Sida 1 av 1

Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 06 feb 2024, 21:28
av Tempest
Jag håller på att renovera en gammal (70-talet) El Gamo Center luftpistol som har pistongpackning av läder som egentligen behövde bytas eftersom den var sliten och gav ojämna hastigheter trots inoljning, det finns inga nya att få tag på, enda alternativet är att köpa en pistong med syntetpackning som kom senare med fortsättningsmodellen Falcon. Jag kom på att om man ökade diametern på nylonbrickan som ligger försänkt i packningen och håller den på plats så trycks packningen ut lite och tätar bättre, jag använde superlim och strök ett par lager runt omkretsen på brickan och lät det torka så att diametern ökade lite, det funkade och utgångshastigheten blev jämnare och de irriterande skotten med 10 m/s lägre fart upphörde. Är det nån annan som testat det här? Det finns många gamla luftvapen med läderpackning och att hitta en som passar kan vara svårt, det kan bli många felköp innan man hittar rätt packning. På det här viset kan man kanske göra fler gamla samlarvapen skjutbara istället för att bara vara vägghängare.

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 06 feb 2024, 22:00
av Desaleux
Jag strök lite hjullager fett utvändigt på Diana 23 pistong kolv läder packning och böt ut pip packningen från läder till gummi oring.
Skulle gått med fjäder fett också Hurricane eller luftvapen service eller från Biactiv som är refil påse fjäder fett.

Finns många fina gamla luftvapen att renovera till för den som gillar att renovera pyssel.

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 06 feb 2024, 22:27
av vettedax
Det finns ju läderpackning ar lite varstans på nätet i olika dim. vet man bara cylinder diametern så borde man hitta. sen vet jag inte hur noga det är för jag såg en video där en monterade å han tryckte ihop packningen mot en bordsskiva innan han monterade pistong en. packningen var nog ihoptrykt minst 1 mm innan montering.. sen fick den svälla upp ett tag.

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 07 feb 2024, 10:30
av vettedax
Hurricane har nog en massa olika har jag för mig...

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 07 feb 2024, 12:18
av Chris
om det inte går att rädda en läderpackning finns det en jättebra guidning hur man tillverkar en själv: För att följa länken så måste du registera dig.


Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 07 feb 2024, 19:40
av Benjihunter
Byt ut den gamla läderpackningen mot en gjord av ptfe.
Håller längre och ger bättre prestanda.

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 07 feb 2024, 22:16
av atte69
Oftast har bössor med läderpackning större transferport än bössor med gummi/syntet packning .
byter man till syntet från läder får man ofta "pistonslam" pga större transferport ,speciellt om man har lite starkare fjäder ,,

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 07 feb 2024, 22:26
av vettedax
atte69 skrev:Oftast har bössor med läderpackning större transferport än bössor med gummi/syntet packning .
byter man till syntet från läder får man ofta "pistonslam" pga större transferport ,speciellt om man har lite starkare fjäder ,,

Det var en ny kunskap för mig. intressant ju å säkert så.. läste om att en 4,5 kunde ha 3,7 till 4,0 ca..

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 07 feb 2024, 23:21
av vettedax
Skall kolla på mina BSA Aisporters..har både äldre med läder å nyare med oring... Inte haft en tanke på det faktiskt.. Kanske man kan mäta genom pipan.

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 08 feb 2024, 01:07
av Desaleux
Jag kör med lite annan filosofi lätta på pistong kolv vikten är ju kines som ursprungligen var läder men är syntetiskt men med samma transfer port diameter den rörliga massan är ju mot rekyl sedan har väl vikten viss betydelse gammla dubbel rekyl tävling gevär vägde Diablo hinner ut innan dubbla rekyl påverkan inträffar.

Hade även kunnat minska fjäder kraft på B1-1 smala typ blir lägre lugnare dubbel rekyl.

Såg finns på tysk reservdelar till gammla luftvapen förutom läder även pistong kolv syntes.
För att följa länken så måste du registera dig.


Skall använda en mecano. Hål blad och klammer som borrgigg behöver man inte körna allternativ pelarborra.

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 08 feb 2024, 16:27
av Benjihunter
För att följa länken så måste du registera dig.



Om du tänker byta till nylonpackning.
Har du bara en kula i loppet när du trycker av så är risken för piston slam minimal.

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 08 feb 2024, 16:50
av vettedax
Bsa airsporter de senare modellerna med oring mack3 å upp har olika pistonger allt efter effekten. nylon. aluminium samt stål ju tyngre desto mer effekt med rätt fjäder då. för lätt pistong verkar bli en studseffekt när den slår i botten liksom.

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 13 feb 2024, 11:53
av dagevert
Tempest skrev:..... Jag kom på att om man ökade diametern på nylonbrickan som ligger försänkt i packningen och håller den på plats så trycks packningen ut lite och tätar bättre, jag använde superlim och strök ett par lager runt omkretsen på brickan och lät det torka så att diametern ökade lite, det funkade och utgångshastigheten blev jämnare och de irriterande skotten med 10 m/s lägre fart upphörde. Är det nån annan som testat det här?.....


Jeg har laget ny "bricka" som du kaller den på flere eldre luftgeværer og kunnet bruke gamle lærpakninger om igjen.
Ofte er den originale skadet av spiker etc som folk har forsøkt å skyte. Lager dem i delrin/pom, og forsøker å bruke den originale skruen.

Den eldste børsa jeg har gjort dette med er en BSA fra ca 1910-1912, med gjenbruk av den originale lærpakningen :-)

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 13 feb 2024, 11:55
av dagevert
atte69 skrev:Oftast har bössor med läderpackning större transferport än bössor med gummi/syntet packning .
byter man till syntet från läder får man ofta "pistonslam" pga större transferport ,speciellt om man har lite starkare fjäder ,,


Ja, antar at de større transferportene gjør diesel-effekten mer kontrollert med lærpakninger som alltid brenner litt fett.

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 19 feb 2024, 18:26
av atte69
vettedax skrev:Skall kolla på mina BSA Aisporters..har både äldre med läder å nyare med oring... Inte haft en tanke på det faktiskt.. Kanske man kan mäta genom pipan.


brukar gå fint att känna med en skruv/kort borr mm ,med bruten bössa (ja håll i pipan ) å se vad man får för mått , kan ju få leta upp lite olika skruv mm för att komma nära ,
svetspinnar finns ju i 3,25 samt 4,0mm , å är man riktigt nyfiken e de ju inte så svårt att släppa pipan från bössan å mäta med borr, dom finns ju i alla storlekar om man inte kommer åt med skjutmåttet ,

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 20 feb 2024, 08:07
av dagevert
atte69 skrev:
vettedax skrev:Skall kolla på mina BSA Aisporters..har både äldre med läder å nyare med oring... Inte haft en tanke på det faktiskt.. Kanske man kan mäta genom pipan.


brukar gå fint att känna med en skruv/kort borr mm ,med bruten bössa (ja håll i pipan ) å se vad man får för mått , kan ju få leta upp lite olika skruv mm för att komma nära ,
svetspinnar finns ju i 3,25 samt 4,0mm , å är man riktigt nyfiken e de ju inte så svårt att släppa pipan från bössan å mäta med borr, dom finns ju i alla storlekar om man inte kommer åt med skjutmåttet ,


Airsporter og andre tapp-ladere kan ikke måles på samme måten som pipespennere :wink:

Re: Förlänga livet på en pistongpackning av läder

InläggPostat: 20 feb 2024, 09:09
av vettedax
Det går på Aisporters med en runstav på tex 4mm genom pipan å förbi laddtappen.. runda av den i änden samt snurra med tryck.. Det blir ett märke på rundstaven som sen kan mätas med skjut mått...