bsa Lightning XL .22

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

bsa Lightning XL .22

Inläggav crille 25 aug 2008, 12:51

hej alla

jag skulle behöva en Sprängskiss till min bsa Lightning XL .22
skall byta fjäder på den undrar om här är någon som gjort det undrar om det är svårt
har gjort det på min HW97k och det var inte så svårt

tack för alla svar
crille

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 25 aug 2008, 13:33

Har du kollat i våran avdelning för sprängskisser?
Vet inte vad som skilljer en Lightning mot en Lightning XL?
http://www.luftvapen.info/viewforum.php?f=66
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

bsa Lightning XL .22

Inläggav crille 25 aug 2008, 14:41

jag har tittat lite och där är till bsa Lightning men är de samma som till bsa Lightning XL .22
crille

Inläggav ogster 25 aug 2008, 14:46

Har för mig att man måste borra å ha sig för att få upp dom där rackarna i full effekt, hade en oborrad fast med starkare fjäder å den kom bara upp i 180mps.
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

bsa Lightning XL .22

Inläggav crille 25 aug 2008, 16:45

ojdå det låter jobbigt
crille

Inläggav scratch 28 aug 2008, 21:12

ogster skrev:Har för mig att man måste borra å ha sig för att få upp dom där rackarna i full effekt, hade en oborrad fast med starkare fjäder å den kom bara upp i 180mps.

Ogster menar du att man skall borra upp hålet in till cylindern, utrymmet framför pipan (hoppas du fattar vad jag menar)? Min lightning ser lite märklig ut där för först är hålet en viss diameter när man tittar in och sedan så blir det smalare ungefär som en flaskhals. Är det det där hålet som skall borras upp för att öka effekten? Inte för att jag har tänkt att börja borra direkt men det är ju altid kul att veta :-)
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav ogster 28 aug 2008, 21:20

Nu råkar det va så att jag fick reda på det här med borrningen efter att jag sålt bössan så jag vågar inte utala mig om var man ska borra då jag inte gjort det själv.
Går säkert att googla fram...
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Tjohan 09 sep 2008, 14:55

Hej.

Jag är fortfarande i valet mellan en BSV Lightning XL och en HW97. Av någon orsak vill jag köra med .22 kaliber och då verkar man mer eller mindre behöva få geväret ostrypt på något sätt.

Verkar väldigt mycket lättare att få ut full effekt från HW97, bara byta en fjäder?
Hur är en Lightning XL 0.22 & HW97 att skjuta med i strypt skick?

Tacksam för hjälp,
Johan
Tjohan

Inläggav Daniel 09 sep 2008, 14:57

Det är inte bara att byta fjäder, om du inte ska bli kriminell så måste du ha en licens.

ifall du har licens så är den rätt så simpelt att byta fjäder i hwn., finns guider på forumet, läs dem.

Hwn är mkt skönt att skjuta med både i licensbelagdt skick och strypt :-)
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav scratch 09 sep 2008, 16:38

jag hade satsat på en lightning xl, om den är lika lättmekad som en vanlig lightning. Min Lightning har jag ju inte haft några problem med att meka med :smt053 så länge man har tillgång till BSA´s huvudverktyg vilket är hammaren hehe.
Konstigt att du står och väljer mellan en HW97 och en lightning XL, ganska stor skillnad i 4.1 kontra 3kg så de lär ju inte ens påminna om varandra att skjuta med. HW lär även ha ett bättre avtryckarsystem. Beartrappen hos BSA är också ett konstant strul har jag fått höra av många. Även min har gått av och jag misstänker att det är anledningen till att jag inte kan spänna upp den i osäkrat läge...
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Åsa-Nisse 09 sep 2008, 20:45

scratchninja skrev:Konstigt att du står och väljer mellan en HW97 och en lightning XL, ganska stor skillnad i 4.1 kontra 3kg så de lär ju inte ens påminna om varandra att skjuta med. HW lär även ha ett bättre avtryckarsystem.

:) ja du scratchninja....., du vet ju hur det var å panga med min HW97k... Skillnad på avtrycket är det ju allt :wink: 8)
Eftersom att ingen är perfekt....
Och jag är ingen.....

Så måste jag vara perfekt...??!! ;-)
Åsa-Nisse

Tack utdelade: 1 gång
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: *Theoben Rapid Mk2 .25

Inläggav scratch 09 sep 2008, 22:03

Åsa-Nisse skrev:
scratchninja skrev:Konstigt att du står och väljer mellan en HW97 och en lightning XL, ganska stor skillnad i 4.1 kontra 3kg så de lär ju inte ens påminna om varandra att skjuta med. HW lär även ha ett bättre avtryckarsystem.

:) ja du scratchninja....., du vet ju hur det var å panga med min HW97k... Skillnad på avtrycket är det ju allt :wink: 8)

ööhmm (harkel) Nu är det ju inte så att jag hade köpt en HW97, då jag tycker den är för tung...men avtrycket var ju fint...kanske lite för lätt men det kanske är en vanesak...men så har du nog varit där lite och pillat kan jag tänka. Sköt fint gjorde den ju helt klart! Sedan så blir jag även lite rädd när det är en sådan där lucka på den till där man stoppar i skotten...känns som en potentiell fingerklippare iom att det inte sitter någon beartrap på flickan....men du Åsa-Nisse du får gärna rätta mig om jag har fel hehe :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Martin 09 sep 2008, 22:11

är du tillräckligt klantig kan du nog lyckas kapa ett finger i en Lightning också... :wink:
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav scratch 09 sep 2008, 22:19

hehe jo då allt är ju möjligt..fast inte med min då den inte går att ladda så länge man inte har den på safety...för det är ju något fel med den, fast klart lägger man fingret i mellan och slår ihop den självmant :smt060 så ryker säkert fingret :wink:

Lindfors du kommer inte känna igen lady lightning längre, plastlacken har försvunnit och ersatts med en mahognyrödbrun liknande färg samt att nätskärningen har betsats mattsvart. Skall bara putsa upp henne lite nu med linolja så att man kan ljusa upp vissa partier samt olja henne med teak-blasket. Du kommer bli :mrgreen: av avund :wink:
Senast redigerad av scratch 09 sep 2008, 23:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Martin 09 sep 2008, 22:36

scratchninja skrev:Du kommer bli :mrgreen: av avund :wink:
antagligen.. :cry:
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav scratch 09 sep 2008, 23:11

lindfors skrev:
scratchninja skrev:Du kommer bli :mrgreen: av avund :wink:
antagligen.. :cry:

Nej då du kommer bara reta mig för min amatörmässiga betsning samt peka ut alla smådetaljer som jag kunde gjort bättre, har gjort en del misstag me den som att tex inte få bort all lack från början..så då vart det att börja om igen...men nu får det vara nog. Den får leva med sina skamfläckar även om det inte är så mycket. Men man har lärt sig en del av det här. Som Golle säger så får man göra allting lugnt och metodiskt...och sånt har inte jag tålamod med. Men man har ju lärt sig att det tyvärr inte finns genvägar om man vill att slutresultatet skall bli riktigt fint.

Nu behöver jag bara en ny beartrap så att man kan spänna upp henne på osäkrat läge igen så att man sedan bara kan :smt089

sorry ganska offtopic :smt050
Användarvisningsbild
scratch

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |