Sida 1 av 1

Avtryckare justering BSA-Lightning

InläggPostat: 31 aug 2008, 23:38
av scratch
Någon som har finjusterat avtryckaren på en BSA Lightning. Jag träffade ett par rekorderliga grabbar idag som tog bort lite metallskrot som satt ivägen för cylinderhålet framför pipan (vad det nu heter?),så nu skjuter den hela 10 joule istället för 7,5...hobbex måste ha sålt mig ett tyskt måndagsexemplar.

Hursomhelst så började avtryckaren kärva efteråt och hur mycket jag än skruvade upp den så förblev den lika trög.
Nu hade jag tänkt att ta isär avtryckaren och göra rent den enligt följande steg och jag undrar bara om det är något jag har missat så får ni gärna säga till.

1: Bort med allt fett med T-röd
2: Polera alla glidytor med autosol
3: Polera glidytorna med finaste våtsandpapper
4: smörja med symaskinsolja

något jag missat? :?:

InläggPostat: 31 aug 2008, 23:53
av G0LI4T
Jag smörjer avtrycken med Caramba Grafitolja. (Låsolja)

Det har även en liten polerande effekt (Mycke liten), och det stannar kvar lite bättre än symaskinsolja.
jag upplever då att avtrycket blir bättre ju mer man skjuter.
(de polerar dock inte så mycker att det skulle kunna ta skada av det)

Jag skippar autosol helt.

För att följa länken så måste du registera dig.



Samma importör på båda.

InläggPostat: 01 sep 2008, 00:04
av scratch
Tack för tipsen G0LI4T! :-)
Så din metod är att göra rent, putsa med finaste sandpapper och sedan caramba? Har jag förstått rätt?
Vilka affärer säljer caramba?

InläggPostat: 01 sep 2008, 00:18
av G0LI4T
Tror det går lika bra med all låsolja som innehåller grafit.

Den Caramba burken jag har är säkert 20 år gammal... ;)

MEN ha inte denna olja i bössan !!!

Den tar kål på all annan olja och läder, naturgummi och nylon mår inte bra av den.

Utan bara på avtryckarmekaniken.

Jag brukar spruta ut lite olja på en kapsyl, och stryka på med en liten "vattenfärg pensel".

Jag öppnade en Diana 22a i veckan, som jag smörjde upp för drygt 10 år sedan.
Den såg lika dan ut nu som när jag gjorde iordning den :)
Åtskilliga avfyrningar har gjorts med den......

Polera delarna med FINASTE vattenslippappret du hittar ( inte sandpapper ! ), och använd lite olja i stället för vatten.
Finns grader på anläggningsytorna, eller på kanterna av anläggningsytorna tar du bort dom med ett gradstål.
Vill du vara extra noggran så tar du en vända med autosol.
Det blir inte sämre av det....bara blankare.

// Golle

InläggPostat: 01 sep 2008, 00:31
av scratch
Tack så hemskt mycket för ditt detaljerade svar! Verkligen grymt! :-)

InläggPostat: 01 sep 2008, 11:33
av Ulf
Tips : alla sprintar i avtryckarsystem , brukar jag ochså polera.
Om de är "råa" , så känns det kärvt att avfyra , när ofta avtrycksdetaljer blir belastade av fjäderspänningen.

InläggPostat: 01 sep 2008, 12:22
av Martin
Jag har testat kalln´s Lightning, och den har helt grymt avtryck. Lyssna till den mannens förslag, han vet vad han snackar om.

InläggPostat: 11 sep 2008, 20:30
av scratch
Tack för tipset Kalln! Jag skall ta isär hela avtryckarsystemet och polera allt. Just nu är bössan konstig på det sättet att den inte går att spänna i osäkrat läge. Den hakar liksom inte i. Däremot så funkar den om man först sätter den på safe och sedan osäkrar efter man laddat. Jag misstänker att det kan vara fjädern som är för stark i kombination med att anti -bear trap vajern är av....skall återkomma om resultat :)

InläggPostat: 12 sep 2008, 22:52
av scratch
Sådär nu har jag pulat lite med avtryckaren, och den blev lite bättre men inte helt super tyvärr. :)

Jag tog isär avtryckarsystemet så långt jag klarade av och gjorde rent de rörliga delarna från gammalt fett med t-dojja, sedan gnuggade jag med autosol lite lätt och avslutade med att pensla på grafit-låsolja.
Tyvärr så fattade jag inte hur jag skulle få loss säkringspinnen och den verkar hålla en av de rörliga delarna så där kunde jag tycärr inte putsa, men jag körde in penseln där och försökte smörja så gått det gick.

Vet du Kalln eller någon annan hur man får loss säkringspinnen från avtryckarsystemet och kan beskriva det? Jag tittade på sprängskissen här på forumet men förstod åndå inte :(

InläggPostat: 16 sep 2008, 11:14
av Ulf
jag tryckte bara ut sprintarna allt eftersom , och säkrade/ersatte med en smalare sprint vid demont.
Därefter polerade jag sprintarna med ventilslippasta , därefter autosol.

Plockade aldrig bort säkringsgrejset.

Ist för grafitolja , kör jag med någon form av klisterfett/moly på sprintar samt anliggningsytor.

Golle har en poäng i att grafit polerar samtidigt oxå , det hade jag aldrig tänkt på överhuvudtaget ,
men i samma veva som det polerar, uppstår friktion , som i min teori "kärvar" på ett milt sätt.
Därför rekommenderar jag ett fett. Kanske jag har haft tur med mina trycken ....?
Min Airsporter har fått en duvning med polering och smörja, och den närmar sej Lightningen nu..
ävenså trycket på den gamla Meteor MK 3:an är riktigt najs .

Beträffande all polering i min mekstuga beträffande trycken och dess detaljer , är jag väldigt noggrann
med att ALL slipning/putsning/polering/gradning sker i den längdriktning som är avsedd för ändamålet.

ALDRIG tvärsöver sas.

Jo ... hålet i ett tryckarblad , där sprinten går igenom , brukar jag ta en borr med närmast mindre dimension , en dutt ventilslippasta
och snurra lite. Om man vill , kan man göra om processen med autosol,stomatol,denivit eller nåt sånt....för finpolishen

InläggPostat: 19 sep 2008, 07:41
av scratch
Tack så hemskt mycket Kalln för ditt utförliga svar! Jag satt och kollade igårkväll på sprängskissen och funderade på varför det inte gick att få ut de rörliga delarna utan att lämna säkringspinnen kvar, och nu vet jag ju att det går ;) Skall ge avtryckarsystemet ett försök till ikväll...fan den som ger sig! Bli inte förvånad om det kommer ännu mer frågor, jag har nämnligen en känsla av att jag har satt den övre fjädern felaktigt så att den översta rörliga delen inte kommer upp och klickar fast pistongen....

InläggPostat: 28 sep 2008, 17:16
av scratch
jag trodde faktiskt inte att jag skulle behöva ställa mer frågor...men ibland blir det inte som man vill.
Nu har jag insett att man inte behöver ta isär säkringsmekanismen för att få ut de rörliga delarna, men den mittersta rörliga delen (kallad TR032 på sprängskissen) sitter fast med en sprint som är låst med en låsring, och denna har jag inte lyckats få loss. Först provade jag att lirka med en plattskruvmejsel...gick inte. Sedan så stack jag till järnia och köpte en spetstång som jag filade till för att få in och på så sätt dra loss låsringen...vilket inte heller funkade. Jag hade varit hemskt tacksam om någon kunde tala om för mig hur man får loss denna låsring. För det känns som att den mittersta rörliga delen är den viktigaste att putsa till om man vill ha ett fint avtryck :( Fan att man skall ha tummen mitt i handen ibland