Gamo Magnum från slutet av 80 talet.

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Gamo Magnum från slutet av 80 talet.

Inläggav CLjungkvst 07 aug 2008, 13:47

Har fått i uppgift av min bror att serva hans Gamo magnum .177
som är någon gång i från slutat av 80 talet.

När jag fick bössan så var den rätt så slut den hadde två hål i kolven där
det sista sprintarna suttit dom ha truckts ut mot kolven och skapat ett hål
Sedan var Kolven i allmänt dåligt skick så jag håller på med att göra i ordning
kolven och få den snygg igen skall slipa ner osv.

Tillen början av nermonteringen av bössan så var det inga problem utan allt gick som smort
sedan kom problemt Skruven som fäster pipan med cylindern satt utav bara satan. :evil:

Jag började med en vanlig mejsel som satt tajt och provade,
det gick inte provade med borr gänng olja det fick stå i ca 45-50 minuter,
provade igen med samma mejsel fungerarde inte sprejade lät det ligga övernatten provade dagen där på ingenting!!

Då fick jag gå på lite grövre saker tänkte ja, det vart till en början skruvdragaren med tajt bits ingenting hände nu började mitt tålamod ta slut,
Gick och hämtade AEG Borr maskigen 1350 watt satt in bittsen och började dra pang skallen snurrade runt och det vart snurr på skallen. :cry:

funderade på om jag skulle ta och ta skärbrännan och Kapa upp den i delar och sälja till skr othandlaren 2,50 kr kilot, men minna tankar vände sig till
pelarborrmaskinen på jobbet.
Sakt som det var åkte ner borrade igenom med en rätt så liten borr ca 2,5 mm för att se om det skulle gå och dra ur den med
en "grispitt" skruv urdragare fick även hjälp av jobbet smed med att försöka få ur den det tog oss ca 50 minuter att få ur skruv jävulen ur gängorna... :-) :-) :-) :-)

Nu har jag en fundering, vad använder ni för fett till fjädern?
Det fins en hel uppsjö med fetter men vilket är bäst till jöst denna bössan!

Jag köpten en ny orginal fjäder till bössan som var ca 1-1,5 mm längre en orginal fjädern
det påvärkar nog särskilt mycket men vi får se när den är klar..

Ska ta lite bilder på bössan så ni kan se resultatet så småning om.

/CLjungkvist
CLjungkvst
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 07 aug 2008, 13:23
Ort: Köping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 07 aug 2008, 15:25

Tjena!
Visst är det roligt att meka gammla bössor :-)
Ang fetter så är det en tvistad fråga.
Jag har kört med Napiers fjäderfett och även SKF`s lagerfett och jag märker ingen större skillnad (än ialla fall)
Vill du ha ner bössans "twang" så finns det så kallat svart tar. Nästan som tjära.
Prata med våra sponsorer Progunner eller Hurricane så hjälper dom dig.

Ps Var sparsam med fett och få inget framför pistongpackningen.
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav CLjungkvst 07 aug 2008, 15:36

Tack för svaret skall nog prova Skf,s lager fett vi har en hell hög med sådant här på jobbet,
eller om jag skall ta och ringa till rickard på progunner och se vad han rekomenderar.

jo jag har fått fett framför packningen på mitt gammla gamo så jag vet hur kul det är.
/Cljungkvist
CLjungkvst
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 07 aug 2008, 13:23
Ort: Köping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer