Träkolvsidor på min Colt SAA

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Träkolvsidor på min Colt SAA

Inläggav Luftpangarn 02 maj 2022, 10:29

Jag har fått och monterat mina kolvsidor av trä till min Colt SAA från Tom Söhl på För att följa länken så måste du registera dig.

Varje uppsättning visas för sig i webshoppen. Altså inte den där vanliga "lotterifriskrivningen" om att bilderna bara är en illustration, och att ådringen varierar.

Jag valde en ovanlig uppsättning, gjord av trä nära kärnan på stammen. Bara för att jag tycker variationen gör dem mera intressanta. Lustigt nog blir effekten att ena sidan på revolvern, verkar ha ett mörkt grepp - trots att det egentligen är tvåfärgat - och den andra ett ljust grepp. "Två i ett" mao.

Följdaktligen levereras de i en plstpåse med det individuella tillverkningsnumret. De fyra "mikroskopiska" träskruvarna levereras en aning iskruvade i greppen. Den fjädrande klämman får man flytta från original plastgreppen.

En begåvad sak, som jag själv tänkt göra, är att han på insidan bestrukit / armerat "kroknäsan" för fastsättning för det avtagbara greppet. Annars verkar de vara inoljade. För det blev ingen färgförändring, när jag oljade dem.

De har en sammetslen yta, som jag tycker är mycket behaglig.

Visst är 8-900kr en slant, men helt klart har revolvern blivit ännu mer, av något jag tänker behålla för gott. Att den dessutom har ett fantastiskt trycke, och därmed är mycket välskjutande, bidrar förstås ännu mer. Eventuellt är det tunat, enligt mitt önskemål, av Fondprodukter. De bytte i alla fall några delar i trycket, som Umarex uppdaterat. Trycket är så lätt, att det inte lämpar sig för ovana.

Nu måste jag bara leta reda på det pistolschatull av valnöt, som jag tillverkade som 13 åring. Jag tillverkade tom egna träplugg av valnöt för fogarna. :) Det är just avsett för en Colt SAA med 7,5" pipa!
För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
gubbe (02 maj 2022, 15:34)

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom