Sida 1 av 1

Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 30 mar 2021, 14:40
av hovslagaren
Hej. Undrar om det går att få upp den några joul. Jag har kört den genom crono och 128 mps med Mosquito 0,48 tycker jag är dåligt. Det finns inga läckor så det är inte problemet. Nu är det ju en billig sak och jag förvänta inget av den men det vore bra att få upp lite. Kan man borra upp eller? Det är väl inte en fråga om olagligheter. Som den är nu så blir det väl ca 3joul och kan komma upp i 6joul så blir det väl ändå lagligt. Mvh

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 30 mar 2021, 15:12
av Tempest
Jag tog isär min CP1 som ligger runt 5 Joule och mätte transferporten, den är 3,5 mm så du kan ju kolla hur stor transferporten är på din CP1. Min är köpt ifrån Polen precis när de kom, min är märkt Kandar och har bolten till höger. Transferporten är av mässing så den är lätt att borra.

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 30 mar 2021, 19:14
av lövblåsen
Klen hammarfjäder, shimsa den isf.
Trans porten, kan va för tight
Strypt ventil?
För vet en hel del cp1or som ger upp emot 10 joule.
Tom sätt en som gav 11joule ur kartong.

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 01 apr 2021, 12:59
av hovslagaren
Tack för infon. Hur mycket kan jag lägga i mellan hammar fjädern har bara brickor som är ca 1mm. Du sa att din var 3,5mm har bara 4mm borr, är det för mycket? Annars så får jag fixa det. Mvh

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 02 apr 2021, 07:10
av bazookaboy
Dra ut fjädern lite.

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 02 apr 2021, 09:23
av jerico
Om man drar ut en fjäder så sabbar man härdningen i tråden och den håller inte så länge.

Brickor går utmärkt att trava på varandra så länge de ligger still.

Borra i en transferport skulle jag vara för feg för att göra i stora steg. Blir lätt för mycket och jag har inte hittat ett borr som gör hål mindre.

Mina 5 öre

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 02 apr 2021, 10:22
av Luftpangarn
Tempest skrev:Jag tog isär min CP1 som ligger runt 5 Joule och mätte transferporten, den är 3,5 mm så du kan ju kolla hur stor transferporten är på din CP1. Min är köpt ifrån Polen precis när de kom, min är märkt Kandar och har bolten till höger. Transferporten är av mässing så den är lätt att borra.


Något är knas med pistolen. Det är påtagligt drag i det exemplar jag har. Har inte mätt, men det är rejält mer än 3J. Minst det dubbla.

Främsta skälet till att jag behåller den, är att den är .22 kaliber, och har bra drag, så burkarna flyger. (Prickskytte mot tavla, gör jag med min Röhm Twinmaster .177)

Eftersom Tempest mätt sin port till 3,5 mm, skulle jag inte tveka att ta en 3,3-3,4mm borr, och vidga eventuellt mindre passage. Och sedan eventuellt ge mig på brickor.

Grejen är ju, att ytterst är det pipans längd som avgör maxeffekt, så vid en viss punkt börjar man bara slösa CO2, utan effektökning.

EDIT: När jag läste Archons inlägg, insåg jag att det jag skrivit, skulle kunna tolkas som att jag inte tycker CP-1 duger för tavelskytte - men det menar jag inte alls! Det är bara det att kolven är bättre på min Röhm. Med CP-1 lockas jag alltid till blandat skytte på tavlor, med några burkar bredvid. :thumbupp:

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 02 apr 2021, 13:09
av hovslagaren
Hej. Jag testade med fjädern först, gick inte med en bricka 1mm hakade inte upp. Nu var brickan lite för stor i omkrets om det nu har betydelse. Är det inte bättre att skaffa en lite hårdare fjäder? den som satt i var lika mjuk som fjädern i en kulspetspenna.

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 02 apr 2021, 13:20
av hovslagaren
Jag glömde fråga, måste trycket bort för att komma åt porten om det skulle bli aktuellt, har ju aldrig haft i sär den. 9

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 02 apr 2021, 13:45
av Per-Erik
Transferporten är bara trycksatt i skottögonblicket så det är bara att skruva på :thumbupp:

MVH/Per-Erik

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 02 apr 2021, 14:01
av hovslagaren
Okey. Tack. Hittade en bra beskrivning på nätet. Dåck inget om fjäder och portar. Men det löser väl sig, bra att ha ett forum att vända sig till när det krisar. Mvh.

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 02 apr 2021, 14:06
av hovslagaren
Hej jag menade avtrycket, om det måste bort innan demontering. Var kanske lite luddig när jag säger trycket.

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 02 apr 2021, 14:41
av Archon
Tempest skrev:Jag tog isär min CP1 som ligger runt 5 Joule och mätte transferporten, den är 3,5 mm så du kan ju kolla hur stor transferporten är på din CP1. Min är köpt ifrån Polen precis när de kom, min är märkt Kandar och har bolten till höger. Transferporten är av mässing så den är lätt att borra.


Jag har en exakt likadan i kaliber 5,5 mm och den ligger på runt 7,5 - 8 joule, enligt min kronograf. Jag misstänker att ditt exemplar inte är helt hundra, om man säger så. För övrigt en väldigt bra pistol, prisvärd och bra precision.

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 05 apr 2021, 21:40
av hovslagaren
Hej. Kollade på nätet efter en hårdare hammar fjäder. Crosman discoveri (ursäkta svavning) har en trimfjäder för 39kr,måste väl vara lite hårdare? Men det fanns inga spetsar på den. Längden är väl skitsamma men diametern, är det någon som har koll?

Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 22 apr 2021, 11:57
av hoz
hårdare hammarfjäder motverkar hela iden med rekylfria drivmedel imo, börja i andra änden - banta ner den jobbigt hårda ventilfjädern istället. (och kika samtidigt så transferport/pipa verkligen ligger rätt)
För att följa länken så måste du registera dig.


Re: Artemis Cp1 tuning

InläggPostat: 23 jul 2021, 08:54
av Rovsmor
Jag kapade bara bort 2 varv på ventilfjädern, ökade från 5J till 8J och blev mycket trevligare att skjuta med.. det är enkelt att plocka ut ventilhuset och öppna den