Behöver hjälp med demontering.

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Behöver hjälp med demontering.

Inläggav Bengtsson 01 jul 2009, 20:33

Jag har införskaffat en maccarifjäder till min HW45:a (ska ju minska rekylen för bättre träffbild har jag läst här lite överallt på nätet) och skulle gärna vilja montera den, men jag har ingen som helst susning om var/hur jag ska börja med demonteringen av vapnet.
Jag hittade ett dokument som nån har skrivit där han steg för steg förklarar hur han gjorde när han demonterade sin HW45:a, men eftersom den är på engelska så är det mycket jag inte förstår, jag kan ju inte vapendelarnas namn på svenska ens :oops: , nybörjare som jag är.
Det skulle uppskattas oerhört mycket om de finns nån vänlig själ med ork och lust att översätta texten åt mig (finns kanske fler med samma prob. som har hjälp av det).

Dokumentet på engelska:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________
HW45 (AKA P-1) DISASSEMBLY

You will need pin punches, plastic hammer, 2mm and 2.5mm hex wrenches, a paper clip, rags, proper lubes.
1/ Remove grip panels.
2/ Loosen the 2mm hex screw that is located under the muzzle.
3/ Put a paper clip through the interrupter hole. This is the hole you will see in the pin that pops through into the lower cavity in the grip. You will only see the end of a set screw and this pin sticking into the lower grip cavity. Put the paper clip through the hole and leave it so the pin will not move upon disassembly/reassembly of pistol. The upper frame must be closed (latched shut) to get the pin into position and see the small hole.
4/ Open pistol by pulling hammer back. Don't cock it!
5/ Push out pin that secures muzzle end of upper frame. It is located below front sight.
6/ Invert pistol. Separate barrel group (upper frame) from action. The two cocking arms require some fiddling to release from their slots. They come out through the enlarged opening at the rear of slots.
7/ Loosen 2.5mm hex screw located under the front of pistol. It has a large head. This screw holds the front of cylinder in place.
8/ Drift out large pin located below rear sight on side of frame. There are three pins located there. The large one is the one we want to remove. It secures the rear of the cylinder.
9/ Pull back hammer to pop compression chamber up from it's seat.
10/ Remove 2.5mm screw which you previously loosened. It may help to tap screw head lightly to free the cylinder if cylinder is stuck. Use synthetic hammer.
11/ Remove compression cylinder from pistol.
12/ Some people use a small bar clamp to do this next step. Apply pressure to mainspring and drift out pin at end of cylinder (muzzle end). Decompress mainspring.

A small Quick-Grip adjustable bar clamp is what the Airgun Letter author uses for the P-1 (aka HW45) spring compressor. He used a Vise-Grip brand 12"(300mm) model (part 00512). One of the soft end pads on the clamp should be notched to receive the mainspring cylinder projection. A 5" piece of vinyl tubing (1-1.25"D) can be used as a sleeve to slide along the mainspring as it decompresses to give added resistance to side pressure for safety reasons.

That's as far as my instructions go.  If you want to remove the piston you need to be careful not to damage the seal on the inside edges of the cocking slots. If you plan on replacing the seal then you have no worry with removal.
When re-installing the piston it might be wise to use shims to get the piston seal passed the sharp cocking slots. Make sure there are no burrs on the inside of the slots (remove burrs). On similar situations I have used cut pieces of disposable aluminum pie plates to slide seals passed sharp edges.

Clean off the factory lubes from the cylinder, piston and mainspring. Over lubing the HW45 will slow it down. Don't use heavy spring tar or mainspring dampening compound if you want top velocity. Most tuners will apply a thin coat of moly to the outer perimeter of the seal and a 1" band behind the seal and at the piston skirt. All pivot points should also be moly coated as well as the ends of the cocking arms (feet). A very thin coat on the spring guide and spring is also done.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________

M.v.h. Bengtsson
Bengtsson

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Behöver hjälp med demontering.

Inläggav Daniel 01 jul 2009, 20:40

vet inte om detta kan vara till hjälp men översatte texten med
För att följa länken så måste du registera dig.

(AKA P-1) DISASSEMBLY HW45

ska du behov klämmer fast stansar, plast- bultar, 2mm, och den 2.5mm hexen rycker häftig, ett gem, trasor, riktiga lubes.
1/ Ta bort fattandepaneler.
2/ Lossa 2mmna som hexen skruvar, som lokaliseras under tysta ned.
3/ Sätt ett gem till och med strömbrytare spela golfboll i hål. Denna är spela golfboll i hål som du ska ser i klämma fast som var den pop igenom in i det lägre hålet i fattandet. Du ska ser endast avsluta av en korrigeringsskruv och denna klämma fast att klibba in i det lägre fattandehålet. Sätt gemet till och med spela golfboll i hål och lämna det så den klämma fast ska inte flyttningen på disassembly/återmontering av pistolen. Upperen inramar måste stänga sig (låst stängt) för att få klämma fast in i placerar och ser det litet spela golfboll i hål.
4/ Den öppna pistolen, genom att dra, bultar tillbaka. Resa upp inte det!
5/ Pushen ut klämmer fast som säkrar tystar ned avslutar av upper inramar. Det är lokaliserat nedanfört beklär sikt.
6/ Invert pistol. Separat trummagrupp (upperen inramar), från handling. Tvåna som reser upp, beväpnar kräver något fiffel att frigöra från deras springor. De kommer ut till och med den förstorade öppningen på baksidaen av springor.
7/ Lossa 2.5mm som hexen skruvar lokaliserat under bekläda av pistolen. Det har ett stort huvud. Detta skruvar håll som bekläda av cylindern förlägger in.
8/ Stor driva ut klämmer fast lokaliserad nedanför bakre sikt på sida av inramar. Det finns tre ben som där lokaliseras. Den stora är den som vi önskar att ta bort. Det säkrar baksidaen av cylindern.
9/ Handtagbaksida bultar för att poppa kompressionskammaren upp från den är placerar.
10/ Ta bort 2.5mm skruvar som du lossade föregående. Det kan hjälpa till klapp skruvar huvudet lätt för att frigöra cylindern, om cylindern klibbas. Brukssyntetmaterialet bultar.
11/ Ta bort kompressionscylindern från pistol.
12/ Något folk använder ett litet bommar för klämmer fast för att göra detta nästa kliver. Applicera pressar till mainspring, och driva ut klämmer fast på avslutar av cylindern (tysta ned avslutar). Decompress mainspring.

Ett litet Ömt ställe-Griper justerbart bommar för klämmer fast är vad luftvapen märker författare som bruk för Pen-1 (akaen HW45) fjädrar kompressorn. Han använde Skruvstäd-Griper brännmärker 12 " (300mm) modellerar (del 00512). En av det mjukt avslutar vadderar på klämma fast bör göra hack i för att motta den mainspring cylinderprojektionen. 5 " lappar av vinylrör (1-1.25 " D) kan användas som en muff att glida längs mainspringen, som den decompresses för att ge ökat motstånd till sidan pressar för säkerhet resonerar.

Det är så avlägsen, som min anvisningar går. Om du önskar att ta bort pistongen, behöver du att vara försiktig att inte skada försegla på insidan kantar av de resa upp springorna. Om du planerar på utbytning av försegla därefter, har du inget bekymmer med borttagning.
Var klok att använda fyllnader för att få pistongen förseglar passerade kor som reser upp springor, när det installera om pistongen det kan. Se till att det finns inget skorrar på insidan av springorna (ta bort skorrar). På liknande lägen har jag använt snittet lappar av den disponibla aluminum pien pläterar för att glida förseglar passerad kor kantar.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Behöver hjälp med demontering.

Inläggav Bengtsson 01 jul 2009, 21:02

Hahaha :smt016 . Jag orkade bara läsa hälften, sedan kroknade jag av skratt. En hel del golfbollar var det också, haha.
Jo jag har själv en sån sida där man kan översätta hela meningar, men ofta blir det väldigt konstigt, då förstår jag det nog bättre på engelska.
Tack för visat intresse iaf Daniel :) .

M.v.h. Bengtsson
Bengtsson

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Återgå till Luftpistoler