Hjälp! Det bidde en skruv över vid ihopmonteringen...

Har haft isär AT44:an och kunnat spänna hammarfjädern med ställskruven. Men när jag nu skall sätta ihop bössan igen, sitter jag med en hötjugeformad vippa / "gungbräda", som jag inte vet om den skall vara vänd upp eller ner, så att säga. Eftersom jag inte ens begriper funktionen
, är det svårt att fatta lämplig orientering.
Litet som klassikern att få en skruv över efter ihopmontering.
Är det någon som vet? Annars får jag inte ihop bössan...
Den är fjäderbelastad underifrån, av en spiralfjäder nerstucken i en hållare / fack i ventiltuben. (Fjädern och axeln / pinnen, glömde jag ta med på bilden.)
Annars har jag haft tur med meckandet. Hammaren gick att hålla fast med en smal plattång genom slitsen i ventiltuben framför avtryckarmekanismen. Märkte hammaren med penna, så jag bombis kunde se om den skulle rotera, när jag vred om ställskruven för hammarfjädern.
Ställskruven har jag också tur med - ingen "Turkisk gänglåsning" med avsiktligt tillfogat gängpaj. Med mycket lite kraft har jag kunnat justera. Ställt ut skruven 6 varv eller nå't. Inte aktuellt hitta tillbaka till originalinställningen, så varven brydde jag mig inte om att räkna / kom bort under experimenterandet. Får se hur stor skillnad det gör. Funkar det, är det läge för kronograf, så effekten blir precis 10J. (Fn sisådär 5J uppskattningsvis.)
Man undrar ju om det går att gänga ur ställskruven bak i hammaren för mycket, så den hamnar löst inne i tuben?!?
Det skulle bli ett helvete att få isär ventiltuben nämligen.
För att se om det om ett tips från en amerikan om enklare sätt att kunna hindra hammaren från att rotera med ställskruven, gjorde jag följande;
Strax bakom fästgängan för mittersta stockskruven (sitter i en uppstickande "pelare" från ventiltuben), finns ett ca 4mm hål i ventiltuben, som man kan se hammaren igenom. Enligt tipset, stack jag ner en 1mm pinne / skruvmejsel, och roterade hammaren, tills mejseln plötsligen gick att sticka in längre. Typ hål eller avsats i hammaren. Det gör att hammaren inte roterar när man vrider ställskruven för hammarfjäderns förspänning.
Konstigt nog, verkar det ha räckt för mig att ha gjort det 1 gång. Som om jag ställt om något, för nu roterar inte hammaren! Skulle den börja göra det, får jag väl göra om proceduren.
Enligt amerikanen finns versioner av AT44 som tom har ett borrat hål i stocken, för att man skall kunna göra det utan demontering av bössan.
Märkligt nog, har hammarens ändläge förskjutits framåt 1 mm, efter mejselinsticket!?
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.


Är det någon som vet? Annars får jag inte ihop bössan...

Den är fjäderbelastad underifrån, av en spiralfjäder nerstucken i en hållare / fack i ventiltuben. (Fjädern och axeln / pinnen, glömde jag ta med på bilden.)
Annars har jag haft tur med meckandet. Hammaren gick att hålla fast med en smal plattång genom slitsen i ventiltuben framför avtryckarmekanismen. Märkte hammaren med penna, så jag bombis kunde se om den skulle rotera, när jag vred om ställskruven för hammarfjädern.
Ställskruven har jag också tur med - ingen "Turkisk gänglåsning" med avsiktligt tillfogat gängpaj. Med mycket lite kraft har jag kunnat justera. Ställt ut skruven 6 varv eller nå't. Inte aktuellt hitta tillbaka till originalinställningen, så varven brydde jag mig inte om att räkna / kom bort under experimenterandet. Får se hur stor skillnad det gör. Funkar det, är det läge för kronograf, så effekten blir precis 10J. (Fn sisådär 5J uppskattningsvis.)
Man undrar ju om det går att gänga ur ställskruven bak i hammaren för mycket, så den hamnar löst inne i tuben?!?


För att se om det om ett tips från en amerikan om enklare sätt att kunna hindra hammaren från att rotera med ställskruven, gjorde jag följande;
Strax bakom fästgängan för mittersta stockskruven (sitter i en uppstickande "pelare" från ventiltuben), finns ett ca 4mm hål i ventiltuben, som man kan se hammaren igenom. Enligt tipset, stack jag ner en 1mm pinne / skruvmejsel, och roterade hammaren, tills mejseln plötsligen gick att sticka in längre. Typ hål eller avsats i hammaren. Det gör att hammaren inte roterar när man vrider ställskruven för hammarfjäderns förspänning.
Konstigt nog, verkar det ha räckt för mig att ha gjort det 1 gång. Som om jag ställt om något, för nu roterar inte hammaren! Skulle den börja göra det, får jag väl göra om proceduren.
Enligt amerikanen finns versioner av AT44 som tom har ett borrat hål i stocken, för att man skall kunna göra det utan demontering av bössan.
Märkligt nog, har hammarens ändläge förskjutits framåt 1 mm, efter mejselinsticket!?
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.