Fantastiskt kul med folk som tänker och vågar åsikta sig.
Tack Herrar Micke, Larsson och Golle.
Hobbex anno 1975! Pfffff,,,,, det var tider det!
Faen va cooooolt. Diana Mod/35, dessutom EXTRA PÅKOSTAD, för det perspektivlösa priset av 396 riksdaler.
Jodå, avtrycket fungerar helt ok, men hur det fungerade för 35 bast sedan har jag inte den blekaste om.
Har dessutom aldrig testat något i stil med HW, eller annat nytt fjäder/
pcp järn.
Då var det bara världens bästa bössa, som kunde pricka plåtburkar på säkert 30m avstånd, och göra hål i träbitar, böcker å alltmöjligt.
Fatta hur långt 30m är när man är 10år. Minst 100m.
Pistång, transferhål. Bra ord Herr Larsson. Tackar ödmjukast. Förstod att "tjofräs" inte riktigt var epitetet, men alla är vi barn i början.
Då är det bra att ha bra lärare.
En ordlista här på forumet vore inte så dumt. Undrar tex vad plinking, diesla mm, kan ha för betydelse.
Har för mig att jag har läst något ifrån Svenska FjäderFabriken att en fjäder inte mår bra av att komprimeras helt, och att den tappar torsionsförmåga när den komprimeras över sitt maxarbetsområde, pga utmattning i materialet. Elementärt.
Jag har honat och polerat tryckcylindern, ja hela "röret", hmmm,,, undrar vad det heter egentligen, som pistongen och tryckfjädern löper i.
Det var lite repigt, efter framför allt pistongens rörelse med den gamla utslitna tryckcylinderpackningen. Pistongen har dessutom kletat av sig lite material, så jag får ge den en omgång utvändigt också. Ska ge pistongen en dubbel axiallagring i fram och bakkant av någon halkig plast. Ska brotcha ur transferhålet 0,2mm, eller tills det blir slätt, runda in och urlopp, ca r0,1på pipsidan och större på cylindersidan och högglanspolera.
Kan knappast bli sämre.
Tänkte inte på det

ang, kraftens läge vid uppspänd fjäder, rörelseenergi och kulans placering i pipan.
Kan bara skratta lite åt mig själv. Det är väl det som gör att vi överlever, det plus massa coola hobbies.
Bilder kommer framöver.
Tack igen mina herrar.
Någon annan som har något tänkvärt att dela av sig med?
Mvh. SnyggOla.