Gamo Whisper X, avtryckare och fjäder

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Gamo Whisper X, avtryckare och fjäder

Inläggav 12degrees 11 maj 2009, 10:43

Jag kom över en Whisper X billigt o bra.
är nybörjare på luftvapen o har inte haft vapnet så lång tid, så jag har några funderingar.
kan man ställain avtryckaren på en sådan, tycker att den tar för djupt/ att man får trycka in avtryckaren för långt innan den avfyrar.
och frågan med reservdelar, min bössa är licensfri, och som jag förstår så är den nertrimmad till licensfri, som jag förstår betyder det att man har kapat fjädern för att hamna under gränsen, rätt? en gamo-orginalfjäder från tex luftvapen.se, är det då en 10jouls fjäder eller måste man kapa den och kronografskjuta efter ett sådant byte?

är det andra Gamo Whisper X skyttar som har andra tipps, trix eller "bra att veta" så skriv gärna
nybörjare på luftvapen, dock professionell skytt :smt037
Användarvisningsbild
12degrees

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Gamo Whisper X

Re: Gamo Whisper X, avtryckare och fjäder

Inläggav Daniel 11 maj 2009, 15:33

kan man ställain avtryckaren på en sådan, tycker att den tar för djupt/ att man får trycka in avtryckaren för långt innan den avfyrar

oftast ser man om man kan ställa in avtryckaren på två skruvar om du tittar underifron på avtryckaren! finns det två skruvar där så kan du justera avtryckaren!

angående fjädern så är det väl enklast att fråga den du köper av hur många joule den avger! det är inte olagligt att köpa fjäder oavsett kraft! men så fort du monterar in den i bössan så blir den bössan licenspliktigt!
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav öberg 11 maj 2009, 16:11

Rätta mig om jag har fel men Gamo brukar inte ha justerbar avtryckare!
Det brukar bli till o slipa in trycket på dom.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav 12degrees 11 maj 2009, 16:38

tack för snabba svar,
ja, det finns en 9,5j och en 23j variant av whispern såg jag just på gamos hemsida, så "orginalfjäder" är ju då säkert det ena eller andra, får fråga om jag köper nytt.

det stod även på deras hemsida att det var två stegs avtryckare och att man bara kunde justera andra steget, men det stod inget som gjorde att jag förstod riktigt vad det innebar, kanske ni vet? "men slipa in trycket" hur gör man det i så fall, någon som vet om det finns det en guid på forumet, länka gärna i så fall.
Användarvisningsbild
12degrees

Inläggav öberg 11 maj 2009, 16:46

Dom menar att du inte kan ställa längden på förtrycket, innan du kommit fram till tryckpunkten. Men att du kan ställa hur hård tryckpunkt du vill ha!
Med "slipa" in trycket menas att man polerar glidytorna i trycket så det inte finn några ojämnheter eller grader. Dock skall man nog helst inte göra det som helt novis då det kan bli farligt. Tar man för mycket kan skottet gå utan att man vill det ocv.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav 12degrees 12 maj 2009, 06:02

det var som fan. ja, förtrycket glider lika fint som ett ny oljat SKF-lager, och tryckpunkten har jag inte heller några invändningar mot, det var bara det att förtrycket var får långt, om det är någon som känner att de har samma problem så kan ni höra av er on några månader, jag ska nog hitta en lösning på problemet. :)

det finns ju iofs en tjans att jag kanske vänjer mig med avtryckaren på whispern, med tiden, bara det att jag är van vid andra typer av vapen och avtryckare.

tack igen :)
Användarvisningsbild
12degrees

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |