Sida 1 av 1
490 mm Tub med pipstabilisator på en Cutlas Composit!

Postat:
15 jul 2008, 12:10
av Piledriver
Hej!
Går det att montera en 490mm:s tank (tank+förlängare) med pipstabilisator på en Cutlas med compositstock och fortfarande ha tillräckligt med utstickande gängor kvar att montera tex. en kompensator på? (500x14 mm:s pipa)
Eller måste man korta tubförlängaren ett antal mm?
Besvarad: JA, utan att kapa någonting alls! (-Tack och bock)
Ha De!

Postat:
15 jul 2008, 15:50
av ogster
Menar du att du ska ha en tubförlängare på en standardtub samt en 500mm pipa?
I sånnafall så lär du inte få några utstickande gängor kvar!

Postat:
15 jul 2008, 16:04
av Piledriver
Jag fick svaret att med 390mm tub och 100mm förlängare skall det
fungera med en pipstabilisator.
Med pipa menade jag cutlasen's pipa 500mm = Ej karbin pipa.
Jag vet nu inte om det var en pip stabb för 14mm eller 16 mm:s pipa.
Någon som testat?
Ha De!

Postat:
15 jul 2008, 16:22
av ogster
Jag kör med en karbintub samt förlängare å 500mm pipa å inte ens jag kan ha pipstabb!
Sen om du tittar på din bössa så syns det ganska väl att det inte kommer fungera.
Din pipa är 500mm å börjar vid magasinet, din tub börjar 70mm ifrån pipan å kommer mäta 490mm utan pipstabbe
Om du vill så kan jag lägga ut en bild på en standardtub med förlängare under min cyklone så kommer du se att detta skulle bidra till att pipan slutar innan den ens når fram till pipstabben!

Postat:
15 jul 2008, 16:33
av Piledriver
Ja Tack! En bild säger ju mer än 1000 ord sägs det!
Så det blir till att kapa förlängaren en stump!
Ha De!

Postat:
15 jul 2008, 16:41
av ogster
Piledriver skrev:
Så det blir till att kapa förlängaren en stump!
Ha De!
Nu ska du nog lugna dig lite med kapningen, tänk på att det är över 200bar i den tuben. Jag kaserar tuber som blivit repade eller skadade på annat sätt direkt. Jag är hellre några hundra fattigare än död å begraven
Hur många mm kan du tjäna egentligen?
Mät hur långt du har ifrån tubgaveln till pipans slut å dra sedan av pipstabbens längd, borde inte bli mycket alls!
Bild kommer strax!

Postat:
15 jul 2008, 16:58
av Piledriver
Jag har en modifierad stockanslutning som jag tömmer mina tuber med.
(Bra om jag behöver "rensa" tuben)
Jag får inte flyga med dem annars! De är ju tryckkärl..
Just nu är min bössa och två 330 mm tuber på landet ihop med kompressorn och jag och 390 mm:s tuben hemma i stan.
(Den är helt gavellös för tillfället).
Och jag hade ju tänkt och kapa förlängaren givetvis, så det lirar med
330 tuberna. (Svarva av och skära nya gängor)..

Postat:
15 jul 2008, 16:59
av Kizmiaz
ogster skrev:Nu ska du nog lugna dig lite med kapningen, tänk på att det är över 200bar i den tuben. Jag kaserar tuber som blivit repade eller skadade på annat sätt direkt. Jag är hellre några hundra fattigare än död å begraven
Ähh, det behöver inte bli så allvarligt.
Dessutom gör de ju så bra handproteser nu för tiden...


Postat:
15 jul 2008, 17:04
av ogster
Min cyklone med 330mm tub plus 100mm förlängare, pipan slutar där pennan ligger! Tuben under är 390mm med en 100mm förlängare å ligger jämmsmed cyklonetuben!
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Här under ser du hur det ser ut med en 390mmtub å förlängare monterad men då med en 640mm pipa (hela 14cm längre än standard) på cyklonen i mitten!
För att följa länken så måste du registera dig.
Nu kommer jag inte ihåg hur mycket pipstabben förlänger tuben ytterligare men som synes så kommer en sådan kombination inte fungera!

Postat:
15 jul 2008, 17:19
av Piledriver
Tack för bilderna!
Jag håller mig till 330+förlängare så länge, MEN var får jag tag i en 640 mm.s pipa? Är det någon annan FX pipa som jag kan använda mig av?
Eller beställde du den ifrån Fagerlid via handlare eller?
Ha De!

Postat:
15 jul 2008, 17:28
av ogster
Piledriver skrev:Tack för bilderna!
Jag håller mig till 330+förlängare så länge, MEN var får jag tag i en 460 mm.s pipa? Är det någon annan FX pipa som jag kan använda mig av?
Eller beställde du den ifrån Fagerlid via handlare eller?
Ha De!
En 460mm pipa får du genom att kapa orginalpipan
En 640/12mm LW matchpipa som passar en cyklone/cutlas är inget man kan köpa å vad jag vet så har fx inga sånna mått på sin pipor! (500mm standard å 450mm karbin)
Min bara dök upp här hemma som ett blankt ämne som sedan svarvades om för att passa block å pipmuff, läskigt bra precition i den


Postat:
15 jul 2008, 17:38
av Piledriver
Mycket Intressant!!
Tack så mycket för infon.
Det blir till att kapa förlängaren ett femtontal mm, jag får mäta när jag kommer ut på landet..
Ha De och tack igen,,

Postat:
15 jul 2008, 17:46
av ogster
Piledriver skrev:
Det blir till att kapa förlängaren ett femtontal mm, jag får mäta när jag kommer ut på landet..
Om du ska köra med den uppsättningen du säger (330plus 100)är måttet enkelt att räkna ut som behöver kapas bort!
Kan va lite svårt att se men gängorna börjar x-akt där min tub slutar så biten som ska bort måste va lika lång som pipstabilisatorn är!

Postat:
15 jul 2008, 20:07
av Mattias.A
Lite ot men jag måste säga Ogster att din bössa är äckligt läcker!!


Postat:
15 jul 2008, 20:26
av ogster
Mattias.A skrev:Lite ot men jag måste säga Ogster att din bössa är äckligt läcker!!

(Smicker kan väl aldrig va OT

)
Tackar, var rätt nöjd med slutresultatet när den vart klar!
Men nu kommer den byggas om till långhålls bössa igen men det kommer det säkert mer om i en annan tråd


Postat:
17 jul 2008, 21:14
av Piledriver
Ja, det är verkligen mycket eleganta "m'dames" du har där!!
MEN du behöver inte byta tankmantel/rör om repan/skadan går längs med manteln och är under 0,5 mm djup, och dess längd under en 1/4 av mantelns totala längd.
Vid repor som går runt om i sk. "cirkelmönster" skall dessa bedömmas ifrån fall till fall.
Vid flera repor under 0,5 mm!!= Borra hål och släng i soptunnan!!!!
(Tryckkärl tillverkas med en såkallad "säkerhets marginal" som skall vara minst 7 gånger bruks/märk tryck)..
Och med det är det inte sagt att du kan blåsa i 6-7 gåner så mycket luft/gas i kärlet, säkerhets marginalen är där för att kärlet skall GRANTERA säkerheten/integriteten vid viss yttre påverkan av tex temperatur, höjd över havet, miljö (-korrosion) och mekanisk påverkan (-repor), samt ta hänsyn till vissa "orenheter" som kan vara inneslutna i godset ifrån tillverkningen..
Hur som helst: Better Safe Than Sorry!!!
Ha De!