Sida 1 av 2
trimma Gamo cf 20

Postat:
09 jul 2008, 21:31
av fjäderrookie
Har frågat på annan tråd utan framgång, frågar igen på rätt tråd, jag har köpt ett nytt Gamo cf 20 och undrar om man kan på ett enkelt sätt få lite mer fart i det utan att försvaga eller förkorta livslängden på bössan, hur gör man, var köpar man rätt grejor?
MVH
Fjäderrookie

Postat:
09 jul 2008, 21:38
av ogster
Har för mig det finns ett olämpligt hål i pistongen som gör bössan slö...


Postat:
09 jul 2008, 22:10
av Johnny FX
bästa sättet att trimma en gamo är att byta ut samtliga delar mot HW-delar

Postat:
09 jul 2008, 22:32
av fjäderrookie
Ok, det pratas om hål i pistongen, och byta ut samtliga delar till HW, skulle vara mycket tacksam om ni kunde vara mer precisa, ni pratar med en nybörjare. Hur gör man? förkortas livslängden på bössan? får det andra följder?vad kostar det?
Tacksam för svar.

Postat:
09 jul 2008, 22:50
av öberg
Mitt i pistongen, framme vid packningen finns ett hål. Om man råkar få en svetsloppa där så går ingen luft bakåt utan allt går framåt.
Ang delar så prata med Progunner eller Hurricane!
Ps läs här först bara!
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=1087

Postat:
10 jul 2008, 08:23
av Johnny FX
den är väl strypt med klenare fjäder oxå.

Postat:
10 jul 2008, 10:18
av fjäderrookie
Är bössan gjord för att hålla "ostrypt", andra regler utomlands antar jag, och då med både starkare fjäder och
pistong utan hål?
Är det svårt att ta isär bössan för att få loss pistongen? Hur gör man? Kanske enklare att byta fjäder mot en lite starkare och behålla hålet i pistongen, vad anser ni som kan?

Postat:
10 jul 2008, 12:01
av MrBlarren
Sök på Internet så hittar du säkert någon guide hur du tar isär sätter ihop bössan igen,finns säkert bra tips hur du kan få den lite mer välskjutande har för mig jag läst någonstans att CF20 twangar rätt mycket

Postat:
10 jul 2008, 15:20
av Patrick
Peter "Lokes" har ju en sida som han gjort en tuning av CF-20.
För att följa länken så måste du registera dig.
Det kanske står något kul om twangreducering där.
//Patrick

Postat:
10 jul 2008, 16:27
av marhol
Hej fjäderrookie!
Jag har åxo en CF-20 som jag köpte begagnad här om dan.
Tycker nog att det är ganska bra fart i bössan men den kunde ju med fördel gå lite tystare. Det är precis som MrBlarren säger att den twangar rätt mycket. Jag läste på lokes hemsida hur han hade gjort och ska nog försöka göra något liknande med mitt CF-20.
Men först ska jag "träna" på mitt El Gamo Expo.
Lägg gärna ut länkar om du hittar några bra tips!

Postat:
10 jul 2008, 23:55
av fjäderrookie
Mycket intressant med "Lokes" jobb på sin cf 20, har nu fattat begreppet twangar och det är precis vad min gör, har grymt svårt att samla träffbilden, kanske beror det på twanget.
Det såg inte helt lätt ut att svetsa igen hålet i pistongen om man inte har en mindre verkstad i garaget och ska göra ett lika bra jobb som "Loke" gjort, men hans bössa blev ju precis så som jag skulle vilja att min gick. Vi får se hur jag går vidare, kanske hittar någon som är duktig och är villig att göra jobbet mot ersättning, jag har varken kunnandet eller utrustningen. "Loke" kanske?

Postat:
13 jul 2008, 22:10
av Commando2008
Ja, kolla med Lokes. Han kanske kan hjälpa dig.
Plockade just isär min CF20 och diskuterade med Lokes. Den var inte helt lik de som han tidigare har rivit i. Min har faktiskt en främre guide/pistongvikt och Inget hål i pistongen (å detta original)...
Ska köpa ny fjäder till veckan och div packningar. Återförsäljaren frågade om det var en nyare eller gammal modell. Någon som vet vad som skiljer? Nr är 2012287.
Titta på det icke befintliga hålet och hur sned fjädern är. Faktum är att guiderna passar riktigt bra i fjädern. Däremot så har den främre guiden ca 2mm för liten diameter för att ha en vettig passform i pistongen... Twangar å skräller hiskeligt men med god kraft

Kan bara bli bättre
För att följa länken så måste du registera dig.
Ps. Upptäckte att pistongen hade en utpressning i mynningen och att pistongvikten inte felade i diameter som jag först trodde...

Postat:
14 jul 2008, 14:10
av Nisse
Commando2008 skrev:Ja, kolla med Lokes. Han kanske kan hjälpa dig.
Plockade just isär min CF20 och diskuterade med Lokes. Den var inte helt lik de som han tidigare har rivit i. Min har faktiskt en främre guide/pistongvikt och Inget hål i pistongen (å detta original)...
Ska köpa ny fjäder till veckan och div packningar. Återförsäljaren frågade om det var en nyare eller gammal modell. Någon som vet vad som skiljer? Nr är 2012287.
Titta på det icke befintliga hålet och hur sned fjädern är. Faktum är att guiderna passar riktigt bra i fjädern. Däremot så har den främre guiden ca 2mm för liten diameter för att ha en vettig passform i pistongen... Twangar å skräller hiskeligt men med god kraft

Kan bara bli bättre
För att följa länken så måste du registera dig.Ps. Upptäckte att pistongen hade en utpressning i mynningen och att pistongvikten inte felade i diameter som jag först trodde...
Skulle tro att din precis som min är en pre -92a

Postat:
14 jul 2008, 19:37
av fjäderrookie
Bössan påväg med Posten till "Loke" för översyn. Återkommer med resultat när den kommer hem igen. Hoppas han vet vad han håller på med. Jag skulle vara väldigt nöjd om träffbilden håller ihop och om den gick lite hårdare.
På återhörande.

Postat:
14 jul 2008, 20:47
av marhol
Vad tar han för en översyn på bössan?

Postat:
14 jul 2008, 21:57
av Commando2008
Ja, jag tror att det är pre-92 då en åf berättade att Gamos generalagent plockar ut pistongvikt och borrarhål i pistongen...
Loke verkar absolut vet vad han pysslar med. Det är säkert svårt att lova något men bra mycket bättre lär det bli...
I natt ska det i nya packningar i min bössa samt en Titan XS fjäder för CF30. CF20 var inte md på "fitting list" på baksidan av förpackningen och den här för CF30 verkar lämpligast...
För att följa länken så måste du registera dig.

Postat:
14 jul 2008, 22:05
av marhol
Hej Commando2008!
Har du lust att ta lite mått på pistongvikten innan du monterar?
Det kan vara bra att ha lite mått att gå efter när jag ska fixa till mitt cf-20.

Postat:
14 jul 2008, 22:22
av Commando2008
Här kommer mått på original pistongvikt:
För att följa länken så måste du registera dig.
Snabb jag är va?
Tyvärr har jag ingen adekvat våg...

Postat:
14 jul 2008, 22:37
av marhol
Kors!! Det var snabba ryck!!
Det är ju som en riktig ritning
Om jag svarvar en i stål så blir nog vikten ganska snarlik.
Det är väll inget hål borrat igenom vikten?
Tackar ödmjukast!

Postat:
14 jul 2008, 23:27
av Commando2008
Å ändå hann jag ut till uthuset för att hämta skjutmått, riva bössan, torka bort fett, ta kort osv...
Nu är jag färdig. Packningar bytta, Hurricanes fett på fjädern, nya fjädern monterad och provskjutit ett skott ut i natten

CF30-fjädern passade alltså. Den var ca 7cm längre och hade en tightare passning på guiderna. Ett helt annat sound i bössan, vibrationerna försvann (nästan) och förhoppningsvis större delen av twanget... Ska bli intressant i att se hur den skjuter i morgon...
Ja, pistongvikten är solid. Loke viktar sina till 45gram men jag tippar på att denna faktiskt är lite tyngre.

Postat:
14 jul 2008, 23:58
av marhol
HE HE HE Galning...
Glöm inte att berätta hur det blev när du har provskjutit.
Väntar med spänning på resultat

Postat:
16 jul 2008, 19:50
av marhol
Väntar fortfarande på resultat
Hur blev det med det där andra, du vet?

Postat:
16 jul 2008, 21:55
av Commando2008
Grr, jag har problem med att få mina nyinköpta kikarsikten att sitta fast. Både på Gamo:t & Hatsan:en. Dessutom så har det hänt något med länkaget till uppspänningen på Gamo:t. "Knäleden" skaver mot undersidan av cylindern så att det blir djupa spår i godset och det blir en massa metalfilspån i stocken... Det beror inte heller på att den nya fjädern är kraftigare. Måste hitta en lösning på detta.
När siktet väl sitter still så lyckas jag ibland att få in 3 skott inom 15mm på 20m avstånd... Riktigt OK bössa nu med fin kraft.

Postat:
16 jul 2008, 22:09
av marhol
Dedär med uppspänningen låter inte bra.


Postat:
28 jul 2008, 17:01
av Commando2008
Så här ser problemet ut.
För att följa länken så måste du registera dig.
Siffor på bilden:
1. Stödrullar som löper mot en kant i framstocken. Kraften går dock i fel riktning, dvs in mot cylindern istället.
2. Den del som liggaer an mot cylindern och skaver.
3. Urtag?
Någon som har ett Gamo med underspännare som kan kolla om det fattas en del vid punkt 3 på bilden. Undrar varför dcet är ett urtag där? Ungefär som om det skulle sitta något mtrl där... Nån idé om lösning?
Ps. Tror jag lägger detta som egen tråd oxå...