fjädrar

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

fjädrar

Inläggav nicke012 24 nov 2008, 17:00

nog måste det kunna beställas fjädrar från nån som tillverkar? tänkte mest på måtten kring dom "trimmfjädrar" som fins ... har ofta läst här "att trimmfjäder i pangarn" så hittar du inte av mycke på 25m...! Nått i mittemällan stilen skule ju va som bra.. E.x. 250 mps på en cal 22.på 20meter måste nog tjäna på runt 190mps. ???????????????????????.......eller?
nicke012
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 jun 2008, 05:45
Ort: umeå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: fjädrar

Inläggav twomb 24 nov 2008, 19:32

Du kan ju alltid köpa en "värsting" fjäder och kapa den. eller hur? så får du inte en sån ruskig rekyl..
twomb
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 jul 2008, 12:07
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: fjädrar

Inläggav DEICIDE 09 dec 2008, 20:28

Skulle inte testa att köpa en "full power" fjäder och kapa den??? det är så många faktorer att tänka på tex volymen på cylindern och en massa annat. kanske du får en bössa som inte funkar alls ,eller så spräcker man cylindern........själv så tycker jag det är väldgt svårt att "trimma" ett fjäder gevär och får det att uppträda säkert ....vissa har lyckats med att få in en s.k.a "fullpower fjäder" inte nå titan skräp utan FAC fjäder som sitter i bössor som tex patriot och diana 360 men sedan ska man skjuta och fjupps kulan rammlar ur pipan ngt stämmer inte ....beställer en ny fjäder .. kapar den liiiite mindre pang-----den gick av ......eller så förstör man hålet där pinbulten sitter med tex (klassiker ETT DORN) pinbulten flyger och dornet sitter där med fjäderns fulla tryck hålet blir ovalt och det läcker luft........sådär bara några tips
Diana 350 4.5
Fx Typhoon 12 4.5
Fx royale 300 6.35
DEICIDE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 jun 2008, 17:08
Ort: gävle
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: fjädrar

Inläggav twomb 13 dec 2008, 21:38

DEICIDE skrev:Skulle inte testa att köpa en "full power" fjäder och kapa den??? det är så många faktorer att tänka på tex volymen på cylindern och en massa annat. kanske du får en bössa som inte funkar alls ,eller så spräcker man cylindern........själv så tycker jag det är väldgt svårt att "trimma" ett fjäder gevär och får det att uppträda säkert ....vissa har lyckats med att få in en s.k.a "fullpower fjäder" inte nå titan skräp utan FAC fjäder som sitter i bössor som tex patriot och diana 360 men sedan ska man skjuta och fjupps kulan rammlar ur pipan ngt stämmer inte ....beställer en ny fjäder .. kapar den liiiite mindre pang-----den gick av ......eller så förstör man hålet där pinbulten sitter med tex (klassiker ETT DORN) pinbulten flyger och dornet sitter där med fjäderns fulla tryck hålet blir ovalt och det läcker luft........sådär bara några tips


Låter som du har haft väldigt otur med dina fjädrar. Hur men du att man spräcker cylindern för att man kapar fjädern? Har kapat flertal fjädrar från maccari och inge har gått av eller tappat kraft. inga spräckta cylindrar heller...
twomb
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 jul 2008, 12:07
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: fjädrar

Inläggav bubba 20 dec 2008, 21:38

Alltså om man nu hypotetiskt alltså bara tänker sig att man bytt fjäder och tagit ur pistong vikten och bössan 6.35 går igenom 25 mm hårt trä
ingen rekyl utan allt perfekt ,Vad skulle man vinna på att göra en ny tyngre pipvikt eller sätta tillbaka den gamla.
Finns det någon som kan räkna på detta det sägs att i orienten i turkiets vackra land skall hastigheten med denna hypotetiska fjäder vara 240m/s med cal 6.35

massan 0.00185 * 240 *240
_______________ ger Ca 53 joule not bad at all men utan pistongvikt vad ger den då!!!
Mvh Bubba badboyno1
2
bubba
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 dec 2008, 20:40
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan 125

Re: fjädrar

Inläggav sorena 20 dec 2008, 22:24

Hottade up en gammal polsk bössa från 60-talet. Fjädern var slut. Åkte till en vapentekniker. Kollade hans fjäderföråd, hittade en med rätt dia, den var för lång, räknade varven på den gamla, kapade den nya, i med fjädern och bums var det en licensbössa med fin precision i alla fall på 10m..
sorena
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 okt 2008, 21:46
Ort: Lissbo
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer