Diesel Shadow

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diesel Shadow

Inläggav Nixon 27 nov 2008, 16:19

Hej alla luftskyttar! Min första post.

Dåtid: "The childhood years"
Jag heter Robert, bor i Malmö och jag har ränt omkring med luftbössor sedan jag var en knatte (Haenel 311) och fick lära mig panga utan diopter och en tejpad spik som korn :D Sen har jag även varit rätt jävlig på 10m banan som jag satt på varenda kväll när jag bodde i Skanör som en 1:a klickare.

Nästan nutid: "The student years"
Köpte en Gamo Shadow 1000 .177 + 4X32 Bushnell Sportsman 72-0004 for shits and giggles för ett par år sedan som small som en .223 och sköt sämre än min gamla improvisationsskjutare. Detta pga väldigt kraftig diesling (vilket jag då inte visste vad det var) och ett dåligt påskruvat sikte vars fästen mosades av slutet på dovetail fästet. Denna bössa fick bara drygt 300 bulor igenom sig eftersom mitt självförtroende kände sig lite sargat och satt tills nästan kolumns början i en garderob.

Nutid: "The shooting bug never left"
Bössan ska få en ny chans eftersom mycket ny kunskap genom denna sida har fått mig att fatta att det var min okunskap som gjorde bössan så dålig. Jag har verkligen fått upp suget och har redan beställt en GRT-III från Bob och ska göra allt för att ge min missförstådda bössa en ny chans.

Så vad gör jag nu?
Bössan dieslar inte lika mycket längre efter ytterligare 100 skott och ett nytt 1-piece fäste kommer idag. Ska jag köpa 1-2 burkar Dogg Match och plinka iväg innan jag införskaffar JSB's och hoppas på att problem fixar sig då?

Öppen för alla tips från proffsen och döljer inte min okunskap.
Användarvisningsbild
Nixon

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Benjamin Discovery .22

Re: Diesel Shadow

Inläggav G0LI4T 27 nov 2008, 16:53

Halloj och välkommen till Forat :)

Om du nu har tänkt att fixa till ditt Gamo, så skulle jag ha börjat med att serva bössan.
Har den nu stått länge så kan fettet ha hårdnat och därav "puffar" den inte blårök längre..

En genomgång mår den ialla fall inte sämre av ;)

Ta bort allt segt "fabriksfett", och fetta om den med riktigt fett som gör rätt sak.
Våra sponsorer har bra grejjor som kommer hjälpa bössan i rätt riktning.

Vill du sedan ta ytterligare ett steg så har Fjädertillverkaren Maccari nya fjädrar som gör bössan mindre twangig.
Passar du samtidigt på att byta ut fjäderguiden så lovar jag att du kommer inte känna igen bössan efter din service...
Den kommer både vara lättare att spänna upp och betydligt mindre skakig efter avfyrat skott...

Vill du sedan förbättra den ytterligare så passar du på att polera upp avtrycket, när du endå har den isärplockad.

Lycka till... ;)

Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Nixon 27 nov 2008, 17:06

G0LI4T skrev:Vill du sedan förbättra den ytterligare så passar du på att polera upp avtrycket, när du endå har den isärplockad.

Detta får jag kolla upp mer om, gäller även ovanstående om man ska byta till en GRT-III? Jag trodde den skulle fixa den luriga avtryckaren.

Maccari, har den mer kraft eller är det endast en bättre fjäder? Och uttrycket "twang"...är det en stötkänsla eller ett ljud? För den låter inte särskilt mekansikt.

Edit: Theobens gas-fjäder till Gamo finns väl på Hurricane, är det för mycket pengar att sätta i en Gamo eller gör den sig värd priset?
Användarvisningsbild
Nixon

Inläggav G0LI4T 27 nov 2008, 17:54

Byter du trycket till ett "custom", så lär den bli betydligt bättre.
Det är flera på forat som har custom tryck installerat och jag tror inte jag hört nått negativt om det.

Twanget är skaket du känner efter det att pistongen har nått botten.
De flesta fjäderbössor har mer eller mindre twang.
Under tiden kulan lämnar loppet, vill man ha så lite twang som möjligt för att få så liten påverkan av pipans position.
Ang. Att stoppa i en gasfjäder i bössan ... jaa de får du avgöra själv.
Gasfjäder är de ultimata tuning sättet, då bössan blir helt twanglös.

Ang. "kraft" så är det ju svårt att beräkna va du kommer hamna, men den kommer nog inte bli slöare av en ny tuning fjäder.....

MEN
Allt du nu räknat upp som åtgärd, blir ju rätt mycke pengar att lägga ut...
kanske du skulle titta på att inskaffa nått annat som redan skjuter bra "ur kartong" ?

// Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Nixon 27 nov 2008, 18:52

G0LI4T skrev:MEN
Allt du nu räknat upp som åtgärd, blir ju rätt mycke pengar att lägga ut...
kanske du skulle titta på att inskaffa nått annat som redan skjuter bra "ur kartong" ?

Haha, jo...och då lägger jag nog hellre mina lovor på nån PCP. Ska nog ta och panga ut nån 1-2000 kulor innan jag lägger mer pengar på bössan och ser hur den skjuter efter det...men en ny fjäder kan kanske behövas då jag vid ett tillfälle kom på en polare stå och torrskjuta den från höften som nån afghansk skäggrebell. :evil:
Användarvisningsbild
Nixon

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom