Adapter från 12g till 88g

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Adapter från 12g till 88g

Inläggav Dasbot 16 feb 2023, 11:57

Hej.
Har kollat och det finns väl ingen direkt över disk och så är det ju beroende på typ av vapen. Men man borde ju kunna byta ordinarie 12g anslutningen och montera en 88g anslutning. Krävs en del modifikation men allt går. tänkte prova med en Venturi tank.
Är det någon som har erfarenhet eller kunskap och får man så mycket mer tryck än en 88g co2 ?
Dasbot

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Adapter från 12g till 88g

Inläggav underljudsförbud 16 feb 2023, 15:26

vilket vapen gäller modden

, nej du får samma tryck med större co2 tank , men du får så klart ut mer stabila skott om du ökar mängden co2 i systemet :)
underljudsförbud

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Inläggav Dasbot 16 feb 2023, 20:07

Inget specifict än men ett Gevär, lite off med en 88g under kolven på en Pistol.
Tänkte på ett Crosmann jag inkandlade för typ 20 år sedan 5,5 och med en 88g bak. Om man kan hitta en beg / och helst def så borde man kunna använda delarna.
När det gäller Vetnturi´s behållare på 3000psi och dom marknadsför med Venturi effekten: För att följa länken så måste du registera dig.

Vad tror ni stämmer det att man har mer tryck i sådan än co2 ?
Dasbot

Inläggav Luftpangarn 17 feb 2023, 09:38

@Dasbot
Det är väldigt rörigt vad du skriver, och jag tror också du missförstått en del.

Som underljudsförbud påpekar, lämnar CO2 i alltid samma tryck, oavsett tanken/patronens storlek, så länge det finns någon flytande CO2 kvar i behållaren. Det är samma tryck i en stor "sodastream" 425g patron, som i en 88g eller 12g CO2 kapsel.

Trycket förändras först när patronen nästan är tom, dvs det finns bara gasformig CO2 kvar i behållaren. Då börjar tanken bete sig som en trycktank för andra gasformiga fyllningar, som tex luft. Bara det att man "börjar" från ganska lågt tryck, sådär 55bar. Och det blir inte stor mängd komprimerad gas vid så lågt tryck, så för varje skott på slutet dalar trycket mycket snabbt. (Då spelar det litet större roll hur stor gaspatronen/tanken är, men det är mest en teoretisk historia, pga man börjat med så lågt tryck.)

I en PCP tryckbehållare ser man till att fylla med mycket mer gasformig luft, till ett mycket högre tryck från början, så vid det höga trycket kan man plocka ut ett anständigt antal skvättar luft för skott, innan trycket börjar sjunka snabbt för varje skott. Observera dock, att PCP tankar alltid har mycket större minimivolym än CO2 tankar, för att det skall funka så här.

Det här är förklaringen till att pistol- och revolverrepliker alltid drivs med små 12g CO2. Motsvarande storlek på patron, trots att man fyller den till 100bar med luft, ger bara 15-20 skott. (Man kan ju leka med tanken på att man skulle fylla något slags patron med flytande luft, men det skulle möta en sjukt massa problem. :-) )

Moderna PCP vapen har dock en tryckregulator, som hela tiden ransonerar ner luftmängd/tryck, så att man skall få samma energi för varje skott. Händelsevis tar man ner trycket till ungefär samma tryck som CO2 levererar, dvs någonstans 55-65bar. (Åtminstone vid normala effektnivåer, upp till sådär 20J med 5,5mm kaliber och lång pipa.)

Paintball vapen (åtminstone vissa?) kan drivas med antingen CO2 eller tryckluft/PCP, därför att lufttankarna förses med tryckregulator. Ställer du in den på 800psi/55bar, kan du koppla den till ett CO2 vapen. Fördelarna är att dessa paintball lufttankar dels är stora, dels kan fyllas till mycket högt tryck, så då kan man få ut väldigt många skott med jämn effekt.

En del kopplar en sådan paintball lufttanktank med slang till ett CO2 vapen. Eller en stor CO2 tank. För det finns det adaptrar att köpa.

Vad är det egentligen du vill uppnå? Öka effekten på ett visst vapen? Då skall du veta att piplängd och kaliber ger en övre teoretisk gräns för vilken effekt man kan alls kan få ut, hur man än bär sig åt med tankar, ventil- och hammarfjädrar. Om resten av vapnet passar för det, kan man förstås höja gastrycket. (Ytterst levererar förstås krutgas högst tryck...)

Det fysikaliska fenomen som kallas "venturieffekten" efter fysikern Giovanni Battista Venturi, som beskrev sambanden, diskuteras aldrig i sammanhang kring luftvapen. "Air Venturi" används dock som företagsnamn/varumärke. (Inte vet jag, kanske är det en nutida släkting som driver företaget? Eller kanske Venturi inte är ett så ovanligt italienskt efternamn?) "Air Venturi" tillverkar tex denna "remote" slangkoppling För att följa länken så måste du registera dig.

(Det finns en massa andra varianter och kombinationer.)
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Dasbot (17 feb 2023, 11:44)

Inläggav Dasbot 17 feb 2023, 11:41

Många tack. Jo jag är rörig och att jag hade glömt att co2 är flytande. När jag är hyfsat kunnig Vetenskapsman. Men hårddisken börjar väl bli full.

Ligger en annons på blocket en 4,5 helautomat med en Venturi tank på 3000psi
men det blev nog inte vad han förväntat sig i prestanda, eller vad tror man?

Cal och vikt är ju viktigt om man ökar Enegin, när en liten 4,5 kula kommer över Mach1 så får den en väldigt rolig bana, eller tvärt om hur man tycker.
Dasbot

Inläggav underljudsförbud 17 feb 2023, 12:52

när farten går över till överljud , så börjar många kulor och diaboler bete sej riktigt knepigt även under optimala förhållanden , så att bara öka farten i ett luftvapen brukar ej vara optimalt på något sätt om du inte samtidigt ökar kulvikten och väljer kulform som klarar överljud och stabila kulbanor

läs på lite om bigbore bössor och varför de använder de kulvikter de ändå måste använda , för att träffa där de siktar

tex , en cal 4,5 bössa som blåser i väg en medeltung diabol i 415 meter , sek

lär du inte träffa mycket med på längre avstånd

så , maximal fart är inte alltid bäst :wink:
underljudsförbud

Inläggav Dasbot 17 feb 2023, 17:10

Nä prescis det har jag märkt, så 6,35 är att föredra eller 5,5 med Knockout kulor ca 1,5 g om jag minns rätt.
Dasbot

Inläggav Dasbot 18 feb 2023, 14:47

Har någon lagt märke till Biltenmas kvalitet´s produkter :)

Seriöst 16g co2 och massa tillbehör / adaptrar, regulatorer för Cyckel pumpning.

Kanske något man kan använda! Skall åka och kolla i alla fall. och bra priser för sån kvalitet :)

Och nu har jag lärt mig hur man använder :arrow:
Dasbot

Inläggav börne 18 feb 2023, 16:03

Dasbot skrev:Kanske något man kan använda!

Dom är större så lär ju inte passa, vad jag vet finns väl inga co2 vapen med 16 grams patroner, men kan såklart missat detta.

Både större diameter & är längre än dom på 12 gram.
Bild
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav underljudsförbud 18 feb 2023, 20:50

börne skrev:
Dasbot skrev:Kanske något man kan använda!

Dom är större så lär ju inte passa, vad jag vet finns väl inga co2 vapen med 16 grams patroner, men kan såklart missat detta.

Både större diameter & är längre än dom på 12 gram.
Bild

bara att svarva ner de :-)

:lol:
underljudsförbud

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |