Välkommen Gäst
Avtryckare
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
32 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Avtryckare
Var ute och sköt med min pistoler idag, blev en riktigt trevlig stund... Solen tittade till och med fram och resultaten var inte så tokiga heller...
Tänkte på att ta tag i den sista grejen på min pistol faktiskt SSP:n. Man blir ju lite bortskämd med LP50... Tänkte fixa till trycket på Waltern så att det fungerar med kolven. Blir lite mek, då LP50 och Waltern har lite olika konstruktioner men faktiskt fullt rimligt och jag tror att det är värt det.
Tänkte mig att utgå med en sådan här... Är det någon som har en sådan och i så fall kan ge mig lite mått för det verkar inte finnas någonstans...
För att följa länken så måste du registera dig.
Tänkte på att ta tag i den sista grejen på min pistol faktiskt SSP:n. Man blir ju lite bortskämd med LP50... Tänkte fixa till trycket på Waltern så att det fungerar med kolven. Blir lite mek, då LP50 och Waltern har lite olika konstruktioner men faktiskt fullt rimligt och jag tror att det är värt det.
Tänkte mig att utgå med en sådan här... Är det någon som har en sådan och i så fall kan ge mig lite mått för det verkar inte finnas någonstans...
- Gordon
- Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg - Luftvapen favorit: Steyr LP5
Re: Avtryckare
oj va avanserad grej ....tror inte det har så stor betydelse hur avtryckaren ser ut ...tror man skjuter lika bra med en rak pinne bara ...men vi lärde oss att fingret aldrig fick ligga an på pistolen led 2 å 3 led 1 mitt på avtryckaren ...alltså luft emellan kolv å led 2 å 3 fingret skall inte röra kolven alls
- vettedax
- Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 299 gånger i 256 inlägg - Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100
Nice! Jag kör AW93 och har en LP50 som "bulk träningspistol". Blir ju "olika" men känns "lika" ändå med sikten och kolv och samma trycke vad gäller vad för tryck det krävs för avfyrningen.
Vad jag dock gör nu är att ha luftpistol-tävlings-trycke på LP50 vilket gör det "enklare" att skjuta bra men träningen gör att jag fokuserar på andra felfaktorer än ett tyngre trycke, vilket förbättrat krut-panget.
Med det sagt; kul att få pistolerna så lika som möjligt! Men skillnaderna kommer alltid finnas och vissa skillnader kan man ta fördel av i träningen. Tänker jag. =)
Vad jag dock gör nu är att ha luftpistol-tävlings-trycke på LP50 vilket gör det "enklare" att skjuta bra men träningen gör att jag fokuserar på andra felfaktorer än ett tyngre trycke, vilket förbättrat krut-panget.
Med det sagt; kul att få pistolerna så lika som möjligt! Men skillnaderna kommer alltid finnas och vissa skillnader kan man ta fördel av i träningen. Tänker jag. =)
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
-

Siratsia - Inlägg: 153
- Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg - Skytteklubb: Ja
- Luftvapen favorit: Flera olika =)
jo men skjuter du luft på tävling väger dom alla pistoler med en vikt å 500 gram ...du skall kunna lyfta vikten på avtryckaren utan att skottet går ...om inte sa dom till en justera ditt tryck bara ...när det var godkänt fick du en lite klisterlapp på pistolen...alla vill ligga så nära 500 g som möjligt
- vettedax
visa din pistol här
- vettedax
Det där med "rak pinne" vill jag utan att vara oförskämd påtala är rent nonsens... Om så vore fallet varför har LP50:n ett justerbart trycke... Sedan är det så att med olika grepp påverkar detta olika mycket...
I mitt fall där jag har max vridning på kolven plus ytterligare vinkling i själva kolven blir momentet av rekylen extra besvärlig att hantera... Detta kompenseras genom att trycket justeras i sidled... När jag jag ligger rätt med fingret går rekylen rakt bak och siktet ligger kvar... Problemet är att det tar ca 3 skott att justera fingret då det i nuläget inte är riktigt perfekt...
Bild på pistolerna Absolut håll till godo
I mitt fall där jag har max vridning på kolven plus ytterligare vinkling i själva kolven blir momentet av rekylen extra besvärlig att hantera... Detta kompenseras genom att trycket justeras i sidled... När jag jag ligger rätt med fingret går rekylen rakt bak och siktet ligger kvar... Problemet är att det tar ca 3 skott att justera fingret då det i nuläget inte är riktigt perfekt...
Bild på pistolerna Absolut håll till godo
- Gordon
Siratsia skrev:Nice! Jag kör AW93 och har en LP50 som "bulk träningspistol". Blir ju "olika" men känns "lika" ändå med sikten och kolv och samma trycke vad gäller vad för tryck det krävs för avfyrningen....
Mina två vapen känns hyfsat lika och luftpickan har jag skruvat upp trycket till 1000g lika 22:an. Exakt samma kolv åtminstonde greppet LP50:ans kolv är "generation2" lite dekor plus ett skruvbart fack under kolven om man vill vikta och extra grepp för handflatan...
- Gordon
ok nu är jag inte med riktigt ju ---är det matchpistoler vi pratar om nu ...hänger inte med riktigt nu ...min ser ut så här
- vettedax
avtryckaren ser ut så här ...rätt bred
- vettedax
Japp det är matchpistoler vi pratar om... Jag började med en mg2:a den hade "allt" klockren i alla lägen kolv trycke allt... Det enda problemet var att den hade ständiga eldavbrott...
Jag fick byta ut den och väntade på den nya pistolen... Utan att jag visste om det hade de byt ut den gamla mot en ny...Ännu sämre med tillhörande hyls explosioner. Träffsäkerheten... Större chans att träffa om man kastade pistolen på målet... Vilken skit. Men den första var den bästa pistolen jag skjutit med.. I vissa lägen kunde den dessutom klassas som en k-pist.
Stackars ASTRO...
Nog om det Trycken ja... Det viktigaste är ju att när man tar tag i pistolen ska fingret hamna precis i det läget som gör att man inte vrider pickan. Då minimerar man avfyringsfel...
Luftpistolen är perfekt för det ändamålet där ser man direkt hur mycket detta verkligen gör...
Jämför man pistolerna så har LP50:an har trycket 7-8mm längre fram plus att det ligger något till vänster om visirlinjen... SSP:n går inte att justera mer...
Jag fick byta ut den och väntade på den nya pistolen... Utan att jag visste om det hade de byt ut den gamla mot en ny...Ännu sämre med tillhörande hyls explosioner. Träffsäkerheten... Större chans att träffa om man kastade pistolen på målet... Vilken skit. Men den första var den bästa pistolen jag skjutit med.. I vissa lägen kunde den dessutom klassas som en k-pist.
Stackars ASTRO...
Nog om det Trycken ja... Det viktigaste är ju att när man tar tag i pistolen ska fingret hamna precis i det läget som gör att man inte vrider pickan. Då minimerar man avfyringsfel...
Luftpistolen är perfekt för det ändamålet där ser man direkt hur mycket detta verkligen gör...
Jämför man pistolerna så har LP50:an har trycket 7-8mm längre fram plus att det ligger något till vänster om visirlinjen... SSP:n går inte att justera mer...
- Gordon
jo helt rätt ju ....har en 22a uniqe med...mitt finger är i 90 grader mot avtryckaren..mitt på yttersta leden....resten av fingret ligger inte an mot pistolen...därför kommer oftast avtryckaren rätt långt bak ju...det var därför jag blev lite tveksam till den på bilden
- vettedax
När man sätter 3st 10or hål i hål och sedan slänger i väg en 8 och en 9 och tycker det känns bra... Då börjar man leta efter vad i helsik... det är som är fel.
Du är inne på det Kolven ska stödja fingret hela vägen och för detta behöver jag ändra avtryckaren....
Jag vill skjuta en 50poängare! jag har hur många 49:or som helst och nu är det dags att sätta en sådan
Du är inne på det Kolven ska stödja fingret hela vägen och för detta behöver jag ändra avtryckaren....
Jag vill skjuta en 50poängare! jag har hur många 49:or som helst och nu är det dags att sätta en sådan
- Gordon
Att ev avtryckaren är justerbar även att kunna vridas kan vara trevligt och inte bara fram och tillbaka.
Sen hur den exakt ser ut är en smaksak, men justeringsmöjlugheter på var den possitionsmässigt måste finnas pga olika långa fingrar tex.
Min gamla Walther LPM-1 tex har ett blad som inte är vridbart, men ett blad från en Walther .22 match gick att få dit så det löste sig.
Men har man svindyra pcp så ser jag ingen vits att bry sig öht, man skjuter ju ändå med den man gillar och skjuter mest med.
Det är mer för folk som inte har råd att att kasta ut pengar hur som helst för säg hobbyskytte sånna förfiningar har en poäng.
Sen hur den exakt ser ut är en smaksak, men justeringsmöjlugheter på var den possitionsmässigt måste finnas pga olika långa fingrar tex.
Min gamla Walther LPM-1 tex har ett blad som inte är vridbart, men ett blad från en Walther .22 match gick att få dit så det löste sig.
Men har man svindyra pcp så ser jag ingen vits att bry sig öht, man skjuter ju ändå med den man gillar och skjuter mest med.
Det är mer för folk som inte har råd att att kasta ut pengar hur som helst för säg hobbyskytte sånna förfiningar har en poäng.
Senast redigerad av Silwer 20 dec 2020, 15:00, redigerad totalt 1 gång.

-

Silwer - Inlägg: 25048
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Fin kolv på LP50 Gordon! Vart hittar man dom? =)
____
-

Siratsia - Inlägg: 153
- Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg - Skytteklubb: Ja
- Luftvapen favorit: Flera olika =)
Tror de grjorde dem med en sån 3D skrivare, står en tråd om det.
Plast är ju annars ovanligt.
Plast är ju annars ovanligt.

-

en grej på mina pistoler är ju att efter skottet gått så rör sig inte avtryckaren bakåt nånting..max en tiondels mm....har för mig det är justerbart det med....åtminstone på Morinin..det är nog för å förhindra vridning..antagligen är det väl så på alla nu..har inte hängt med vad som finns nu....många år sedan jag höll på seriöst....men just luftpistol är svårt..fan vet om inte det svåraste pistolskyttet...sköt bättre med 22an ju..
- vettedax
vad är det för märke på dom på bilden...så man kan kolla lite på nätet..den ena är 22 va
- vettedax
Ah du menar att stoppet är justerbart, det är bra det kan jag hålla med om, det känns väl inte så bra med pistol att skottet går men avtryckaren går betydande mer efteråt.

-

en rolig detalj på morinin är att alla axlar i avtrycket är kulagrade....det kanske är så på alla nu....min är nog 7..8 år säkert
- vettedax
Ursäkta sen återkoppling blev helt enkelt en chansning... Jag gjorde helt enkelt en förlängare i mässing och i samband med det så upptäckte jag att avtrycket faktiskt går att flytta i sidled... Jag fattar inte hur jag kunde missa det, för uppenbart eller för mycket glögg....
Nu när jag torrskjuter rör sig inte siktet en mm precis som på LP50:n
Nu kommer testet med hur rekylen påverkar vapnet, drar det åt höger eller vänster. Det bådar gott detta...
Nu när jag torrskjuter rör sig inte siktet en mm precis som på LP50:n
- Gordon
vettedax skrev:vad är det för märke på dom på bilden...så man kan kolla lite på nätet..den ena är 22 va
Steyer LP50 PCP 4,5mm 5 skott semiautomatisk
Walter SSP 22 LR 5 eller 6 skott semiautomatisk
- Gordon
Jo trycket och greppet är ju så viktigt på en matchpistol, även för hobbyfolk faktikst, det går inte tat gå hur lågt som helst med valet om målskytte är intressant.
Men du fick frågor om greppen, det får du väl iaf länka till.
Men du fick frågor om greppen, det får du väl iaf länka till.

-

Siratsia skrev:Fin kolv på LP50 Gordon! Vart hittar man dom? =)
Precis som Silwer sa... Den hittar man inte någonstans... Den tillverkar man. Fördelen är att man gör det en gång sedan anpassar man bara innanmätet efter vilken picka man vill ha kolven till och sedan skriver man ut den...
Sedan är det väl inte bara... Man får jobba lite med finishen.. I mitt fall blev det waterprint.
- Gordon
skitfräck ju.........snygg
- vettedax
kollade på nätet på steyer använder man den till det som kallades sillueteskytte förr.. kom ihåg dom sköt på 5 tavlor som vred sig....med 22 då ..finns sånt skytte för luft med nu .??
- vettedax
32 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom