Crosman 70 dålig prestanda

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Crosman 70 dålig prestanda

Inläggav trinitas 10 jul 2024, 14:46

Hej jag har en Crosman 70 som har väldigt dålig prestanda. Det är svårt att få tag i delar men har lyckats få tag i det mesta men den skjuter fortfarande inte så bra så jag har lite funderingar

en extra fjäder ligger inne mellan slagfjädern och pistongen som öppnar upp för co2. 2cm ungefär Vad gör den för nytta? Min tanke är att den avlastar ventilen så att inte co2 läcker igenom? Ser dock ingen sån fjäder på nyare crosman vapen. Rekommenderar ni att jag låter den vara kvar?

Andra funderingen är. slagfjädern skjuter fram en vikt som träffar pistongen och öppnar upp för co2 den komprimerar luft i denna kammare innan den träffar pistongen. Ska det vara så?

Och skulle det kunna vara så att co2 pistongen går genom en glid bussning som inte håller tätt? För jag ser ingen packning på någon skiss på nätet där.
Baikal MP651K
Shanghai B2
Gamo shadow 640
Webley tracker
Crosman 70
trinitas

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Crosman 70 dålig prestanda

Inläggav Tempest 10 jul 2024, 16:20

Jag kollade på sprängskissen och slogs av vilken överdrivet komplicerad kolsyrebössa det är, troligen för att mekanismen ska efterlikna orginalet så mycket som möjligt vad gäller slutstyckets rörelser och manövrering, hjälpfjädern behövs nog men det verkar konstigt att pistongen/hammaren bromsas av en luftkudde? Jag har läst att dessa gevär sköt runt 600 fps original så det finns potential att öka farten, kanske testa en hårdare hammarfjäder?
Tempest

Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 139 gånger i 121 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (10 jul 2024, 21:46)

Inläggav trinitas 10 jul 2024, 23:14

Jag tänkte mer på att borra 4 små hål så att luften kan slinka igenom lättare så att den inte komprimerar och bromsar så att jag slipper byta fjädern då den är ganska trög att spänna redan men frågan är nog om det har någon funktion genom att komprimera luften?
Baikal MP651K
Shanghai B2
Gamo shadow 640
Webley tracker
Crosman 70
trinitas

Inläggav Tempest 11 jul 2024, 09:40

Det kanske är nån sorts regulator för att se till att inte ventilen träffas för hårt, väldigt konstigt, som om de verkligen ville se till att det ska vara svårt att få bössan över en viss utgångshastighet men då kan man ju strypa transferporten? Konstig konstruktion, "over enginered", det måste vara nån därute som vet varför de har gjort så där.
Tempest

Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 139 gånger i 121 inlägg

Inläggav trinitas 12 jul 2024, 15:07

Det kanske är någon typ utav strypning men Kompresionen som bildas blir ju då också som en sorts strypning. Kaka på kaka
Baikal MP651K
Shanghai B2
Gamo shadow 640
Webley tracker
Crosman 70
trinitas

Inläggav Luftpangarn 13 jul 2024, 10:02

Blev nyfiken och kollade För att följa länken så måste du registera dig.

Ser ju ut som en trevlig vapenreplik. Knasigt med äkta trästock, men plastmantlad (sugrörs?) pipa. Verkar dock som om man kanske tillförlitligt skulle kunna träffa läskburkar på 25m, och då är det väl helt ok plinkningsbössa, med en del känsla.

Hoppas du får ordning på den!
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1515 gång
Tackad: 320 gånger i 227 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |