilfallet så är det ganska riskfritt om man vet vad man gör och gör det snyggt så inte SBP blir sura. (Undras hur lång tid det tar tills vi får ett nytt organ, SVP - Svensk Vapen Provning som ska krona alla vapen som finns ute i landet? :-) :-)). :smt037

Mvh, ZaphodB